Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)/HR Award

spp podzim (foto)

Fakulta informatiky Masarykovy univerzity se 12. dubna 2021 stala hrdým držitelem ocenění HR Excellence in Research (HRS4R), které uděluje Evropská komise institucím, jež se přihlásily k principům Evropské charty výzkumných pracovníků a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků HRS4R. Certifikát uděluje Evropská komise výzkumným institucím, které implementují personální strategii s cílem vytvořit otevřené, transparentní, motivující a podporující pracovní prostředí pracovníků ve výzkumu. V květnu 2023 FI odevzdala sebehodnocení implementace personální strategie a revidovaný akční plán na období 2023-2026, které Evropská komise přijala bez připomínek a dne 23. května 2023 udělila fakultě status „HRS4R Embedded“.

Oblast personální politiky a práce s lidskými zdroji ve výzkumu je součástí dlouhodobého záměru FI MU a  procesní část HR Award je svěřena Personálnímu oddělení.

Na procesu se přímo podílí:

Harmonogram:

PŘÍPRAVNÁ FÁZE

IMPLEMENTACE AKČNÍHO PLÁNU 1/2021–4/2023

RECERTIFIKACE

2026 – Externí hodnocení Evropskou komisí za účasti hodnotitelů na FI, obhájení HR Award

Články

Aktuality z oblasti implementace HRS4R

Aktuality z oblasti implementace HRS4R na univerzitní a fakultní úrovni

Přehled aktivit uskutečněných v první polovině roku 2024:

  • 2/2024: schválení Etického kodexu cvičících Akademickým senátem FI, spuštění nové webové stránky FI k etice a ochraně práv
  • průběžně: účast v pracovních skupinách HR Award, Gender Equality Plan, Adaptace, Recruitment, PhD academia, Training and development koordinátoři, účast na HR akcích
  • průběžně: podpora rozvoje zaměstnanců FI, spolupráce s CERPEK
  • průběžně: rozvoj interní a externí komunikace FI (aktivity Oddělení vnějších vztahů a spolupráce s partnery (mj. informování o úspěších zaměstnanců a zaměstnankyň na www, newslettery FI, aktivity Personálního oddělení - aktualizace kariérních stránek včetně Ženy v IT; rozvoj Portálu pro zaměstnance)
  • 1/2024: K 1.1.2024 byl vydán nový Etický kodex MU
Newsletter

Nový Etický kodex MU

K 1.1.2024 byl vydán nový Etický kodex MU.

Etický kodex je deklarací mravních hodnot a obecných morálních principů relevantních pro akademické prostředí, k nimž se Masarykova univerzita a její univerzitní obec aktivně hlásí. Nakolik jednotlivý lidský čin koresponduje s uvedenými hodnotami, pak není záležitostí prosté shody či neshody s konkrétním ustanovením, ale odpovědného a nestranného zvažování všech mravních rozměrů dané situace.

MU a její univerzitní obec – tvořená všemi, kdo na univerzitě pracují nebo studují – se zavazují ctít a respektovat následující hodnoty:

  • 1. Svoboda a odpovědnost.
  • 2. Morální a akademická integrita.
  • 3. Slušnost a respekt.
  • 4. Role univerzity v oblasti etiky a kultury.
Kodex

Revidovaná Charta a Kodex pro výzkumné pracovníky

Doporučení Rady Evropské komise C/2023/1640 ze dne 18. prosince 2023 o evropském rámci pro přilákání a udržení výzkumných, inovačních a podnikatelských talentů v Evropě obsahuje revidovanou Evropskou chartu pro výzkumné pracovníky - úplné znění doporučení vč. kodexu v češtině a v angličtině.

Doporučení Rady mj. uvádí, že Charta a kodex pro výzkumné pracovníky jsou revidovány tak, aby odpovídaly nové realitě a současným výzvám, kterým výzkumní pracovníci a instituce čelí, včetně lepšího začlenění genderové vyváženosti, genderové rovnosti a inkluzivity se zahrnutím opatření zaměřených na výzkumné prostředí, v němž nebude docházet ke genderově podmíněnému násilí, jakož i postupů otevřené vědy. Nová verze charty je zjednodušena, aby se usnadnilo její provádění a aby se podpořilo její využívání mimo akademický sektor.

