translated by Google

Stránka přeložená strojově pro lepší dosažitelnost obsahu tazateli užívajícími češtinu.

Donald E. Knuth Q&A Session 2 Transcript

Viz také vstupní stránka události a Přepis Q&A relace 1 .

00:00:01 hraje na varhanní hudbu

00:00:10 Zlatuška : Dobře, dámy a pánové, vážení kolegové, rád bych vás přivítal na druhém zasedání Otázky a odpovědi s profesorem Donaldem Knuthem. Dnes je opět možné klást otázky na vaše telefony nebo na jakékoli spojení, které to funguje (???). A dnešní témata se neomezují pouze na informatiku, ale také na hudbu.

Pozvali jsme Dona na 25. výročí Fakulty informatiky. Nejen jako první čestný doktor informatiky na této univerzitě a na této fakultě, ale také jako osobnost, která překračuje hranice, a zejména jsme cítili, že by bylo zajímavé mít ho tady jako hudebníka.

Domnívám se, že má doma nejen svou pracovní kancelář věnovanou umění počítačového programování a informatiky, ale také hudbě. Postavil svůj vlastní varhany ve svém domě ve Stanfordu, takže věřím, že tento další Donald Knuth bude pro mnoho lidí stejně zajímavý jako Donald Knuth, autor The Art of Computer Programming. Pokud se na to podíváte z jiného úhlu pohledu, mám pocit, že myšlenka programování jako umění - Don to včera citoval - je něco, co rezonuje s touto druhou osobností, ale doufám, že se v této části také objeví otázky.

Nyní. Myslel jsem, že s tím Donald cestoval, ale on cestoval tak lehce, ale bylo by to nemožné ... Podlaha je na vás s otázkami. Máte nějaké dotazy z podlahy?

Knuth : Dobře, ahoj všichni. Chtěl bych ještě jednou poděkovat za skvělou pohostinnost tento týden, a než zapomenu, chci také zmínit, že je tu ještě další přednáška Dany Scottové. Myslím, že 4:30 odpoledne. Takže, víš, když přednesu špatnou přednášku, dostaneš dnes alespoň jednu dobrou. Zlatuškův smích

Další věc, kterou jsem chtěl ... Než začneme s novými otázkami, měl jsem pár věcí, které jsem měl říct. Za prvé, nevím, jestli jste někdy přednášeli, ale noc po ní se probudíte uprostřed noci a řeknete: "Oh, měl jsem to říct!" a tak jsem myslel na alespoň dvě věci, které bych si přál, abych řekl včera.

Nejprve jsem se snažil vysvětlit, proč otázka o P versus NP není tak jednoduchá, jak si lidé obvykle myslí, když mluví o tom, zda existuje algoritmus, který běží v polynomickém čase, a myslí si, že je to stejné jako říkat, že mohli bychom znát algoritmus, který běží v polynomickém čase. Ale mezi tím je velký skok, a pak se mě někdo později zeptal na umělou inteligenci. Takže uprostřed noci mi došlo, že jeden způsob, jak o tom přemýšlet, je tento:

Chci uvést příklad, kde možná existuje algoritmus pro rozhodování o problému 3-SAT v polynomickém čase. Ale nebudeme vědět, co je to algoritmus. Představte si tedy, že máme problém velikosti n, a stavíme, řekněme, (n ^ 1 000 000) -state, nějakou neuronovou síť, která má n ^ 1 000 000 neuronů. Jedná se tedy o polynomiální množství věcí. Stačí přidat ještě několik [nuly k exponentu]. Teď jsme tuto neuronovou síť trénovali na spoustu problémů SAT. Víte, máme nyní velké pokroky v teorii strojového učení. Teď to krmím novým problémem SAT a jak vím, že to všechny nevyřeší? Abychom to dokázali, nemohli jsme tuto neuronovou síť skutečně trénovat. Abychom ukázali, že P je nerovné NP, museli bychom ukázat, že neexistuje žádný způsob, jak tuto neuronovou síť trénovat.

A to je situace, které čelíme. Právě teď, když trénujeme neuronové sítě, máme něco, co problém řeší, ale nemáme ponětí, co síť uvnitř dělá. A to by mohl být způsob, jak přemýšlet o rozdílu mezi existujícím algoritmem a algoritmem, o kterém víme, co to je. OK. Máte k tomu komentář?

Zlatuška : Kdybych mohl.

Knuth : Jo.

00:06:42 Zlatuška: Mohl byste rozšířit tento problém na problém lidské mysli? Lidská mysl a limity lidské mysli?

Knuth : Dobře.

00:06:50 Zlatuška : Protože ten smích samozřejmě ... To je evidentně podobný problém.

Knuth : Jo.

Zlatuška : Jaký je váš názor na limity, kapacitu lidské mysli? Víte, myšlenky jako mysterianismus a existence problémů, které jsou pro lidskou mysl nepřístupné?

Knuth : V tom případě máme vlastně přísné důkazy, protože existují věty o nestlačitelnosti. Takže víme, že existují věci, které nelze učinit malými, a tak lidská mysl nemůže rozumět něčemu, co má v sobě více stavů, pak jsou, řekněme, protony ve vesmíru nebo něco takového.

Zlatuška : Takže něco mezi člověkem a Bohem.

Knuth : Jo. Ale v jednom z mých papírů mám číslo, které jsem volal ... Nevím, zapomenu ... Budu to nazývat Super K, což je také název snídaňové cereálie v Americe, ale stejně, K tomu jsem potřeboval speciální písmo. Jako bych to chtěl vytisknout jen barevně, ale pokud se podíváte na lupu s lupou, kde mluvím o Super K ...

Každopádně to bylo číslo, které jsem zapomněl, bylo to něco jako 10 ^^^^ 3, které je definováno pomocí zápisu [Knuth] arrow. Každopádně jsem jednou hovořil v Livermore Lab, kde se mě snažili ohromit tím, jak velké je jejich vybavení, a tak jsem řekl: „Tady, dovolte mi ukázat vám některá velká čísla, která jsou větší, než jste si kdy mysleli. Když se pokusíte přemýšlet - co je to číslo Super K - znamená to jednoduše napsat na tabuli, že si vezmete deset ... uvidíme ... čtyřnásobný šíp, na to si ani nepamatuji ... 10 se rovná 10 ^ 10 ^ 10 ^ ... a pak, pokud chcete jít na trojitou šipku, pak to jednoduše uděláte mnohokrát. Brzy se to stane ohromující.

