Aplikovaná informatika - bez specializace

  1. Grafy a grafové algoritmy. Formalizace základních grafových pojmů, reprezentace grafů. Souvislost grafu, barevnost, rovinné grafy. Algoritmy (včetně složitosti a základní myšlenky důkazů korektnosti): prohledávání grafu do šířky a do hloubky, nejkratší vzdálenosti, kostry, toky v sítích.
    MA010, MA015
  2. Algoritmy a datové struktury. Analýza složitosti, amortizovaná složitost. Techniky návrhu algoritmů (rozděl a panuj, dynamické programování, hladové strategie). Pokročilé datové struktury (haldy, union-find struktury). Algoritmy pro práci s řetězci (algoritmy Karp-Rabin, KMP, Boyer-Moore, užití konečných automatů).
    IV003
  3. Statistika. Popisná statistika, funkcionální a číselné charakteristiky znaků. Diskrétní a spojité náhodné veličiny (NV), základní rozložení. Číselné charakteristiky NV. Centrální limitní věta. Bodové odhady, intervaly spolehlivosti, testování statistických hypotéz, hladina významnosti. Základní parametrické a neparametrické testy, ANOVA, testy nezávislosti NV, lineární regrese.
    MV011
  4. Softwarové inženýrství. Proces vývoje SW. Metodika Unified Process. Agilní vývoj SW. Fáze testování a typy testů. Softwarové metriky, refaktoring kódu. Kvalita softwaru. Odhadování nákladů a času vývoje SW. Údržba a znovupoužitelnost.
    PA017, PA104
  5. Výkonné počítače a intenzivní výpočty. Superskalární a streaming (GPU) procesory, intraprocesorový a interjaderný paralelismus. Organizace paměti, sdílená a distribuovaná, cache koherence. Optimalizace kódu. Distribuované systémy, dekompozice úloh, základní podpora programování.
    PA039
  6. Databáze. Ukládání dat, adresace záznamů. Indexování a hašování pro více atributů, bitmapové indexy, dynamické hašování. Vyhodnocení dotazů, transformační pravidla, statistiky a odhady. Optimalizace dotazů a schématu. Transakční zpracování, výpadky a zotavení. Zabezpečení DB, přístupová práva.
    PA152
  7. Objektové metody návrhu systémů. Návrhové vzory. Softwarové architektury. Rozhraní komponent, signatury a omezující podmínky služeb, OCL. Komponentové systémy a modely, kvalitativní aspekty služeb (QoS). Objektové metody vývoje softwaru, RUP.
    PA103
  8. Počítačové sítě. Vrstvy síťových modelů, jejich funkcionalita a součinnost, standardizace. Protokoly síťové vrstvy, pokročilé vlastnosti IPv6, adresace, dělení adresních prostorů. Směrování: architektura směrovačů, rodiny směrovacích protokolů, MPLS a TE. Transportní protokoly: UDP, mechanismy a varianty TCP, protokoly pro vysokorychlostní sítě s velkou latencí. Samoorganizující se sítě. P2P sítě: architektura, členění, směrování.
    PA159
  9. Programování. Rysy imperativně orientovaných jazyků, jazyků funkcionálního programování a logického programování. Rysy objektově orientovaných jazyků. Přehledové znalosti na úrovni porozumění základním paradigmatům. Znalost vybraného programovacího jazyka na pokročilé úrovni.

Aplikovaná informatika - specializace Grafický design

  1. Algoritmy a datové struktury. Analýza složitosti, amortizovaná složitost. Techniky návrhu algoritmů (rozděl a panuj, dynamické programování, hladové strategie). Pokročilé datové struktury (haldy, union-find struktury). Algoritmy pro práci s řetězci (algoritmy Karp-Rabin, KMP, Boyer-Moore, užití konečných automatů).
  2. Statistika. Popisná statistika, funkcionální a číselné charakteristiky znaků. Diskrétní a spojité náhodné veličiny (NV), základní rozložení. Číselné charakteristiky NV. Centrální limitní věta. Bodové odhady, intervaly spolehlivosti, testování statistických hypotéz, hladina významnosti. Základní parametrické a neparametrické testy, ANOVA, testy nezávislosti NV, lineární regrese.
  3. Softwarové inženýrství. Proces vývoje SW. Metodika Unified Process. Agilní vývoj SW. Fáze testování a typy testů. Softwarové metriky, refaktoring kódu. Kvalita softwaru. Odhadování nákladů a času vývoje SW. Údržba a znovupoužitelnost.
  4. Historie grafického designu. Historie plakátu, firemního stylu, vizuálně informačních systémů, knihy, aj. První předchůdci, návaznost historických milníků oboru i na tiskové techniky: vynález knihtisku, litografie, serigrafie, ofset, digitální tisk. 30. léta 20. století - Bauhaus, 50. léta 20. století,  Mezinárodní švýcarský typografický styl - významní tvůrci a průkopníci grafického designu. Vznik počítačové grafiky a vliv na grafický design.
  5. Hlavní obory činnosti grafického designu. Plakát, značka a firemní styl, vizuálně informační systémy a informační grafika, vizualizace dat. Knižní design, redakční design, publikační design. Přesahy grafického designu do jiných oborů – architektura, webový design, interaktivní design, design her, e-publishing. Současný grafický design u nás i v zahraničí. Významní tvůrci.
  6. Písmo, základní pojmy: znak a jeho kresba, abeceda, písmová osnova, typy a druhy písem, písmová rodina; měření písma. Principy tvorby autorského písma; výroba písma dříve a dnes; profesionální editory fontů; současní významní tvůrci písem a písmolijny.
  7. Klíčová období a události ve vývoji písma. Významní historičtí tvůrci písem; historie tiskového písma (knihtisk, fotosazba, digitální sazba). Různé klasifikace písem; Solperova klasifikace (statický × dynamický princip, serifová × bezserifová písma, písma volně psaná a kaligrafická); vzorník písem.
  8. Typografie. Charakteristika, prostředky, hlavní zásady. Sazba a její druhy. Typografická pravidla, typografické korektury dříve a dnes. Typografie v redakčním designu. Nejznámější česká i zahraniční média, jejich historie a tvůrci. Další užití typografie: na internetu, ve filmu, v architektuře.
  9. Knižní design. Historie knihy, 1. tištěná kniha, vynález knihtisku, významní čeští tvůrci: Jan Tschichold a Nová typografie, Jan Solpera, Karel Teige, Ladislav Sutnar, kniha jako objekt – Květa Pacovská, aj.; knižní edice, sazba knihy: rozdíl mezi sazbou beletrie a poezie, zrcadlo knihy.