Newsletter

Updates@FI: Newsletter pro zaměstnance

Dne 20.12.2023 byl vydán první newsletter pro zaměstnance FI. K dispozici je na Portálu pro zaměstnance.

Přečíst si můžete například rozhovor s děkanem FI, prof. RNDr. Jiřím Barnatem, Ph.D., rozhovor s doc. RNDr. Petrem Sojkou, Ph.D. o jeho životě, o jeho akademické cestě a spojení s Fakultou informatiky nebo rozhovor s Mgr. art. Helenou Lukášovou, ArtD., o rozšířené realitě.

Součástí newsletteru jsou také informace o HR Award, zaměstnaneckých benefitech, statistiky o počtech studentů apod.

Aktuality z oblasti implementace HRS4R

Aktuality z oblasti implementace HRS4R na univerzitní a fakultní úrovni

Přehled aktivit uskutečněných v druhé polovině roku 2023:

  • průběžně: účast v pracovních skupinách HR Award, Gender Equality Plan, Adaptace, Recruitment, PhD academia, Training and development koordinátoři, účast na HR akcích
  • průběžně: podpora rozvoje zaměstnanců FI, spolupráce s CERPEK
  • 12/2023: vydání prvního online newsletteru FI, nový design webových stránek FI
  • 10/2023: Účast na úvodním workshopu Odboru pro personální řízení k tématu talent managementu (6. 10. 2023)
  • 10/2023: Účast na prvním ročníku MUNI HR Day (4. 10. 2023)
  • 9/2023: Realizace workshopu k výběrovým řízením pro členy komisí FI (18. 9. 2023)
  • 9/2023 a násl.: Personální zajištění Oddělení vnějších vztahů a spolupráce s partnery, představení cílů a agendy oddělení, schůzky s jednotlivými pracovišti, nastavení spolupráce
  • 9/2023: Vydání aktualizovaného Organizačního řádu
  • 9/2023: Zavedení nového zaměstnaneckého benefitu – příspěvku na školkovné
  • 8/2023: Vydání opatření děkana FI MU 10/2023 Proces nástupu a adaptace zaměstnanců FI MU
Kurz

Kurz Efektivní komunikace v rámci mezinárodních / interkulturních týmů

Ve dnech 24. 11. 2023 - 26. 11. 2023 proběhne krátkodobý kurz „Efektivní komunikace v rámci mezinárodních / interkulturních týmů".

Chcete se dozvědět tipy, jak pracovat efektivně v mezinárodním týmu, jak zvládnout time management nebo komunikaci na dálku? Přihlaste se zdarma na třídenní kurz, který pořádá Centrum jazykového vzdělávání MU.

Kurz je dostupný pro zaměstnance MU a PhD studenty, kteří jsou zároveň zaměstnanci. Vyzkoušejte si cvičení a scénáře z praxe spolu se zahraničními lektory. Do kurzu je nutné přihlásit přes stránky CJV a je veden v angličtině. Předběžný program a odkaz z registraci naleznete ZDE.

MUNI HR Day

První ročník MUNI HR Day

Dne 4. 10. 2023 proběhl první ročník MUNI HR Day pořádaný Odborem pro personální řízení Rektorátu MU. Cílem meetingu MUNI HR komunity bylo přinést praktické poznatky a zkušenosti z dílčích HR oblastí.

Program MUNI HR Day:

  • Data na trhu a jejich využití v praxi – výzkumy a další zdroje dat mapující hlavní jevy a trendy v propojených světech vzdělávání a práce
  • Nábor – jak získat uchazeče, které chceme
  • Onboarding – tipy, jak neodradit nováčky
  • Offboarding – jak se hezky rozejít
  • Hodnocení, well-being a motivace zaměstnanců v souladu s potřebami vedení, zaměstnanců i celých týmů a organizací

Díky této akci jsme se mohli inspirovat od známých odborníků z HR světa a získat přehled o aktuálních trendech v lidských zdrojích.