Přesto je toto číslo konečné a téměř všechna čísla jsou větší než toto. smích Získáte malou představu, že i když se počítačoví vědci drží studia konečných čísel, příliš se neomezujeme. Je tu stále spousta zajímavých věcí ... Nemusím nutně trvat na nesmrtelnosti, spokojil bych se s tím tak dlouho. smích

00:10:11 Zlatuška : A pokud mohu zneužít roli moderátora, rád bych se trochu zeptal na hudbu. V rámci Fantasia Apocalyptica máte spoustu citací od ... nebo jakési inspirace od jiných autorů. A co se mi zdá opravdu fantastické, je rozsah. Od Gregoriánských zpěvů jdeš k autorům, jejichž hudba je tak dramatická, jako Olivier Messiaen. A mimochodem, když vidím současně citace Oliviera Messiaena a Bruce Springsteena, oba jsou mezi mými oblíbenými, ale co se mi zdá zajímavé, jen zkombinovat ty naprosto odlišné styly, které jsou obvykle považovány za neslučitelné. Jak jste tento problém s kompatibilitou vyřešili?

Knuth : Tak pojď v pátek, ale jaký máš názor na rapovou hudbu? Zlatuška se směje, protože existuje také citát od Eminem. smích A samozřejmě Dvořák. Existuje několik poznámek, které jsou ve skutečnosti také originální se mnou. Chtěl jsem to zmínit ještě předtím, než jsem zapomněl, protože to souvisí s Brno. Když jsem přišel před 24 lety, moje první návštěva této části světa, když se moje letadlo blížilo k letišti v Praze, ráno jsem se probudil s melodií v hlavě. A napsal jsem to. Pravděpodobně v leteckém časopise nebo tak něco, ale stejně jsem to napsal, a ten kus papíru jsem si nechal a uložil jsem ho. Něco jsem na to myslel jako na pražské téma. Protože jsem se opravdu probudil a tady byla tato melodie a chtěl jsem si ji zapsat, než jsem ji zapomněl.

Tak rychle vpřed o dalších dvacet let a píšu Fantasia Apocalyptica a dospěl jsem k bodu, kde se snažím reprezentovat kapitolu 21 ... myslím, že se musím vrátit. Bod Apokalypty odkazuje na Apokalypsu, poslední knihu Bible. Zkouším něco nového v tomto díle, o kterém si nemyslím, že bylo provedeno dříve. Dělat spravedlivý překlad originálního řeckého textu a převést jej na hudební ekvivalent. Najdu tedy více než sto padesát motivů pro věci, které se opakovaně používají v řeckém textu. Stejný sled motivů se vyskytuje i v mém díle ...

Zlatuška : Považujete se za Wagneriana?

Knuth : Ano, Wagner měl motivy, ale nikdy nikomu neřekl, o co jde. Takže rozdíly jsou ...

Zlatuška : Nebyl univerzitní učitel, takže ...

Knuth : Například motiv války je staccato. Motivem pro anděly je arpeggio. hraní na klávesnici Motivem pro Boha je melodie se třemi notami. hraní na klávesnici Pokud máte na mysli první osobu Trojice, zdůrazníte první notu. hraní na klávesnici Pokud zdůrazňujete druhou osobu Trojice. hraní na klávesnici A hádejte, co třetí osoba Trojice. hraní na klávesnici A motiv ďábla, v knize Zjevení, je také [sic] Anti-Trinity. A tak hraje klávesnice ďábel. A hraje klávesnice první osoby a druhá. Kniha Zjevení má v řečtině asi deset tisíc slov, téměř přesně, a nešla jsem jen slovo po slově, protože chci, aby to byla dobrá hudba.

Používám to jako omezení k tomu, abych řekl, jaká dobrá hudba je navržena tímto vzorem motivů. A když se dostanu ke kapitole 21, příběh hovoří o novém Jeruzalémě. Z oblohy vychází zlaté město, a proto jsem musel použít své pražské téma. Nejsem si jistý, který ... jen si to zahraju, místo abych se snažil najít absolutně nejlepší kombinaci hlasů. Takže to vypadá takto: hraní na klávesnici Takže, da-da-da-da-da-da-da-da-da. To jsem napsal v letadle. Pak jde o několik dalších barů, používá některé akordové progresy Dvořákovy nové světové symfonie. A Symfonie Nového světa je jako Nový Jeruzalém. Takže tohle je trochu hudby, že ...

Zlatuška : To je vlastně to, co ztrácíme za to, že nemáme mezinárodní letiště v Brně. Protože kdyby Don přistál v Brně, mohlo to být brněnské téma.

Knuth : Takže kdybych tady vůbec nebyl pozván, kdo ví, co by se stalo. Ještě jedna poznámka pod čarou k včerejšku a to je: Byla otázka, kde jsem se zmínil o Stuartovi Russellovi. Teď vám mohu poskytnout definitivní reference, protože jsem doporučil, abyste si toto video prohlédli. Myslím, že je to pět minut a je snadné ho najít. Takže Stuart Russell ... psaní na tabuli A bylo na něm hodně následných kroků, ale toto vyšlo ne docela před dvěma lety, a to se nazývá Slaughterbots. Je to jakési video měnící názor, které každému doporučuji podívat. Myslím si, že je velmi důležité zakázat autonomní zbraně a existují tisíce počítačových vědců, kteří podepsali prohlášení a aktivně se snaží zajistit, aby byla minimalizována nebezpečí.

Takže to byl konec poznámek pod čarou k včerejšku, nyní jsem připraven na novou otázku.

Zlatuška : Takže myslím ... Už jste někdy vyhořela?

Knuth : Bylo období kolem roku 1990, kdy jsem se cítil trochu nízko a ve skutečnosti jsem se trochu obával, protože jeden z mých strýců prošel obdobím, kde byl, nemám Vím, že nevycházíme s nikým jiným v rodině a tak. Takže když zestárl, řekl jsem: „Ach, oh! Možná zdědím nějaký duševní problém.“ Každopádně jsem šel za psychiatrem a řekl: „Už jste někdy slyšeli o osobnosti typu A?“ Byl to skvělý lékař, ukázal mi své učebnice. Místo toho, aby mi řekl, jakési kázání mi řekl: „Tady, podívej. Tohle je kniha, kterou jsem ti dával. . “

Z toho jsem se naučil, jak snížit stres, a tak to bylo v roce 1990. Jak jsem tedy starý? 50 ... 52 let. A uvědomil jsem si, proč je tělesná výchova na vysoké škole požadovaným předmětem. Nikdy jsem moc necvičil, tak jsem začal plavat v roce 1990 a velmi rychle jsem byl opět šťastný.

Ale bylo období, kdy ... No, v nějakém smyslu pracuji 24/7, ale je to zábava. Většinou. Ráno se musím psychovat, a jakmile se dostanu do něčeho, pak je těžké se zastavit, takže proto se musím vypnout, jak se někdo včera zmínil. ... Jak mohu popsat svůj denní rozvrh?

