Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)/HR Award

spp podzim (foto)

Fakulta informatiky Masarykovy univerzity se 12. dubna 2021 stala hrdým držitelem ocenění HR Excellence in Research (HRS4R), které uděluje Evropská komise institucím, jež se přihlásily k principům Evropské charty výzkumných pracovníků a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků HRS4R. Certifikát uděluje Evropská komise výzkumným institucím, které implementují personální strategii s cílem vytvořit otevřené, transparentní, motivující a podporující pracovní prostředí pracovníků a pracovnic ve výzkumu. V květnu 2023 FI odevzdala sebehodnocení implementace personální strategie a revidovaný akční plán na období 2023-2026, které Evropská komise přijala bez připomínek a dne 23. května 2023 udělila fakultě status „HRS4R Embedded“.

Oblast personální politiky a práce s lidskými zdroji ve výzkumu je součástí dlouhodobého záměru FI MU a  procesní část HR Award je svěřena Personálnímu oddělení.

Na procesu se přímo podílí:

Harmonogram:

PŘÍPRAVNÁ FÁZE

IMPLEMENTACE AKČNÍHO PLÁNU 1/2021–4/2023

IMPLEMENTACE AKČNÍHO PLÁNU 5/2023–2026

RECERTIFIKACE

2026 – Externí hodnocení Evropskou komisí za účasti hodnotitelů na FI, obhájení HR Award

Články

Školení bezpecnosti FI

Školení k tématu osobní a kolektivní bezpečnosti na FI

Dne 24. dubna 2025 proběhlo na FI školení k tématu osobní a kolektivní bezpečnosti na FI, které lektoroval Mgr. Pavel Bojanovský, bezpečnostní manažer MU. Školení pořádaného hybridní formou se zúčasnilo více než 40 akademických a neakademických zaměstnanců a zaměstnankyní FI.

Školení se zaměřovalo především na:

  • možnosti zvýšení osobní i kolektivní bezpečnosti zaměstnanců,
  • signály, kterých je třeba si všímat, vyhodnocovat a nenechávat si je pro sebe,
  • scénáře nejčastějších průběhů násilných útoků a zásady chování při nich,
  • zvládání konfliktní komunikační situace (jak zvládnout vyhrocenou komunikaci, jak bezpečně opustit kancelář a zajistit si bezpečnostní komfort),
  • incidenty, jejich hlášení a evidenci.
Novinky na FI z personální oblasti

Informace pro zaměstnance a zaměstnankyně FI přehledně na jednom místě

Za účelem zvýšení informovanosti o pracovním prostředí a procesech na FI, benefitech, možnostech vzdělávání a rozvoje, komunikačních kanálech, ale i etických a genderových tématech byl zpřístupněn nový rozcestník.

V první polovině roku 2024 byl na FI spuštěn pilotní provoz onboardingového e-kurzu pro nové zaměstnance a zaměstnankyně FI sloužící jako jejich průvodce adaptačním procesem na novém pracovišti. Úspěšné spuštění kurzu pro nováčky ukázalo, že většina zde prezentovaných informací může být zajímavá i pro stávající zaměstnance a zaměstnankyně fakulty, neboť obsah kurzu funguje jako rozcestník relevantních informací z různých zdrojů. Kurz je vytvořen pomocí Interaktivní osnovy v IS MU, která nabízí uživatelsky přívětivé zobrazení na PC i mobilních zařízeních a administrátorům umožňuje snadnou aktualizaci obsahu.

E-kurz je zveřejněn na dokumentovém serveru FI v IS MU.

Rozcestník pokrývá všechny důležité informace nejen o pracovním prostředí a procesech na Masarykově univerzitě a Fakultě informatiky, ale nabízí i přehled zaměstnaneckých benefitů a široké nabídky kurzů a školení. Hodit se Vám může i seznam důležitých fakultních kontaktů nebo komunikačních kanálů napříč univerzitou.