Školení členů výběrových komisí

Workshop „Jak na výběrové řízení formou otázek“ pro neakademické pracovníky

Dne 18. 9. 2023 proběhl workshop „Jak na výběrové řízení formou otázek“, kterého se zúčastnilo 11 neakademických pracovníků FI, kteří se zúčastňují anebo by se mohli zúčastňovat výběrových řízení při obsazování pracovních míst. Tento workshop je doplněním praktických dovedností k novému řádu výběrových řízení.

Témata workshopu:

  • kdo je vhodný kandidát,
  • proč jde o dialog: jak se prát a jak/co prezentovat,
  • příprava a logická posloupnost rozhovoru,
  • co vše má důležitost – co zjišťovat a ověřovat o kandidátovi (erudice nestačí),
  • způsob vhodných otázek (jak/proč se ptát),
  • konkrétní tipy otázek pro interview.

Jedná se již o třetí workshop na toto téma zajištěný CERPEK MU a vedený lektorkou Mgr. Hanou Ondráčkovou.

Školkovné

Zavedení nového zaměstnaneckého benefitu MU: příspěvek na školkovné

Od září 2023 mohou zaměstnanci MU nově čerpat příspěvek na školkovné. MU zavedla v rámci podpory slaďování pracovního a rodinného života a návratu rodičů z mateřských a rodičovských dovolených nový zaměstnanecký benefit. Je jím možnost čerpat ze sociálního fondu příspěvek na mateřskou školu nebo dětskou skupinu místo příspěvku na penzijní připojištění či doplňkové penzijní spoření.

Příspěvek pro úhradu části školkovného je poskytován zaměstnanci, nikoli dítěti. Každý zaměstnanec má tedy nárok na jeden příspěvek. Příspěvek však mohou čerpat oba rodiče (jsou-li zaměstnanci MU) i na jedno dítě, naopak nelze příspěvek čerpat vícekrát na více dětí.

Máte-li o tento příspěvek zájem, kontaktujte prosím personální oddělení FI.

Nástup a adaptace

Proces nástupu a adaptace zaměstnanců FI

K 1. 8. 2023 bylo vydáno Opatření děkana FI MU 10/2023 Proces nástupu a adaptace zaměstnanců na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity.

Toto opatření upravuje postup při zajištění nástupu a adaptace nových zaměstnanců kmenově zařazených na Fakultě informatiky MU a slouží jako podpůrný dokument pro klíčové osoby v procesu adaptace – a to vedoucího pracovníka a pověřenou osobu pracoviště. V opatření jsou podrobněji popsány jednotlivé kroky důležité nejen pro zajištění efektivního zapracování zaměstnance na pracovním místě, ale i pro úspěšnou orientaci a zapojení se do chodu pracoviště, pracovního kolektivu, obvykle v průběhu období prvních 3 měsíců na daném pracovním místě.

Opatření a jeho přílohy jsou dostupné na dokumentovém serveru.

Aktuality z oblasti implementace HRS4R

Aktuality z oblasti implementace HRS4R na univerzitní a fakultní úrovni

Přehled aktivit uskutečněných v první polovině roku 2023:

  • 5/2023: Získání statutu HRS4R embedded
  • 5/2023: Seminář Flexibilní možnosti práce na MU v návaznosti na slaďování pracovního a osobního života
  • 5/2023: Realizace workshopu k výběrovým řízením pro členy komisí FI
  • 5/2023: Zpracování revidovaného Akčního plánu FI
  • 5/2023: Informatické kolokvium FI s Mgr. Kamilou Urban, Ph.D.
  • 4/2023: Zahájení poskytování psychologického poradenství zaměstnancům
  • 4/2023: Zřízení ochránce práv MU a účinnost směrnice MU k ochraně práv
  • 4/2023: Realizace webináře FI o rostoucí roli diverzity v IT
  • 3/2023: Informatické kolokvium FI s doc. Janou Tůmovou
  • 3/2023: Zavedení občasné práce z domova na FI
  • 2/2023: Realizace online dotazníkového šetření FI v souvislosti s přípravou sebehodnotící zprávy
  • 2/2023: Realizace workshopu k výběrovým řízením pro členy komisí FI
  • 1/2023: Implementace Řádu výběrových řízení MU a pravidel pro výběrová řízení FI
Seminář Flexibilní možnosti práce