Mám velmi zvláštní algoritmus plánování. Ráno se probudíš a musíš se rozhodnout, co uděláš dál. Algoritmus, který jsem se nakonec rozhodl pracovat nejlépe, je, že vždycky dělám to, co nenávidím nejvíce. Ze všech věcí, které nemám dobrou omluvu pro nedělání, kterou bych raději neudělal. A to je to, co jsem si vybral. Takže po celou dobu pracuji na něčem, co nechci dělat, v jistém smyslu.

Na druhé straně, na konci týdne, mám věci ze dveří. A já bych musela dělat ty nepříjemné věci stejně, tak dlouho, dokud už neexistuje žádný dobrý důvod k odkládání, to je to, co jsem se rozhodl udělat. Nějak se to ukáže být lepším algoritmem plánování než naopak, kde „co je nejzábavnější po celou dobu?“

Všiml jsem si, že moje nálada, když se začnu cítit špatně, je opravdu, pokud uplynulo několik týdnů, a nikdy jsem neměl čas dělat něco kreativního. Je tu něco, tam je nějaké nutkání, které říká: "Dokažte teorém nebo něco!" Takže pokud je příliš mnoho práce, můžu to chvíli vydržet, ale po třech týdnech se musím pokusit udělat něco nového. Nedokážu vysvětlit, proč tomu tak je. Ale zdá se, že je to pravda.

00:23:07 Zlatuška : Jen bych k tomu přidal Stuart Russell, pro všechny zájemce: Existuje nová kniha, která je jím kompatibilní s lidmi a která byla vydána včera.

Knuth : Včera! usmívající se ... lidské ...

00:23:22 Zlatuška : ... kompatibilní. Zůstat ... umělá inteligence a problém kontroly. A to vypadá docela podobně jako toto téma.

Knuth : Velmi dobře.

Zlatuška : Karty nebo mezery?

Knuth : Karty nebo mezery? usmívající se Vracíte se k té otázce znovu? Knuth se směje

Zlatuška : Oh! Dobře, bylo to ... ???

Knuth : Ne, mám otázku: Proč se lidé ptají na karty nebo mezery? Když mi udělám kód někoho jiného, abych si ho mohl přečíst, [a] přichází s kartami, matou TeX. Karta se vytiskne jako písmeno gama, takže musím projít, zbavit se všech karet a změnit prostor, a pak mohu soubor vytisknout.

Zlatuška : To je správná odpověď, po které nikdo Tabs nikdy nepoužije.

Knuth : směje se Ok.

Zlatuška : Ok. Největší výzva stát se dobrým programátorem?

Knuth : Největší výzva stát se dobrým programátorem? No, když jsem se narodil jako geek. Vím, že někteří lidé si myslí, že je to jen otázka motivace a snažení a stále se vzdělávají, čtou a psají správné knihy atd. No, to by mohla být pravda, ale moje zkušenost je jiná.

Moje zkušenost je, že znám mnoho mnoha inteligentních lidí, kteří jsou, bez ohledu na to, jak jsou motivováni, nemyslím si, že budou někdy dobrí programátoři, a naopak, vím, že nikdy nebudu dobrý jako programátor kvantového počítače. Existuje něco o tom, jak můj mozek funguje, což mi dává velkou intuici pro klasický počítač, ale ne pro kvantové výpočty. A nejedná se o věc dobrého nebo špatného, pokusu, těžšího, ani motivovaného. Je to vtip, že jsem se [narodil] s jednou z těchto zvláštností [sic].

00:25:45 Zlatuška : Jaký máte v této souvislosti představu o povinných kurzech programování na základní škole? Pokud je pravda, že ne každý může být programátorem.

Knuth : Ne, ne! Vynechali jste slovo „dobrý“. smích

Zlatuška : Aha, ok. smích

Knuth : Myslím, že lidé se mohou stát programátory, ale psi mohou chodit po zadních nohách.

Zlatuška : Takže máte pocit, že není dost špatného kódu.

Knuth : To, co říkám, je: Pokud si nějak uvědomíte, že jste se narodili geekovi, dlužíte světu, aby tento talent využil, protože svět tento talent potřebuje. Tak se na to dívám.

00:26:39 Zlatuška : Vim nebo Emacs ... To bylo také včera. Nejsem si zcela jistý ...

Knuth : Vim nebo Emacs. Jo, jo, ok. Jen jsem přiznal, že používám Emacs, ale naučil jsem se, jak používat vi dost, abych věděl, jak skončit. smích To byla nejtěžší první hodina. Myslím, že jsem musel jít na Control-Q nebo tak něco, nevím.

00:27:03 Zlatuška : Myslíte si, že žijeme v počítačové simulaci?

Knuth : Ano? usmívající se

Zlatuška : Je tvůj bůh programátor?

Knuth : Těžko říct. smích Takže ať si to myslím nebo ne, nezáleží. Celá otázka o tom, jak daleko umělá inteligence může jít: Určitě by to mohlo jít do bodu, kdy se rozhodlo, že bychom toto shromáždění měli mít dnes.

00:27:40 Zlatuška: Je tu ještě jedna důsledek žijící v počítačové simulaci, protože to znamená, že svět by byl pouze procesy, které jsou vyčíslitelné.

Knuth : A konečně, jo. Tak například hra života může simulovat jakoukoli takovou věc. Máte nějaké univerzální schéma, pak by to představovalo přednášku, kterou nyní předávám. Jako jeden velmi zvláštní případ by to představovalo knihu Stuarta Russella atd. Představovalo by to všechny nesouhlasné způsoby psaní Fantasia Apocalyptica.

Zlatuška : Jaký byl nejhorší kód, jaký jsi kdy viděl?

Knuth : Jaký byl nejhorší kód, jaký jsem kdy viděl? Hej, miluji to! usmívající se

00:28:33 Zlatuška : Vše, co jsi dělal ??? úroveň.

Knuth : Ne, ne. Měl jsem tohoto studenta v 70. letech, který se nenarodil jako geek smích , ale přišel do Stanfordu z, myslím, ze West Point. Každopádně byl vycvičen jako voják a řídil se rozkazy. Nebyl Ph.D. student; on byl mistr student. Udělal však magisterský projekt, jehož cílem bylo automatizovat systém, který jsme měli v oddělení informatiky, pro sdílení technických zpráv s jinými univerzitami. Museli jsme tedy předplatit ostatním, a pokud nám pošlou své zprávy, pošleme jim naše zprávy zdarma. Měli jsme tuto velkou databázi, druh ... problému se zpracováním dat. Potřebovali jsme někoho, kdo to udělal, a já jsem mu to dal jako mistrovský projekt. Napsal systém, který se bude zabývat technickými částmi. Viděl jsem tu věc, v té době jsem byl zaneprázdněn, a vypadalo to jako správný počet stránek a tak dále. A měl vzorek, kde vzal pár ... malou databázi s několika zprávami, a dalo to správné hlášení, tak jsem mu dal A, a získal titul. To bylo v červnu.