Chybí Vám v rozcestníku nějaké téma? Napište nám napers@fi.muni.cz a rádi je doplníme.

Novinky na FI z personální oblasti

Novinky na FI z personální oblasti naleznete na vývěsce personálního oddělení FI v Informačním systému MU

Víte, že se zaměstnanecké benefity na MU rozšířily o příspěvek na dlouhodobý investiční produkt? Víte, že jsme na FI spustili informační e-kurz v IS pro zaměstnance/zaměstnankyně FI a také nepovinný univerzitní e-kurz "Kyberbezpečnostní minimum pro zaměstnance MU"? Víte, že k dětským skupinám Elánek přibyly nové dětské skupiny Loučka a také hlídací koutek Loučka? Víte, že univerzitní sportovní klub připravil nové kroužky?

Různé novinky a zprávy z personální oblasti pravidelně zveřejňujeme na Vývěsce personálního oddělení FI v IS MU. Chcete-li zasílat zveřejňované zprávy emailem, zapněte si v IS tuto fukcionalitu.

Fakulta informatiky přijala Plán genderové rovnosti FI

Fakulta informatiky přijala Plán genderové rovnosti FI (1. část)

Plán genderové rovnosti FI byl vytvořen na základě výstupů a doporučení genderového auditu, který FI realizovala od dubna do září 2024 spolu s externími experty a expertkami z Genderového informačního centra NORA za metodické podpory rektorátu MU.

Zpracování genderového auditu FI a plánu genderové rovnosti FI je součástí aktuálního fakultního akčního plánu HR Award (HRS4R). Stejně tak tomu bylo i v případě 1. genderového auditu a plánu v roce 2021. Genderový audit FI pokrývá tyto klíčové oblasti:

  • cíle organizace a institucionální zabezpečení politiky genderové rovnosti,
  • kultura organizace a vztahy na pracovišti,
  • genderová dimenze ve výzkumu,
  • personální a mzdová politika,
  • wellbeing a slaďování osobního a pracovního života.

Půlroční proces zpracování auditu se skládal z několika kvantitativních a kvalitativních metod sběru a analýzy dat:

  • analýza veřejných a interních univerzitních a fakultních dokumentů, webových stránek a soc. sítí MU a FI,
  • zpracování a analýza statistických dat,
  • online dotazníkové šetření,
  • 4 prezenční fokusní skupiny,
  • prezenční a online individuální rozhovory se zaměstnanci a zaměstnankyněmi FI, kteří o to projevili zájem v dotazníkovém šetření.
Fakulta informatiky přijala Plán genderové rovnosti FI

Fakulta informatiky přijala Plán genderové rovnosti FI (2. část)

Auditem bylo zjištěno, že FI systematicky a aktivně podporuje genderovou rovnost a diverzitu. Na fakultní úrovni má zapracovány zásady rovného zacházení a zákazu diskriminace. V roce 2024 se zaměřila na rozvoj procesu adaptace nových zaměstnanců, bylo zavedeno hodnocení neakademických zaměstnanců a zaměstnankyní. FI rovněž nabízí širokou škálu opatření pro pečující zaměstnance a zaměstnankyně, čímž pomáhá slaďovat pracovní a osobní/rodinný život. Byla také identifikována dílčí témata ke zlepšení či rozvoji. Tým externích expertů a expertek navrhl více než třicítku opatření, která se týkají 7 oblastí:

  • proměna organizační kultury,
  • kombinace práce a rodičovství / osobního života,
  • nábor a výběr a funkční postup,
  • vyrovnané zastoupení žen a mužů ve vedoucích pozicích,
  • opatření proti sexuálnímu obtěžování a dalším formám genderově podmíněného násilí,
  • genderová dimenze ve výzkumu a inovacích,
  • studium a studentská populace.

