Fakultní účet
Tip: změnit fakultní heslo nebo zjistit svůj fakultní login můžete v aplikaci pro změnu hesla FI.
Uživatelské jméno (login)
Login se generuje automaticky podle vztahu k fakultě v době vytvoření účtu v následujícím tvaru:
prijmeni
– interní zaměstnanci (smlouva);qprijmen
– externí zaměstnanci (dohoda) nebo návštěvníci;yprijmen
– pomocní pracovníci (obvykle správa budovy);xprijmen
– interní studující (obor FI);xučo
– externí studující (z jiné fakulty).
Pokud jste již účet na FI v nedávné době měli, login se vám zachová, i když je nový typ vašeho vztahu jiný.
Fakultní heslo
Fakultní heslo není sekundární heslo ISu!
Při vytvoření účtu na FI je heslo nastaveno na sekundární heslo ISu (pokud je dostatečně silné), ale od té doby je na něm zcela nezávislé. Při změně jednoho z těchto hesel se druhé nemění. Fakultní heslo je možné si změnit:
- Znáte-li fakultní login a heslo, použijte Fakultní administrativu,
- znáte-li svoje učo a primární heslo do ISu, použijte aplikaci na změnu hesla FI (zde je též možné zobrazit si fakultní login, pokud jej neznáte).
Komu se vytváří fakultní účet?
Právo na účet vzniká osobám, které splňují alespoň jednu z následujících podmínek:
- studenti s aktivním studiem na FI
- studenti předmětů, které vyžadují přístup do počítačových učeben, nebo u kterých o to vyučující explicitně požádali
- aktivní pracovní zařazení formou pracovní smlouvy nebo dohody na některém pracovišti fakulty
- vyučující, kteří vyučují předmět fakulty nebo jejich předmět je rozvrhován do budovy fakulty *
- členství v některém přístupovém bodu ISu, který umožňuje vstup do učeben/místností čtečkou (ISIC) karet
- členové oborových komisí nebo oborové a vědecké rady
* – Účet je v tomto případě vytvářen na dobu semestru (výuka a zkoušky) a v případě navazujících semestrů také mezi nimi. Účet je rovněž poskytován, i když v aktuálním semestru osoba neučí, ale má výuku v předcházejícím a následujícím semestru (tj. výuka „ob semestr“).
O vzniku účtu je vlastník informován e-mailem do ISu. V případě ztráty nároku na účet je také zasílán informační e-mail přibližně tři týdny před jeho zrušením. V případě zrušení účtu ztrácíte přístup ke všem službám s ním spojeným. V odůvodněných případech však lze požádat o přechodné přeposílání pošty do jiné schránky. Informace o účtu můžete zjistit ve Fakultní administrativě v sekci Můj účet pod odkazem Přehled.
Informace, na základě kterých jsou vytvářeny nebo rušeny účty, jsou synchronizovány z Informačního systému do Fakultní administrativy dvakrát denně.
Mám jiný login než odpovídá mému vztahu k FI
Záznam o účtu se zachovává jistou dobu i po zrušení účtu. Tedy pokud byste byli z jiné fakulty a zapsali si předmět na FI, dostanete login xuco
, který vám zůstane zachován, i když byste se později, třeba po roce, stali zaměstnancem nebo studentem FI.
Zaměstnanci nebo doktorandi, kterým byl fakultní účet vytvořen dříve na základě jiného vztahu
k fakultě, můžou na unixa71IWqt9a@fiHmI90ugM0.muniN4oKyPafg.cz
požádat o nastavení dodatečného mailového
aliasu ve tvaru prijmeni@fi.muni.cz
, je-li neobsazen. Fakultní
login ale zůstává původní.
Kde řešit problémy
Pokud si myslíte, že byste měli mít aktivní účet a není tomu tak, ujistěte se, že máte aktivní přístupovou kartu (např. ISIC) a poté se obraťte na osoby v tomto směru odpovědné:
Pokud jste student a máte přerušené studium, ale pracujete na závěrečné práci a fakultní účet pro tento účel potřebujete, kontaktujte svého vedoucího. Vedoucí se s odůvodněnou žádostí a návrhem data, dokdy platnost účtu prodloužit, může obrátit na fadminALT=XTqwN@fi7i-q8zcW1.muniBy9tU5xpF.cz
.
Pokud jste vyučující, obraťte se na přednášejícího předmětu nebo garanta oboru, pod který předmět spadá.
Pokud jste zaměstnanec, problém je potřeba řešit s vedoucím pracoviště nebo personálním oddělením.
Služby používající fakultní účet
Aktivní účet vám poskytuje přístup k mnohým fakultním službám – obvykle
je poznáte dle domény (something.fi.muni.cz
). Zejména jde o:
- Unixové servery a pracovní stanice (např. aisa, anxur, nymfe* a musa*, luna*, atd.),
- Počítače s Windows v doméně
NTFI
, jako například pracovní stanice v učebnách nebo terminálový server ate, - Osobní webové stránky,
- Přístup k elektronické poště FI (SMTP, IMAP pro adresy login
@fi.muni.cz
), - Fakultní Gitlab,
- Virtualizační platforma Stratus.FI,
- Autentizace do bezdrátové sítě
wlan_fi
(neplatí proeduroam
), - Fakultní administrativa,
- Fakultní VPN (neplatí pro univerzitní VPN),
- Tiskárny FI,
- a další služby, jejichž popis najdete v Technických informacích na fakultním webu.
Tyto služby využívají systém sdílení hesel Kerberos. To znamená, že hesla nejsou uložena na jednotlivých strojích, ale na centrálním serveru, kterého se stanice/servery/služby při ověřování hesla dotazují bezpečným protokolem na jeho správnost.
Co nespadá pod fakultní účet
Informační systém MU
Pro přihlášení do ISu použijte svoje učo a primární heslo. Pro přístup k elektronické poště v ISu (adresa tvaru učo@mail.muni.cz
) použijte učo a sekundární heslo.
Jednotné přihlášení MU
Pro přihlášení se používá učo a primární heslo:
- Inet.muni.cz,
- přístup k elektronickým zdrojům,
- Portál MU.
Zabezpečuje itbjUDdCYsQ@muni4JVoodlvq.cz
.
Univerzitní služby se sekundárním heslem
Pro přihlášení se používá učo a sekundární heslo:
Zabezpečuje itTdSSCZyu9@munip9QuTxKlt.cz
.