Pak mi v červenci sekretářka zavolala: „Takže, Don, máme problém s používáním tohoto systému.“ Tak jsem šel, a to byl jeden z mých prvních výletů do Stanford AI Lab, kde tam měli speciální počítače. Začal jsem se dívat na kód, který napsal. Dostal jsem se na stránku tři nebo na stránku čtyři a byl to příklad shellsort, třídicí rutiny, ale byl implementován ... Bylo to poprvé, co jsem viděl program, kde jsem mohl změnit jednu postavu v programu a učinit z ní běžet stokrát rychleji. smích A věc byla, že proměnná měla vystoupit H místo jednoho. Takže napsal shellsort, takže to byl jen obyčejný starý druh vložení. A jasně tomu nerozuměl. Takže jsem vytvořil kopii této stránky: „Hej, musím to ukázat svým studentům příště ???!“ Pak jsem se obrátil na další stránku a on na to provedl binární hledání.

Takže na každé stránce, na kterou jsem se obrátil, jsem viděl nový druh programovací chyby, kterou jsem nikdy předtím neviděl. smích A konečně jsem se podíval na celý způsob, jakým věc organizoval. Je to opravdu obtížné to vysvětlit, ale textový editor, který jsme použili v ten den - tak tomu bylo před Emacsem - to začalo indexovou stránkou, takže textový editor vždy připravoval automaticky obsah na začátku. Předpokládal, že textový editor vždy uvede celou databázi do abecedního pořadí tak, jak byste ji mohli přečíst, protože věděl, že dojde k zalomení řádků nebo k podobnému. Program tedy nebylo možné opravit. Nemohli byste napsat program, který by předpokládal, že pro zpracování obsahu použijete databázi textového editoru pro obsah. To vyhraje můj hlas.

Zlatuška : Vzhledem k tomu, že programování je vlastně o rozkazech, a možná studoval vojenskou akademii. To znamená, že některé priváty by nikdy neměly mít možnost vydávat příkazy.

Máte nějaké zkušenosti s psychedelickými drogami, jako je Richard Feynman? Změněný stav vědomí. LSD, psilocybin.

Knuth : Ne, jsem rád, že jsem to neudělal, ani moje děti. Pokud vím. Zážitky blízké smrti? Ne.

Zlatuška : Máte nějaké problémy, které jste se vzdali při pokusu vyřešit?

Knuth : Jakékoli problémy, které jste se vzdali při pokusu vyřešit, ano. Mnohokrát. Ve skutečnosti jsem si jistě myslel, že jsem dokázal, že P byl nerovnoměrný NP poněkud dříve. A poté, co jsem to vyřešil, napsal jsem to a nakonec všechno zmizelo, právě když jsem psal poslední řádek papíru. Uvědomil jsem si, že je to beznadějné.

Vzpomínám si, když jsem poprvé vyřešil problém, který jsem se vzdal, což byl jakýsi průlom. Jako student jsem vyzkoušel různé věci a měl jsem něco jako „dejte to pět dní a pokud nemáte nějaké nápady, pak to nechte jít“. Ale jednou jsem to nechal jít a další ráno jsem se probudil a řekl jsem: „Počkej, co kdybych to zkusil.“ Když pracujete na problému a selháte, můžete vyzkoušet jeden trik, a to je: Představte si, že vám někdo poslal e-mail nebo dopis nebo zaklepal na vaše dveře, a řekl: „Takže? Právě jsem ten problém vyřešil.“ A pak použijte: „Vsadím se, že vím, jak to udělal.“ Nějak, pokud si myslíte, že problém lze vyřešit, někdy vám to pomůže vyřešit.

Ale ten, který byl pro mě nejdramatičtější, asi před lety, když jsem začal, asi jedna třetina počítačové vědy byla studie programovacích jazyků, a teď moje sebrané papíry shromážděné v osmi svazcích, a jeden z těchto svazků je vše články, které jsem napsal o programovacích jazycích. Existuje časopis nazvaný SIGACT News, který obsahuje recenze knih, a tam mají stránku, která říká: „Tady jsou knihy, které jsme dostali. Chcete je zkontrolovat?“ A tato sbírka mých článků o programovacích jazycích byla na tomto seznamu několik let. Nikdo to nechtěl přezkoumat. Takže se o to nikdo nestará, i když je to ta nejžhavější věc v počítačové vědě, když jsem začal.

Pracoval jsem na problému, který se jmenoval závorky. Takže si myslím, že každý stále ví, co je bezkontextová gramatika. Způsob, jak definovat jazyk z hlediska produkce. Některé kontextové gramatiky však mají vlastnost jako vnořené závorky. Takže pokud se podíváte na jazyk, polovina znaků je jako oddělovače vlevo a polovina znaků je jako oddělovače vpravo. A každý řetězec v jazyce má vnořené a pravé oddělovače, správně vnořené. Otázka tedy zní: „Někdo ti dá gramatiku. Je jazyk, který vytváří jazyk v závorkách?“

Gramatika nebude mezi nimi odpovídat, ale můžete se nějak podívat na gramatiku a zjistit, zda ano nebo ne? Opravdu to bude možné udělat? To byl otevřený problém a já jsem na něm několik týdnů pracoval a nakonec jsem se vzdal. Ale pak, myslím, že o týden později přišel klíč ke mně, jak to vyřešit. A v tu chvíli jsem byl docela potěšen řešením. Poznatky, které jsem z toho získal, jsem dokázal použít později, když jsem dělal další práci, ale pokud vím, nikdo tento papír nikdy nečetl.

Zlatuška : Řešíte mnoho problémů s programováním nebo vytváříte hudbu, když spíte?

Knuth : Vyřeším ... spoustu problémů s programováním, vytvářím hudbu, když spím? Takže ne. smích

Co se týče Fantasie, bylo to trochu zajímavé, že poté, co jsem na tom začal pracovat, jsem měl pocit, že hudba už byla napsána, a prostě jsem ji musel poslouchat. Nevím, z tělních zkušeností ... jako bych to směřoval tak, že to tam bylo. Cítil, že nějakým způsobem pomáhá múza.

