Technické informace pro vyučující

Viz také informace pro zaměstnance.

Audiovizuální technika, dataprojektory

Návod na použití techniky:

V dalších učebnách jsou k dispozici stropní projektory. Klíč od skříňky s ovladačem k projektoru lze zapůjčit na celý semestr u paní tajemnice (kancelář B513), nebo pokud máte klíč od nějaké kanceláře, lze jím skřínku otevřít též. V případě potřeby projekce v jiných prostorách lze na vrátnici krátkodobě zapůjčit přenosný projektor.

Řešení problémů a nestandardních situací

Viz Adresy pro podávání dotazů a hlášení problémů.

Software v PC učebnách pro výuku

S dostatečným předstihem (alespoň dva týdny) před začátkem výuky je potřeba nahlásit softwarové požadavky pro samotnou výuku, tj. specifikovat jaký SW, v jaké verzi, v jakých učebnách a od kdy má být k dispozici. Informace se zasílají na adresy win@fi.muni.cz, či unix@fi.muni.cz, nebo obojí, dle druhu operačních systémů na počítačích v daných učebnách. Před začátkem výuky je vhodné otestovat funkčnost požadovaného softwaru.

Fakultní služby (GitLab aj.) pro výuku

Ve fakultním GitLabu lze zajistit vytvoření skupin, které mohou být automaticky synchronizovány dle vyučujících a/nebo studujících předmětu. Také lze zabezpečit zpřístupnění obrazu pro GitLab CI.

Pokud máte zájem o předmětový web, viz možnosti webu, kde vás nejspíše budou zajímat sekce GitLab Pages nebo Webový adresářový prostor.

Ve fakultní virtualizaci Stratus.FI můžeme obdobně zajistit vytvoření skupin osob, které mohou být automaticky synchronizovány dle studujících předmětu. Je také možnost výroby privátních sítí, např. pro výuku síťových předmětů. Při včasné dohodě lze též zabezpečit hromadnou přípravu prostředí – viz příklad v našem blogu.

Zajištění informovanosti o provozních pravidlech

U předmětů v počítačových učebnách by studenti (ale také vyučující) měli být obeznámeni s provozními pravidly a musí se jimi řídit. Zejména jde o zákaz manipulace s kabeláží v učebnách (s výjimkou kabelů pro připojení vlastních strojů) nebo o zákaz vypínaní/restartu strojů.

V případě, že jde o předmět, jehož součástí je spouštění náročnějších výpočtů, je studenty nutné informovat o pravidlech provozování náročných procesů.

V případě porušení pravidel může být studentovi dočasně zablokován účet, a to bez ohledu na komplikace, které z toho pro něj plynou.

Síť ve výukových místnostech

Na katedrách ve výukových místnostech bývá typicky vyvedený ethernetový kabel, který po autentizaci přes https://wifi.fi.muni.cz/ fakultními přihlašovacími údaji poskytne připojení k internetu. (Lze využít jako spolehlivější a rychlejší alternativu Wi-Fi sítě wlan_fi.)

Zkoušení v počítačové hale

Velkým předmětům nabízíme ve zkouškovém období k využití i počítačovou halu (místnost B106). Ta nabízí 34 linuxových a 24 windowsových počítačů. Na počítačích je možné po domluvě s unix@fi, resp. win@fi spustit jeden ze zvláštních zkouškových režimů (vizte následující sekce).

Zkoušení v hale je nestandardní situace. Prosíme o jeho včasné hlášení – zájem o využití haly nám avizujte na unix@fi a/nebo win@fi alespoň jeden měsíc před zkouškovým obdobím, jednotlivé termíny pak rezervujte v ISu nejméně s týdenním předstihem. CVT si vyhrazuje právo navrhnout jiný termín nebo neobhajitelné rezervace rušit.

Při rezervaci prosíme vyučující o ohleduplnost k běžnému provozu počítačové haly:

  • Je-li možné potřeby vykrýt ostatními počítačovými učebnami, použijte přednostně ty.
  • Rezervujte časové sloty souvisle od rána tak, aby nejdříve proběhl blok zkoušek a následně byla hala po zbytek dne (nejpozději od 18. hodiny) k dispozici studentům.
  • Snažte se minimalizovat počet dní, v nichž se bude v hale zkoušet. Přednostně využijte volné časové sloty ve dnech, v nichž je už naplánována jiná zkouška.
  • Je-li to možné, měla by být během zkoušky pro studenty k dispozici alespoň jedna počítačová učebna jako náhrada.

Zkouškové sezení s ISovým odpovědníkem

Na linuxových i windowsových počítačích je možnost použít speciální omezené sezení, ve kterém se studenti přes úvodní stránku mohou dostat jenom na předem určené URL v prohlížeči (typicky odpovědník v ISu). V tomto sezení nejsou možné: manipulace s adresním řádkem, přístup k dalším programům a souborům na PC.

Pro použití tohoto zkouškového sezení pošlete na unix@fi.muni.cz a/nebo win@fi.muni.cz (dle žádaných počítačů) časy a místnosti konání zkoušek a pro každý čas i URL odpovědníku v ISu. Chcete-li některý počítač ponechat v normálním režimu jako učitelský, v e-mailu to uveďte.

Spuštění a zrušení odpovědníkového režimu může na začátku zkoušky vyžadovat úkon ve Fakultní administrativě ze strany dozoru. Podrobnosti sdělí administrátoři. Na konci prosíme zkontrolujte, že se všichni odhlásili ze zkouškového sezení (Alt + F4).

Zkouškové sezení s omezeným prostředím

Na strojích Nymfe a Musa můžete (nejen) k programovacím zkouškám využít omezeného prostředí, v němž studenti mohou používat textové editory, interprety programovacích jazyků apod., ale nemají přístup k internetu ani svým vlastním souborům.

Parametry sezení (dostupný software z modulů i běžného sezení, omezení sítě, dostupnou off-line dokumentaci) přizpůsobíme vašemu předmětu. Způsob distribuce zadání a sběru řešení je také potřeba domluvit předem; momentálně funguje napojení na systém Frag, jiné způsoby můžeme zprovoznit podle potřeby. Aby si mohli studenti zvláštní sezení vyzkoušet nanečisto, umožňujeme vyčlenit v počítačové hale jeden počítač, na němž trvale poběží ukázkový režim tohoto sezení.

Začátek sezení a každého termínu si řídí vyučující ručně aplikací Fakultní administrativy, v níž má v dohodnuté časy právo ovládat stroje v učebnách. Po skončení všech termínů je nutné, aby vyučující omezené sezení opět zrušil a uvedl tak počítače do běžného stavu.

V případě zájmu o využití tohoto zkouškového sezení kontaktujte s dostatečným předstihem unix@fi.muni.cz. Domluvíme se s vámi na technických podrobnostech.

Plány rozložení míst v učebnách

Pokud chcete zjistit aktuální přehled přihlášených studentů v počítačových místnostech, můžete využít mapu místností.

Pro rozsazení studentů na zkoušky v učebnách a přednáškových místnostech můžete využít plány rozesazení.

Hromadný převod mezi učo a fakultním loginem

Pro převod mezi učo a fakultním loginem lze využít skripty uco2login a login2uco, které jsou umístěné na serverech Aisa a Anxur.

Pro použití viz uco2login --help.