Mezi navržená opatření patří např. vytvoření mentoringových programů podporujících kariérní růst žen, osvěta a školení v oblasti genderové dimenze ve výzkumu, genderově podmíněného násilí nebo genderově citlivého jazyka, zvýšení informovanosti o odměňování, benefitech, podávání stížností či antidiskriminačním zákonu, sběr a vyhodnocování genderově segregovaných dat. Plnění těchto opatření bude podléhat pravidelné roční evaluaci a revizi.

Všem účastníkům a účastnicím genderového auditu děkujeme za účast. Velmi si ceníme Vaší zpětné vazby, Vašich názorů a sdílených zkušeností. Chcete-li sdílet své podněty k pozitivním změnám na FI, prosím napište na pers@fi.muni.cz.

Aktuality z oblasti implementace HRS4R

Aktuality z oblasti implementace HRS4R na univerzitní a fakultní úrovni

Přehled aktivit realizovaných v 2. polovině roku 2024:

  • 10/2024: realizace prezenčního školení Kyberbezpečnost pro zaměstnance MU pro administrativní pracovníky FI
  • 10/2024: dokončení auditu rovných příležitostí FI a zpracování Plánu genderové rovnosti FI na roky 2024-2028
  • 10/2024: spuštění e-kurzu "Etika a strategie práce s AI ve výuce a při studiu" v IS
  • 8/2024-10/2024: tvorba a implementace onboardingových a offboardingových e-kurzů pro zaměstnance/zaměstnankyně FI, elektronizace výstupního listu FI
  • 8/2024-10/2024: realizace hodnocení neakademických zaměstnanců/zaměstnankyní FI
  • 9/2024: spuštění e-kurzu "Kyberbezpečnostní minimum pro zaměstnance MU" v IS
  • 7/2024: spuštění e-kurzu "Sociální bezpečí v akademickém prostředí" v IS
  • průběžně: účast v pracovních skupinách HR Award, Gender Equality Plan, Adaptace, Recruitment, Hodnocení, Postdoc, Training and development koordinátoři, účast na HR akcích, rozvoj interní a externí komunikace FI, podpora rozvoje zaměstnanců FI, spolupráce s CERPEK
MUNI HR Day

Druhý ročník MUNI HR Day

Dne 3. 10. 2024 proběhl druhý ročník MUNI HR Day pořádaný Odborem pro personální řízení Rektorátu MU. Cílem meetingu bylo načerpání inspirace a praktických tipů od HR profesionálů z různých pracovních sfér a také vytvoření prostoru pro zajímavý networking.

Program MUNI HR Day:

  • Téma umělé inteligence. Je to skutečně budoucnost (ne)práce?
  • Firemní kultura, rozvoj organizace prostřednictvím lidí
  • Talent management
  • Hodnocení, motivační rozhovory, HR jako partner
  • Networking mezi účastníky a účastnicemi HR MUNI Day

Díky této akci jsme se mohli inspirovat od známých expertů a expertek z HR světa a získat přehled o aktuálních trendech v lidských zdrojích.

Kyberbezpečnostní minimum pro zaměstnance MU

Nový e-kurz „Kyberbezpečnostní minimum pro zaměstnance MU"

Nabídka školení pro zaměstnance a zaměstnankyně FI byla rozšířena o nový nepovinný online kurz. V e-kurzu se naučíte vytvářet a spravovat silná hesla, zabezpečit Vaše zařízení, rozpoznat i hlásit kyberbezpečnostní incidenty, komunikovat bezpečně a chránit svá data.

Školení najdete v příslušné sekci aplikace Školení v Informačním systému. Obsahuje sedm tematických bloků a teorii doplňuje praktickými radami. K dispozici ke stažení je zde i checklist obsahující 19 doporučení a opatření, která byste měli zavést k zajištění osobní a organizační kyberbezpečnosti. Na závěr školení Vás čeká krátký test pro ověření získaných znalostí.

Školení vzniklo v návaznosti na povinnosti vyplývající ze zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a směrnice č. 10/2017, používání informačních technologií.