Nyní, pokud jde o problémy s programováním, jde to opačně. Pokud se snažím přijít na to, jak vyřešit problém s programováním, nemůžu spát. Potřebuji to nějak vyřešit nebo zapomenout. Ale když pracuji na obtížném problému, obvykle vyplňuji listy a listy šrotu, takže si to nemůžu nechat všechno v hlavě, ale musím si napsat celou hromadu věcí, abych to dostal do svých mozek. Ale když přijde k věci, když ve skutečnosti přemýšlím o tomto problému, když plavu, pak vím, že jsem připravený vyřešit. Můj mozek se vstřebal natolik, že jsem se naučil, jak přecházet od dětských kroků k obřím krokům v tomto území, problémové oblasti. Takže je tu tato záhadná věc, která se odehraje, jakmile budu připraven to udělat.

Takže svým studentům vždy říkám ... Pracují na té diplomové práci a brzy jsem si uvědomil, že to je dobrý nápad, který by si měli nechat. Každý týden, když jsme se setkali, podrobně napsali, co si o tom týdnu mysleli a o čem to bylo, co víme, co nevíme. Poté, co je problém vyřešen, se na to můžete podívat a já to mohu použít, abych jim dokázal, že vyřešili těžký problém. Protože jakmile vyřešíte těžký problém, myslíte si, že to bylo zřejmé, nic jsem neudělal. Ale jakmile uvidíte, kolik překážek jste skutečně prošli ... To bylo dobré.

Zlatuška : Včera jsi také zmínil, že jsi platonista s ohledem na matematiku.

Knuth : Ano.

Zlatuška : Jste platonista s ohledem na hudbu? Hudba je tam a ...

Knuth : Hudba koulí. Je tu otázka. Proč je to, že nějaká hudba, kterou slyším desetkrát, a příště, když ji slyším, je to, jako bych to nikdy neslyšel.

00:42:46 Zlatuška : Stává se to některým studentům s matematikou. smích

Knuth : Také s matematikou, jo.

Ale například, za starých časů, když máte CD, mám na mysli dlouhé nahrávky, musely by vždy přidat kus, který jste chtěli, museli přidat něco jiného, aby to vyplnili. Mám tedy něco od Brahmsa a pak vydavatel přidal kousek od někoho jménem Bax. BAX. Slyšel jsem ten kus od Bax tolikrát, kolikrát jsem slyšel ten kousek od Brahmsa, protože je pro mě těžké vstát a vypnout gramofon. Nikdy ho však nebudu poznávat Baxem, až ho příště uslyším. Takže něco o Brahmsově hudbě a Baxově hudbě je něco jiného, a já jsem to nedokázal obrátit.

Moje část [Fantasia] má její části, které zahrnují méně méně náhodných prvků. A otázka zněla, že pokud máte jen náhodnou hudbu, naučí se to lidský mozek nějak? No, s Baxovou hudbou to nefungovalo, ale jsou jeho části, kde jsem založil na Morseově kódu. Musel jsem se rozhodnout, jak hláskovat některá řecká slova. Ukazuje se, že ve starověké řečtině měli notaci absolutní výšky, takže byste mohli hláskovat řecké slovo pouhým zahráním těchto not. Uvidíme, jestli najdu ... V kapitole 2 je místo, kde vychází jméno Jezebel. Jezábel v řečtině je tedy iota, epsilon, zeta atd. Myslím, že to přijde sem ... Jo. hraní hudby To je Jezebel. Je to trochu ???. Jezábel byl nyní prorokem a motivem proroka je opačný pohyb. A tak poté, co hraji Jezebel, pak hraju opačným pohybem. Ale stejně je to náhodné. Přesto se náš mozek dostane dovnitř, my se cítíme bzučení. Jezebel, i když neexistoval žádný důvod, proč bychom si měli být schopni zapamatovat tu melodii.

Nejsem si tedy jistý, do jaké míry můžete vzít náhodné prvky, a ve skutečnosti se zahřejí a nějak mají osobnost. Na druhou stranu, pokud nemáte vůbec žádnou náhodnost - muzikanty, kterou našli dávno -, že pokud půjdete rovnou jedna dvě tři čtyři, jedna dvě tři čtyři, přesně tak, ztratí život. Musíš jít trochu před rytmem, trochu po rytmu, aby hudba ožila. A zkusil jsem stejný experiment s designem písma. Takže místo toho, abych přesně nakreslil dopis, trochu bych se trochu kroutil a zdálo se, že abeceda má osobnost.

Zlatuška : Softwarové patenty. Softwarové patenty, můžete rozvinout svůj postoj ohledně softwarových patentů. Patentovací software. Druhý zdola.

Knuth : Druhý zdola? Postoje týkající se softwarových vzorců.

Zlatuška : Patenty. Duševní vlastnictví.

Knuth : Patenty! Dobře, aha. Softwarové vzory jsou další věc, dobře softwarové patenty, správně.

Myslím, že si lidé zaslouží ochranu svých nápadů, ale ne pokud jsou jen nápady triviální. Takže velké množství softwarových patentů bylo něco, co bychom očekávali, že každý student udělá zkoušku, ale právník - patentový právník, který není geek - by nevěděl, jak je rozlišit. A tak bylo období, kdy lidé šli a zkoušeli, aby bono udělali patent na každý triviální nápad. Aby lidé nemohli přinutit, abychom jim zaplatili pokaždé, když používají tento triviální nápad.

Když jsem psal TeX, nemusel jsem získat povolení pro žádný z nápadů, které používám, triviální nápady, které jsem použil v TeXu. Ale poté, co se práva duševního vlastnictví staly čím dál složitější, bylo by velmi dobře možné napsat TeX o dvacet let později.

Takže pokud jde o podstatnou část softwaru, jako je mechanismus pro vrácení ve Photoshopu nebo něco podobného, myslím, že si to zaslouží patentovou ochranu po omezenou dobu, ale ne natrvalo. To je můj obecný pocit o patentech v kostce.

Zlatuška : Jaká je vaše oblíbená hudební skupina?

Knuth : Moje oblíbená hudba ... kapela? smích si pamatuji Beatles. Ale hodně hudby poté zní jako zvuk pro mě.

Zlatuška : Některá cvičení v The Art of Computer Programming jsou známá jako problémy otevřeného výzkumu. Už vás někdo někdy kontaktoval, že jeden z nich vyřešil při čtení knihy?

Knuth : Ano, myslím, že jsem se o tom zmínil včera, ale není to tak neobvyklé.

Zlatuška : A ve skutečnosti neplatíte ...

Knuth : Ne, ne, platím jen ...

00:49:52 Zlatuška : Problém se stal uzavřeným, takže to byla chyba ...

Knuth : Je tam uvedeno, že pokud najdete lepší odpověď, nedostanete peníze, místo toho získáte slávu, a tak místo toho uvádím vaše jméno. Ale pokud opravíte chybu, tak tiše opravím, jako bych to věděl.