Seminář „Flexibilní možnosti práce na MU v návaznosti na slaďování pracovního a osobního života“

Dne 22. 5. 2023 se pracovnice personálního oddělení FI zúčastnily semináře „Flexibilní možnosti práce na MU v návaznosti na slaďování pracovního a osobního života“. Cílem semináře bylo představit možnosti flexibilního pracovního režimu jako nástroje pro slaďování práce a rodiny. Seminář se také věnoval trendu ve vývoji režimu home – office na evropských trzích práce v době před covidem a po covidu. Teoretickou část byla doplněna praktickými zkušenostmi se zaváděním flexibilních úvazků v různých firmách, institucích i na půdě MU.

Témata semináře:

  • představení problematiky flexibilních pracovních režimů, potřeby zaměstnavatele vs. zaměstnanců,
  • praktický vstup z centra pro rodinu a sociální péči (představení sendvičové generace, její potřeb, jak s touto skupinou z pohledu zaměstnavatele pracovat),
  • pravidla, praxe a nástroje na MU (praktický vstup),
  • Motivation Labs nasdílí praxi se zaváděním flexibilních režimů práce z jiných firem a institucí (přínosy pro zaměstnavatele i pro zaměstnance).
Školení členů výběrových komisí

Workshop „Jak na výběrové řízení formou otázek“ pro akademické pracovníky

Dne 19. 5. 2023 proběhl workshop „Jak na výběrové řízení formou otázek“, kterého se zúčastnilo 11 akademických pracovníků FI, kteří se zúčastňují anebo by se mohli zúčastňovat výběrových řízení při obsazování pracovních míst. Tento workshop je doplněním praktických dovedností k novému řádu výběrových řízení.

Témata workshopu:

  • kdo je vhodný kandidát,
  • proč jde o dialog: jak se prát a jak/co prezentovat,
  • příprava a logická posloupnost rozhovoru,
  • co vše má důležitost – co zjišťovat a ověřovat o kandidátovi (erudice nestačí),
  • způsob vhodných otázek (jak/proč se ptát),
  • konkrétní tipy otázek pro interview.

Jedná se již o druhý workshop na toto téma zajištěný CERPEK MU a vedený lektorkou Mgr. Hanou Ondráčkovou. První workshop určený pro 12 akademických pracovníků proběhl dne 3. 2. 2023.

Workshop s Mary Kate O’Regan

Workshop k HRS4R s Mary Kate O’Regan z University College Cork

Dne 11. 5. 2023 se pracovnice personálního oddělení FI zúčastnily workshopu k Human Resources Strategy for Researchers vedeného Mary Kate O’Regan, která působí jako HR Research Manager na University College Cork v Irsku.

Workshop se zaměřoval na témata:

  • přínosy implementace HR Excellence in Research pro výzkumné pracovníky,
  • realizace HR strategie na University College Cork v Irsku,
  • doporučení a tipy před přípravou sebehodnocení,
  • příprava na návštěvu na místě.

Tento unikátní workshop organizovala Přírodovědecká fakulta MU, moc děkujeme.

FI

Interní sebehodnocení, vytvoření revidovaného Akčního plánu FI a získání statutu HRS4R embedded

Fakulta informatiky odevzdala v květnu 2023 sebehodnocení implementace své personální strategie a revidovaný akční plán HRS4R na období 2023-2025. Evropská komise dne 23. května 2023 udělila FI status „HRS4R embedded“.

Zpracování revidovaného akčního plánu předcházelo online dotazníkové šetření realizované v únoru 2023, přičemž návratnost dotazníků činila 77 %. Toto šetření navázalo na dotazníkové šetření uskutečněné v roce 2020 jako podklad pro přípravu dokumentace k certifikaci HRS4R.

Výstupy z dotazníkového šetření a revidovaný akční plán naleznete v části "Implementace Akčního plánu pro období 1/2021-5/2023" výše.