Hodnocení

První ročník hodnocení neakademických zaměstnanců a zaměstnankyní FI

Dne 1. srpna 2024 bylo zahájeno první hodnocení neakademických zaměstnanců a zaměstnankyní na FI, a to na pracovištích Děkanátu, Správy budov, Knihovny a Centru výpočetní techniky. Cílem je podpořit rozvoj pracovního potenciálu zaměstnanců a zaměstnankyní FI a identifikovat a naplňovat jejich rozvojové potřeby.

Celý proces hodnocení je podrobně popsán v nových vnitřních předpisech FI: Opatření FI MU 7/2024 Hodnocení neakademických zaměstnanců FI a Opatření tajemnice FI MU 1/2024 Vyhlášení hodnocení neakademických zaměstnanců FI.

Součástí procesu hodnocení je nejen samotné hodnocení pracovního výkonu za minulý rok (od srpna 2023 do července 2024), ale také plánování pracovních cílů a rozvojových aktivit neakademických zaměstnanců a zaměstnankyní FI pro následující roční období. Pro zaznamenávání a vyhodnocování hodnocení je použita aplikace Hodnocení zaměstnanců v IS.

Sociální bezpečí

Byl spuštěn nový e-kurz „Sociální bezpečí v akademickém prostředí“

Od 1. 7. 2024 byl v Informačním systému MU spuštěn nový e-kurz MU „Sociální bezpečí v akademickém prostředí“, který zpracovalo Pracoviště celouniverzitní ochrany práv MU. Absolvování kurzu je dobrovolné.

V kurzu se dozvíte, co je sociální bezpečí, jak ho může narušovat nevhodné chování, jak si nevhodného chování všímat, jak proti němu zasahovat a na koho se obrátit, potřebujete-li pomocnou ruku. Kurz navazuje na poslání Masarykovy univerzity, kterým je mj. přispívat ke svobodné, soudržné a bezpečné společnosti. Takové poslání může naplňovat jen díky členům/členkám své univerzitní obce. Ti svojí participací v akademickém prostředí přijímají hodnoty úcty, svobody a zodpovědnosti, které se promítají i do Etického kodexu MU.

Absolvováním kurzu se seznámíte s nastavenými podmínkami Masarykovy univerzity pro udržování bezpečného a zdravého vzdělávacího a pracovního prostředí, ve kterém není žádný člen/členka univerzitní obce vystaven/a nevhodnému chování.

Školení najdete v příslušné sekci aplikace Školení v Informačním systému.

Aktuality z oblasti implementace HRS4R

Aktuality z oblasti implementace HRS4R na univerzitní a fakultní úrovni

Přehled aktivit uskutečněných v 1. polovině roku 2024:

  • 4/2024-9/2024: audit rovných příležitostí FI
  • 2/2024-6/2024: tvorba a implementace e-adaptačních plánů pro nové zaměstnance a zaměstnankyně FI v pracovním poměru a pracujících na základě dohod, tvorba e-brožury pro nové zaměstnance/zaměstnankyně FI
  • 2/2024: schválení Etického kodexu cvičících Akademickým senátem FI, spuštění nové webové stránky FI k etice a ochraně práv
  • průběžně: účast v pracovních skupinách HR Award, Gender Equality Plan, Adaptace, Recruitment, PhD academia, Training and development koordinátoři, účast na HR akcích
  • průběžně: podpora rozvoje zaměstnanců a zaměstnankyní FI, spolupráce s CERPEK
  • průběžně: rozvoj interní a externí komunikace FI (aktivity Oddělení vnějších vztahů a spolupráce s partnery (mj. informování o úspěších zaměstnanců a zaměstnankyní na www, newslettery FI, aktivity Personálního oddělení - aktualizace kariérních stránek včetně Ženy v IT; rozvoj Portálu pro zaměstnance)
  • 1/2024: K 1.1.2024 byl vydán nový Etický kodex MU
audit

Audit rovných příležitostí FI (genderový audit)

V dubnu 2024 jsme zahájili zpracování auditu rovných příležitostí FI neboli genderového auditu FI, přičemž spolupracujeme s Genderovým informačním centrem NORA.