Zlatuška : Co byste chtěli opakovat?

Knuth : Co bych rád opakoval, kdybych mohl? TeX bych založil na desetinné místo binární na nejnižší úrovni. TeX je založen - na nejnižší úrovni - na zmenšeném bodě, z čehož má bod vážení 2 16 bodů. Interně je tedy vše vedeno v binárním formátu, ale je sděleno uživateli v desítkové soustavě. Uživatel tedy nevidí ... To vede k podivným výsledkům. Víte, říkáte jednu třetinu, a pak ji vynásobíte třemi a místo jedné dostanete 0,999. Bylo by to lepší udělat.

00:51:30 Zlatuška : Stále používáte TeX často?

00:51:34 Knuth : chichotání No, uvidíme ... nepoužil jsem to od minulého pátku, protože jsem byl v jiném městě.

Tady je ... Oh, vidím. Nezvedáte ruku, zvedáte fotoaparát. OK. Ale jiní lidé tady, kteří ...

Zlatuška : Někdo z publika?

Někdo : Můžeš něco hrát?

Zlatuška : Můžeš něco hrát?

Někdo : Jako delší kus.

Zlatuška : Delší ...

Někdo : Cokoli se vám líbí.

Knuth : No, tuhle hudbu mám. Vyberte tedy náhodnou kapitolu.

00:52:05 někdo : Uh ... sedm? smích

Knuth : Sedm. Dobře, takže sedm je kapitola, kam přicházejí svatí. A ...

00:52:17 Zlatuška : 3:16?

Knuth : Cože?

00:52:19 Zlatuška : 3:16?

Knuth : Takže tady jsou různé motivy. Snažím se zjistit, které jsou nejsnadněji vysvětlitelné. Studna, ??? zmínil, že [to] má spoustu různých stylů, a protože se jedná o apokalypsu, jeden ze stylů musel být calypso. Takže v kapitole 7 dostaneme kalich: přehrávání hudby Nyní se snaží napodobit varhany. Zkusme udělat klavír. Nevím, jak to udělat zde. Hlas ... Hlas "kostel [varhany" "... změníme jiné hlasy ... Jak se vydáme dolů?

00:53:30 Szaniszlo : Jaký druh hlasu?

Knuth : Například si vezměte klavír. Grand piano, jdeme. hraní hudby Nyní je poslední věcí hudba hrající Harryho Belafonteho, takže „běžte Venezuela“. hraje hudbu a Knuth zpívá "Běžela s krejčím." smích To je to, co zpívám pro sebe, když jsem psal tento kus. K tomu ovšem samozřejmě dochází, když přicházejí svatí. Přehrávání hudby Takže v tomto okamžiku přichází velký výkřik, přichází a akordové hry se nazývají hraní hudby . To je Bůh. hudba hraje Další je: hudba hraje Toto je motiv pro jehně, jednu z hlavních postav, a má to znít jako baa baa. hraní hudby Takže scéna, kterou tu máme, je, že světci jdou na tento kopec, a pak je jich tam 24 starších a starší tvoří chromatickou stupnici 24 not. hraní hudby Kromě starších a dalších postav jsou Seraphim a existují čtyři stvoření a tématem těchto čtyř tvorů je přehrávání hudby . A můžete to udělat: přehrávání hudby .

Je to dost? potlesk

Zlatuška : Mimochodem, je těžké hrát na varhany něco na klavíru? Pokud rozumím...

Knuth : Ano, ale je to také velmi obtížné ... Je také velmi obtížné hrát na varhany. Jan [??? Rotrekl, umělec varhaníka Fantasia Apocalyptica], na tom musel pracovat velmi tvrdě. Když jsem psal tento kus, nezdržel jsem se. Věděl jsem, že to byl jediný kus, který jsem kdy chtěl napsat, a tak jsem se neobtěžoval to zjednodušit. Napsal jsem, co jsem si myslel, že chci slyšet, a tak musí hrát to, co jsem napsal.

00:56:54 Zlatuška : S (???) Donem, když jsem se ho zeptal [Don], jestli to můžeme provést, zmínil, že varhaník, který udělal světovou premiéru, byl nemocný a nemohl to hrát, ale existuje důkaz, že je hratelný. smích

Knuth : směje se Ano. Umím hrát, ale ne rychlostí. Organista, který na tom pracoval, se vlastně zamiloval - jsem rád, že to řekl - a napsal mi před pár týdny, že vy cítíte abstinenční příznaky, chce to znovu hrát.

Zlatuška : Ještě někdo jiný?

Někdo : Mám otázku. Četl jsem o vašich WEB a CWEB projektech. Myslíte si, že problém v informatice, který jste se snažili řešit pomocí těchto projektů, je již vyřešen možná novými programovacími jazyky nebo různými přístupy k dokumentaci? Nebo si myslíte, že projekty jsou dodnes relevantní? A možná následná opatření: Pokud byste dnes mohli znovu psát CWEB nebo WEB, udělali byste něco jiného než předtím?

Knuth : Pro mě je to jedna z věcí, které na mém životě nejvíc miluji, je to, že umím psát programy v CWEB. Abych to však dosáhl, také žiji s tím, že implementace, kterou jsem nikdy nebyl naladěna na skvělé programovací prostředí. Tak například spustím program CWEB a vždycky napíšu pár věcí. Jako bych vždycky psal řádek, který říká: @ ... at-sign období hvězdičky indexu, a dal jsem to na dno. Je to trochu obtěžování, ale ve skutečnosti všechno v životě má nějaké malé obtěžování, a tak dokud bude něco fungovat 97% času, nebudu trávit hodně času vymýšlením 3%, ale zralý program, začnou opravovat až 3%.

Takže používám CWEB s vědomím, že se jednalo o rychlou a špinavou implementaci, ale stále dělá téměř vše, co chci, přesně tak, jak chci. A mám rozhraní Emacsu s CWEB. Moje žena vám řekne, že jsem několikrát denně vyšel ze své kanceláře a řekl: „Je to tak zábavné programování v CWEB!“

A důvod je ten, že jak to dělám, zdá se mi, že kombinuji formální a neformální aspekty programu tak, jak by měly být. Abychom pochopili jakýkoli složitý technický předmět, jeden z jeho hlavních triků, osoby, která píše o informatice, matematice, má říkat všechno dvakrát: jednou formálně a jednou neformálně. Možná třikrát, ale z různých perspektiv, ale nedáte pouze vzorec, ale řeknete, co znamenají proměnné ve vzorci. Píšete program, nejenže prohlašujete, že je něco ??? a proměnnou. Říkáte, co má neměnný vztah: Toto je počet nenulových prvků v poli nebo tak něco, ale kombinujete formální a neformální.

A to je způsob, jakým CWEB funguje. Rozděluje program na malé množství kusů, které do sebe zapadají malým počtem způsobů. Každý modul programu je však kombinací neformálního - psaného v přirozeném jazyce - a formálního - který píšete v jakémkoli formálním jazyce, který používáte. V CWEB je to C, ale existuje mnoho různých příchutí webu.

Opravdu si myslím, že nikde jinde není nic tak dobrého jako přístup, ale vím, že existuje mnoho způsobů, jak jej vylepšit, a nemám zájem o to, abych upřesňoval, protože je to pro mě dost dobré. Na druhou stranu většina světa píše ... podíváte se na solidní programy na GitHubu. Zjistíte, že pravděpodobně nepoužívají CWEB, ale existuje určitý styl, který se stal ... Nevím, nelíbí se mi program C ++, protože ... je tak dvojznačný. Každý kompilátor C ++ dělá s těmito programy jiné věci, takže když lidé ... Pokud mi někdo pošle program v C ++, nevím, jakou podskupinu jazyka, který používají. Automaticky se dějí všechny druhy věcí a programátor ví, co dělá, ale jejich čtenář neví, která podmnožina je tam, takže mě to nezajímá.

Předpokládejme však, že se podíváme na typický modul, který dostáváme, který je napsán v jazyce C, a je to styl programování, který se lidé naučili číst a udržovat, a tak to funguje. Mohu říci: „No jo, dovolte mi přepsat váš program v CWEB a uvidíte, že to ve skutečnosti není jen lepší, je spolehlivější, a zjistíte, že některé funkce chyběly kvůli disciplíně gramotného programování . “ Nevěřím však, že s tím někdy převedu svět. Bylo by to jako říci, že esperanto je mnohem lepší jazyk než angličtina, a proto anglicky zrušte. Angličtina funguje dostatečně dobře, takže nějaký ideální jazyk jej nebude nahrazovat.

01:03:49 Zlatuška : Otázka Tim: Paul Erdős hovořil o knize, ve které Bůh uchovával nejelegantnější matematické důkazy ve stejném smyslu pro božství, které jsou klíčové ??? Rozšířil bych to také na nejelegantnější programy, ale ...

Knuth : Nedávno jsem četl velmi podivný článek, kde žádal lidi, aby porovnali algoritmy s hudbou. Jedna skupina předmětů měla porovnávat algoritmy s hudbou a jiná skupina subjektů měla porovnávat algoritmy s uměním. Kde byl tento papír? Byl to jeden z článků, které jsem četl za poslední tři týdny. Každopádně tito lidé prezentovali průběžně, binární vyhledávání, ... vzali si pět algoritmů, které považovali za klasické, a poté ukázali předmětům několik kusů hudby a subjekty by měly říci: „Dobrá, nyní se shodují s tímto algoritmem k této hudbě. “ Zjistili - možná sto předmětů -, že existuje docela dobrá korelace, nebyla to náhodná permutace této shody mezi algoritmy a hudbou. Ale pak udělali další skupinu a ukázali jim pět obrazů a měli to znovu spojovat s obrazem, a to vůbec nefungovalo. Ale možná si nevybrali správné obrazy. Nemyslím si, že všechny druhy umění jsou rovnocenné. Určitě existuje kvantita hudby, která je podobná počítačové vědě.

Zlatuška : Předpokládejme, že vytváříme technologii, která věrně kopíruje a simuluje fungující lidský mozek. Chtěli byste i nadále žít jako taková simulace? To je zřejmě Kurzweilův nápad.

01:06:26 Knuth : Takže je tu řada ... To je píseň Gershwina Ain't Nostess So. A říká se, že něco jako Metuzalém žilo devět set let. Metuzalám žil devět set let, ale kdo říká, že žije, pokud se žádný cíl nevzdá muži, který byl devět set let. Takže je víc než jen život.

01:07:09 Zlatuška : Váš oblíbený fraktál?

Knuth : Můj oblíbený fraktál. Musí to být dračí křivka, protože to byla ta první, o které jsem věděl. Dračí křivka - můžete ji vyhledat - ale v podstatě si vezmete dlouhý list papíru. Jako tenký list papíru, jako bychom měli přidávat strojní pásku nebo tak něco. A složíte ji na polovinu, zmačkáte ji, znovu ji složíte a znovu ji složíte, takže pokaždé, když bude mít polovinu tak velkou jako předtím. A v papíru máš záhyby. Pak ji otevřete, některé záhyby jdou dolů a některé z nich jdou nahoru. Dělá to vzor. Zajímavý vzor, který se také jeví jako ekvivalent symbolu Legendre mínus jeden nad čímkoli (???). Každopádně je to vzor. Otevřete papír a necháte všechny ohyby devadesát stupňů. Takže to půjde jako tento obrázek na tabuli a pak to bude ... něco, zleva doprava, zleva doprava. Pokud chcete, můžete rohy zaokrouhlit, ale to je myšlenka drakové křivky.

Ukázalo se, že se nikdy neprotíná, a pokud vezmete čtyři z nich a spustíte je ... Pravděpodobně jsem neupustil správnou dračí křivku, ale pokud vezmu čtyři z nich, pokryje celou rovinu čtyřmi z nich. Měl jsem spoustu legrace dokazující, že věta v 80. letech. A byl jsem velmi hrdý na to, že se tato věta objevila v Rusku v časopise Quant, což na konci šedesátých let samozřejmě bylo železné opony, a ilustrovaly moji teorém se čtyřmi barvami v tomto časopise napsaném pro studenty středních škol v Rusku. To říká, víte, věděl jsem dost rusky, abych jej přeložil, řekl: „Je to obtížná věta, to dokázal Donald Knuth.

Nyní vidíme českou verzi ... mých knih.

01:10:00 Zlatuška : Myslím, že nejvyšší otázka byla již vyřešena.

Knuth : Existují nějaké další otázky od ...

Zlatuška : Z podlahy?

Někdo : Jaký druh orgánu máš doma? Je to varhany? Mechanicky řízené nebo digitální nebo elektronické ...

Knuth : Ano, má 850 dýmek nebo tak a web to všechno vysvětluje. Pokud jdete na mou domovskou stránku a podíváte se pod varhany. Byl postaven firmou Abbott a Sieker - oba jsou teď mrtví - ale vyráběli asi čtyři orgány ročně. A má 17 řad dýmek a já mám ve cvičení Fascicle 5 hlavní cvičení - které vyjde příští měsíc - kolik různých zvuků můžete vydat na tento orgán, který má přesně pět dýmek nebo přesně šest dýmek, nebo tak dále. Považoval jsem to za docela fascinující cvičení. Takže pokud se chcete dozvědět více o orgánu, online má specifikace, ale také musíte knihu koupit, podívat se na toto cvičení o tom orgánu, který mám.