Zpracování auditu zahrnuje tyto dílčí aktivity:

  • obsahová analýza vnitřních a veřejně dostupných dokumentů FI a MU,
  • zpracování a realizace online dotazníkového šetření, analýza získaných dat,
  • příprava a realizace individiuálních rozhovorů se zaměstnanci FI,
  • příprava a realizace fokusních skupin vedoucích zaměstnanců, zaměstnanců (anglicky hovořících) cizinců, pečujících osob, technicko-hospodářských a administrativních pracovníků,
  • zpracování závěrečné zprávy a genderového plánu rovnosti.

Děkujeme všem zaměstnancům/zaměstnankyním FI za hojnou účast v dotazníkovém šetření, na fokusních skupin a rozhovorech. Všechny tyto aktivity jsme stihli do půlky června, nyní probíhá zpracování všech dat a návrhu závěrečné zprávy.

Etický kodex cvičících na FI

Etický kodex cvičících na Fakultě informatiky

Dne 16. 2. 2024 byl Akademickým senátem FI schválen Etický kodex cvičících na Fakultě informatiky.

Tento kodex popisuje standardy přístupu cvičících ke svojí výuce a ke studujícím, na nichž se shodla akademická obec FI MU. Doplňuje a vysvětluje ustanovení Etického kodexu MU v kontextu cvičících na FI MU. Jeho smyslem je přispět ke kvalitní výuce na FI, profesionalitě cvičících a férovému přístupu ke studujícím.

Kodex uvádí hodnoty a zásady v oblastech:

  • 1. Jednotnost a férovost.
  • 2. Profesionalita.
  • 3. Vztah ke studujícím.
  • 4. Sounáležitost s fakultou a univerzitou.
Newsletter

Nový Etický kodex MU

K 1.1.2024 byl vydán nový Etický kodex MU.

Etický kodex je deklarací mravních hodnot a obecných morálních principů relevantních pro akademické prostředí, k nimž se Masarykova univerzita a její univerzitní obec aktivně hlásí. Nakolik jednotlivý lidský čin koresponduje s uvedenými hodnotami, pak není záležitostí prosté shody či neshody s konkrétním ustanovením, ale odpovědného a nestranného zvažování všech mravních rozměrů dané situace.

MU a její univerzitní obec – tvořená všemi, kdo na univerzitě pracují nebo studují – se zavazují ctít a respektovat následující hodnoty:

  • 1. Svoboda a odpovědnost.
  • 2. Morální a akademická integrita.
  • 3. Slušnost a respekt.
  • 4. Role univerzity v oblasti etiky a kultury.
Kodex

Revidovaná Charta a Kodex pro výzkumné pracovníky

Doporučení Rady Evropské komise C/2023/1640 ze dne 18. prosince 2023 o evropském rámci pro přilákání a udržení výzkumných, inovačních a podnikatelských talentů v Evropě obsahuje revidovanou Evropskou chartu pro výzkumné pracovníky - úplné znění doporučení vč. kodexu v češtině a v angličtině.

Doporučení Rady mj. uvádí, že Charta a kodex pro výzkumné pracovníky jsou revidovány tak, aby odpovídaly nové realitě a současným výzvám, kterým výzkumní pracovníci a instituce čelí, včetně lepšího začlenění genderové vyváženosti, genderové rovnosti a inkluzivity se zahrnutím opatření zaměřených na výzkumné prostředí, v němž nebude docházet ke genderově podmíněnému násilí, jakož i postupů otevřené vědy. Nová verze charty je zjednodušena, aby se usnadnilo její provádění a aby se podpořilo její využívání mimo akademický sektor.

Newsletter

Updates@FI: Newsletter pro zaměstnance

Dne 20.12.2023 byl vydán první newsletter pro zaměstnance FI. K dispozici je na Portálu pro zaměstnance.