Někdo : Takže předpokládám, že dáváte přednost také varhanním orgánům, mechanicky ovládaným, místo řekněme, digitálním orgánům.

Knuth : Je mi líto, nerozumím té otázce.

Zlatuška : Dáváte přednost klasickým varhanám před digitálními?

Knuth : Oh, vidím. Ano absolutně. V červenci jsem v Anglii slyšel docela dobrý digitální varhany, ale je to docela vzácné. Dělají dobré digitální nahrávky orgánů, většinu orgánů, které jsem kdy měl možnost hrát. I když je to ve skvělé budově a vy jste měli ozvěnu a všechno, to prostě neodpovídá.

Pocházím z části Spojených států, kde to bylo pro některé nezákonné - nazývá se to americký mlékárenský stát, americký mlékárenský stát - a tak bylo nezákonné prodávat margarín místo másla v našem státě. Pokud jste chtěli získat margarín, museli jste jít na Illinois smích, abyste si ho koupili, bylo to trochu levnější. Ale dívám se na máslo versus margarín, ten druh má rozdíl mezi varhanními a elektronickými varhanami. Ale také v prvních dnech, než jsme měli dobré rozlišení písem, došlo k dobrému tisku - máslu - a tam byl druh, který jsme se mohli dostat do naší laboratoře v prvních dnech - margarín.

Zlatuška : Původně jste nechtěli nechat postavit svůj orgán nějakou americkou společností, ale dovezli jste z nějaké severské země. Lituješ, že to nefungovalo? Nebo...

Knuth : Slyšel jsem v Dánsku nějaké opravdu krásné orgány, a zeptal jsem se, jestli mám dánský orgán, a to bylo v 70. letech, v té době byl v Americe pouze jeden dánský orgán, jeden v Bostonu. Takže jsem mluvil se stavitelem a pak jsem zjistil, že neexistuje žádný způsob ... Měl jsem omezený rozpočet a podle dánského práva byl jediný způsob, jak jsem si mohl koupit tento orgán, dohodnout se, že cena byla neurčitá, dokud poté, co byl postaven, protože podle dánského práva, cokoli za to chtěli pracovníci Unie získat, musela být částka, která byla provedena. Takže za to nemohli získat pevnou cenu a možná jsem se zlomil, takže jsem to nemohl udělat.

Zlatuška : Takže tvoje láska k orgánům nebyla tak velká, že bys kvůli tomu byl zlomen? Smích

Knuth : Orgán, který jsem nakonec koupil, stál 35 000 dolarů. Lidé to tehdy platili za dům. Nyní dostanete dům za 35 000 dolarů, je to nemožné.

Zlatuška : Co se stane s tvým orgánem, jakmile skončí nájem domu?

Knuth : Kdo ví. Ale v této místnosti existovalo. Lidé to mohli odšroubovat a někde to znovu sestavit.

Knuth : Někdo jiný? Aha, tam.

Někdo : Zmínil jsi se jednou, že ve hře Super Bowl jsou davy, ave mají vlajky s ... ukazovat na tom 3:16. Vždycky jsem byl zmatený, co to má společného s fotbalovým zápasem.

Knuth : Existují lidé, kteří se chlubí náboženstvím. A nejslavnější verš v Bibli je podle svého čísla Jan 3:16, o kterém se říká, že je evangelium v kostce. Říká se, že Bůh miloval svět takovým způsobem, že dal své jediné dítě a tak dále. Takže to je velmi slavný verš z Bible. Lidé si myslí, že zveřejněním tohoto čísla, které dá publicitu, přiměje lidi, aby vyhledali tento verš a najednou si uvědomí, že by to mělo být jejich náboženství. Při fotbalových hrách se stalo, že kamery, posádky kamer sledují dav, a tak to byl způsob, jak získat reklamu na všechna hesla, která jste chtěli udělat. A určitá skupina lidí to začala dělat.

Pak tam byly vtipy založené na. Myslím, že v baseballové hře ... jak se jmenoval ... chlap z Boston Red Sox, ale jeho průměr pálkování byl každopádně 0,316 a jeho přezdívka, křestní jméno bylo John. Lidé tedy drží graf s nápisem „Johne! 0,316!“ A mělo to být satira k tomuto jevu. Ale něco takového rostlo jako ... máme nálepky na nárazníky, slogany, které lidé dali na svá auta a podobné věci.

Faktem však je, že toto číslo, poezie si získalo popularitu svým číslem, a to jsem použil později, když jsem napsal knihu nazvanou 3:16, protože jsem chtěl použít průřez Biblí, abych pochopil její složitost a mít nějaký způsob vzorkování. Použil jsem to proto, abych získal dobrý průřez nejen samotné Bibli, ale celé sekundární literatuře o Bibli. Takže o Bibli bylo napsáno 100 000 knih, ale mohl jsem jít do teologické knihovny, a většina z těchto knih má index vzadu a řeknou, na které verše se odkazuji. Takže procházím a zjistím, ach jo, musím si přečíst jen tucet stránek této knihy a vidím, co říká o Genesis 3:16 a co říká o Zjevení 3:16.

Mimochodem, Zjevení 3:16 je jedním z veršů, které jsou zde [ve Fantasia Apocalyptica], takže bych mohl také přejít na Kapitola 3. převracející stránky Verš Zjevení 3:16 říká něco jako „protože jste vlažní, ani zima ani horké, nebudu tě plivat z pusy. “ Poselstvím je, že Bůh dává přednost ateistům před lidmi, kterým je to jedno. Takže když dělám verš 3:16, bavil jsem se s hudbou. Použil jsem časový podpis 3/16, což jsou tři šestnácté poznámky k měřítku. A pak se říká: „Vyplivnu tě z mých úst,“ takže na varhanách, které máme tady v kostele v pátek, je dýmka zvaná spitzflute, takže k tomuto plivání z úst používáme spitzflute. Stejně tak to jde hrát hudbu a pak špic! hudební akord Poslouchejte to v pátek.

Zlatuška : Myslím, že jsme v podstatě dokončili čas na to vyčleněný. Bude otázka: „Jak se máš dnes?“ ale to se příště odloží. Možná, když se Don probudí v noci, možná začíná u jiného kázání v Církvi, ale ... Teď to byl jen vtip.

Takže moc děkuji, věřím, že ... potlesk Děkuji moc, že jste přišli, že jste s námi provedli tato setkání. Pozvánka pro všechny na pátek v 19 hodin v jezuitském kostele, kde bude představena skladba Fantasia Apocalypsa [sic].