Přečíst si můžete například rozhovor s děkanem FI, prof. RNDr. Jiřím Barnatem, Ph.D., rozhovor s doc. RNDr. Petrem Sojkou, Ph.D. o jeho životě, o jeho akademické cestě a spojení s Fakultou informatiky nebo rozhovor s Mgr. art. Helenou Lukášovou, ArtD., o rozšířené realitě.

Součástí newsletteru jsou také informace o HR Award, zaměstnaneckých benefitech, statistiky o počtech studentů apod.

Aktuality z oblasti implementace HRS4R

Aktuality z oblasti implementace HRS4R na univerzitní a fakultní úrovni

Přehled aktivit uskutečněných v 2. polovině roku 2023:

  • průběžně: účast v pracovních skupinách HR Award, Gender Equality Plan, Adaptace, Recruitment, PhD academia, Training and development koordinátoři, účast na HR akcích
  • průběžně: podpora rozvoje zaměstnanců FI, spolupráce s CERPEK
  • 12/2023: vydání prvního online newsletteru FI, nový design webových stránek FI
  • 10/2023: Účast na úvodním workshopu Odboru pro personální řízení k tématu talent managementu (6. 10. 2023)
  • 10/2023: Účast na prvním ročníku MUNI HR Day (4. 10. 2023)
  • 9/2023: Realizace workshopu k výběrovým řízením pro členy komisí FI (18. 9. 2023)
  • 9/2023 a násl.: Personální zajištění Oddělení vnějších vztahů a spolupráce s partnery, představení cílů a agendy oddělení, schůzky s jednotlivými pracovišti, nastavení spolupráce
  • 9/2023: Vydání aktualizovaného Organizačního řádu
  • 9/2023: Zavedení nového zaměstnaneckého benefitu – příspěvku na školkovné
  • 8/2023: Vydání opatření děkana FI MU 10/2023 Proces nástupu a adaptace zaměstnanců FI MU
Kurz

Kurz Efektivní komunikace v rámci mezinárodních / interkulturních týmů

Ve dnech 24. 11. 2023 - 26. 11. 2023 proběhne krátkodobý kurz „Efektivní komunikace v rámci mezinárodních / interkulturních týmů".

Chcete se dozvědět tipy, jak pracovat efektivně v mezinárodním týmu, jak zvládnout time management nebo komunikaci na dálku? Přihlaste se zdarma na třídenní kurz, který pořádá Centrum jazykového vzdělávání MU.

Kurz je dostupný pro zaměstnance MU a PhD studenty, kteří jsou zároveň zaměstnanci. Vyzkoušejte si cvičení a scénáře z praxe spolu se zahraničními lektory. Do kurzu je nutné přihlásit přes stránky CJV a je veden v angličtině. Předběžný program a odkaz z registraci naleznete ZDE.

MUNI HR Day

První ročník MUNI HR Day

Dne 4. 10. 2023 proběhl první ročník MUNI HR Day pořádaný Odborem pro personální řízení Rektorátu MU. Cílem meetingu MUNI HR komunity bylo přinést praktické poznatky a zkušenosti z dílčích HR oblastí.

Program MUNI HR Day:

  • Data na trhu a jejich využití v praxi – výzkumy a další zdroje dat mapující hlavní jevy a trendy v propojených světech vzdělávání a práce
  • Nábor – jak získat uchazeče, které chceme
  • Onboarding – tipy, jak neodradit nováčky
  • Offboarding – jak se hezky rozejít
  • Hodnocení, well-being a motivace zaměstnanců v souladu s potřebami vedení, zaměstnanců i celých týmů a organizací

Díky této akci jsme se mohli inspirovat od známých odborníků z HR světa a získat přehled o aktuálních trendech v lidských zdrojích.

Školení členů výběrových komisí

Workshop „Jak na výběrové řízení formou otázek“ pro neakademické pracovníky

Dne 18. 9. 2023 proběhl workshop „Jak na výběrové řízení formou otázek“, kterého se zúčastnilo 11 neakademických pracovníků FI, kteří se zúčastňují anebo by se mohli zúčastňovat výběrových řízení při obsazování pracovních míst. Tento workshop je doplněním praktických dovedností k novému řádu výběrových řízení.

Témata workshopu:

  • kdo je vhodný kandidát,
  • proč jde o dialog: jak se prát a jak/co prezentovat,
  • příprava a logická posloupnost rozhovoru,
  • co vše má důležitost – co zjišťovat a ověřovat o kandidátovi (erudice nestačí),
  • způsob vhodných otázek (jak/proč se ptát),
  • konkrétní tipy otázek pro interview.

Jedná se již o třetí workshop na toto téma zajištěný CERPEK MU a vedený lektorkou Mgr. Hanou Ondráčkovou.

Školkovné

Zavedení nového zaměstnaneckého benefitu MU: příspěvek na školkovné

Od září 2023 mohou zaměstnanci MU nově čerpat příspěvek na školkovné. MU zavedla v rámci podpory slaďování pracovního a rodinného života a návratu rodičů z mateřských a rodičovských dovolených nový zaměstnanecký benefit. Je jím možnost čerpat ze sociálního fondu příspěvek na mateřskou školu nebo dětskou skupinu místo příspěvku na penzijní připojištění či doplňkové penzijní spoření.

Příspěvek pro úhradu části školkovného je poskytován zaměstnanci, nikoli dítěti. Každý zaměstnanec má tedy nárok na jeden příspěvek. Příspěvek však mohou čerpat oba rodiče (jsou-li zaměstnanci MU) i na jedno dítě, naopak nelze příspěvek čerpat vícekrát na více dětí.

Máte-li o tento příspěvek zájem, kontaktujte prosím personální oddělení FI.

Nástup a adaptace

Proces nástupu a adaptace zaměstnanců FI

K 1. 8. 2023 bylo vydáno Opatření děkana FI MU 10/2023 Proces nástupu a adaptace zaměstnanců na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity.

Toto opatření upravuje postup při zajištění nástupu a adaptace nových zaměstnanců kmenově zařazených na Fakultě informatiky MU a slouží jako podpůrný dokument pro klíčové osoby v procesu adaptace – a to vedoucího pracovníka a pověřenou osobu pracoviště. V opatření jsou podrobněji popsány jednotlivé kroky důležité nejen pro zajištění efektivního zapracování zaměstnance na pracovním místě, ale i pro úspěšnou orientaci a zapojení se do chodu pracoviště, pracovního kolektivu, obvykle v průběhu období prvních 3 měsíců na daném pracovním místě.

Opatření a jeho přílohy jsou dostupné na dokumentovém serveru.

Aktuality z oblasti implementace HRS4R

Aktuality z oblasti implementace HRS4R na univerzitní a fakultní úrovni

Přehled aktivit uskutečněných v 1. polovině roku 2023:

  • 5/2023: Získání statutu HRS4R embedded
  • 5/2023: Seminář Flexibilní možnosti práce na MU v návaznosti na slaďování pracovního a osobního života
  • 5/2023: Realizace workshopu k výběrovým řízením pro členy komisí FI
  • 5/2023: Zpracování revidovaného Akčního plánu FI
  • 5/2023: Informatické kolokvium FI s Mgr. Kamilou Urban, Ph.D.
  • 4/2023: Zahájení poskytování psychologického poradenství zaměstnancům
  • 4/2023: Zřízení ochránce práv MU a účinnost směrnice MU k ochraně práv
  • 4/2023: Realizace webináře FI o rostoucí roli diverzity v IT
  • 3/2023: Informatické kolokvium FI s doc. Janou Tůmovou
  • 3/2023: Zavedení občasné práce z domova na FI
  • 2/2023: Realizace online dotazníkového šetření FI v souvislosti s přípravou sebehodnotící zprávy
  • 2/2023: Realizace workshopu k výběrovým řízením pro členy komisí FI
  • 1/2023: Implementace Řádu výběrových řízení MU a pravidel pro výběrová řízení FI
Seminář Flexibilní možnosti práce

Seminář „Flexibilní možnosti práce na MU v návaznosti na slaďování pracovního a osobního života“

Dne 22. 5. 2023 se pracovnice personálního oddělení FI zúčastnily semináře „Flexibilní možnosti práce na MU v návaznosti na slaďování pracovního a osobního života“. Cílem semináře bylo představit možnosti flexibilního pracovního režimu jako nástroje pro slaďování práce a rodiny. Seminář se také věnoval trendu ve vývoji režimu home – office na evropských trzích práce v době před covidem a po covidu. Teoretickou část byla doplněna praktickými zkušenostmi se zaváděním flexibilních úvazků v různých firmách, institucích i na půdě MU.

Témata semináře:

  • představení problematiky flexibilních pracovních režimů, potřeby zaměstnavatele vs. zaměstnanců,
  • praktický vstup z centra pro rodinu a sociální péči (představení sendvičové generace, její potřeb, jak s touto skupinou z pohledu zaměstnavatele pracovat),
  • pravidla, praxe a nástroje na MU (praktický vstup),
  • Motivation Labs nasdílí praxi se zaváděním flexibilních režimů práce z jiných firem a institucí (přínosy pro zaměstnavatele i pro zaměstnance).
Školení členů výběrových komisí

Workshop „Jak na výběrové řízení formou otázek“ pro akademické pracovníky

Dne 19. 5. 2023 proběhl workshop „Jak na výběrové řízení formou otázek“, kterého se zúčastnilo 11 akademických pracovníků FI, kteří se zúčastňují anebo by se mohli zúčastňovat výběrových řízení při obsazování pracovních míst. Tento workshop je doplněním praktických dovedností k novému řádu výběrových řízení.

Témata workshopu:

  • kdo je vhodný kandidát,
  • proč jde o dialog: jak se prát a jak/co prezentovat,
  • příprava a logická posloupnost rozhovoru,
  • co vše má důležitost – co zjišťovat a ověřovat o kandidátovi (erudice nestačí),
  • způsob vhodných otázek (jak/proč se ptát),
  • konkrétní tipy otázek pro interview.

Jedná se již o druhý workshop na toto téma zajištěný CERPEK MU a vedený lektorkou Mgr. Hanou Ondráčkovou. První workshop určený pro 12 akademických pracovníků proběhl dne 3. 2. 2023.

Workshop s Mary Kate O’Regan

Workshop k HRS4R s Mary Kate O’Regan z University College Cork

Dne 11. 5. 2023 se pracovnice personálního oddělení FI zúčastnily workshopu k Human Resources Strategy for Researchers vedeného Mary Kate O’Regan, která působí jako HR Research Manager na University College Cork v Irsku.

Workshop se zaměřoval na témata:

  • přínosy implementace HR Excellence in Research pro výzkumné pracovníky,
  • realizace HR strategie na University College Cork v Irsku,
  • doporučení a tipy před přípravou sebehodnocení,
  • příprava na návštěvu na místě.

Tento unikátní workshop organizovala Přírodovědecká fakulta MU, moc děkujeme.

FI

Interní sebehodnocení, vytvoření revidovaného Akčního plánu FI a získání statutu HRS4R embedded

Fakulta informatiky odevzdala v květnu 2023 sebehodnocení implementace své personální strategie a revidovaný akční plán HRS4R na období 2023-2025. Evropská komise dne 23. května 2023 udělila FI status „HRS4R embedded“.

Zpracování revidovaného akčního plánu předcházelo online dotazníkové šetření realizované v únoru 2023, přičemž návratnost dotazníků činila 77 %. Toto šetření navázalo na dotazníkové šetření uskutečněné v roce 2020 jako podklad pro přípravu dokumentace k certifikaci HRS4R.

Výstupy z dotazníkového šetření a revidovaný akční plán naleznete v části "Implementace Akčního plánu pro období 1/2021-5/2023" výše.