Na Fakultě informatiky MU od roku 2016 vedeme každosemestrální kurz DUCIT: Teaching Lab, určený (nejen) pro začínající učitele z řad studujících fakulty. Kromě toho organizujeme otevřené přednášky či workshopy pro vyučující a budujeme na fakultě komunitu lidí, kterým záleží na zlepšování kvality výuky.

O kurzu Teaching Lab

Teaching Lab si klade za cíl rozvinout kompetence pro vedení přínosných seminářů (tzv. cvičení). Skrze dvouhodinové lekce postupně předáváme “arzenál” pro vedení kvalitní výuky a vysvětlujeme, “jak to celé funguje a proč jako učitel dělám to, co dělám”. Na studujících předmětu pak je, aby tyto principy vhodně použili při své výuce.

Preferujeme výukové metody a nástroje, které jsou podloženy aktuálními vědeckými poznatky (tzv. evidence-based teaching and learning), a to jak v tom, co učíme, tak i v tom, jak to učíme. Snažíme se být názorní – když to jde, používáme místo abstraktního popisu ukázky nástroje či metody. Pedagogické koncepty, přístupy a problémy pojmenováváme, abychom umožnili efektivní diskusi s dalšími učiteli a také jednodušší interakci s existujícími externími materiály.

Vedeme účastníky kurzu k samostatnosti v zlepšování se v učení v oblastech, které jsou pro ně relevantní. Studující musí pro absolvování předmětu vytvořit vlastní portfolio různých typů záznamů, které si každý z nich přizpůsobuje svým potřebám. Účastníkům poskytujeme přehled doporučených zdrojů, které vychází z aktuálních vědeckých poznatků.

Tlačíme na to, aby účastníci kurzu explicitně reflektovali svoje vlastní učení, a to jak na hodinách Teaching Labu, tak i mimo něj. Podporujeme praxi vzájemných náslechů účastníků kurzu mezi sebou nebo u zkušenějších vyučujících fakulty včetně následných diskuzí a oboustranné zpětné vazby mezi navštíveným a navštěvujícím.

Teaching Lab vznikl a stále je primárně určený pro studentské cvičící na FI MU. Mezi účastníky předmětu však vítáme také externisty, kteří se chtějí zlepšit ve vyučování. Předmět už absolvovali někteří zaměstnanci FI, studující učitelských programů v jiných oborech než informatika, učitelé ze středních škol nebo programátoři z firem.

Mezi témata pokrývaná na lekcích Teaching Labu patří:

  1. Precedenty a normy
    (handout .pdf 110 kB )
  2. Interakce se skupinou
    (handout .pdf 157 kB )
  3. Příprava a cíle hodin
    (handout .pdf 137 kB )
  4. Interakce s jednotlivci
    (handout .pdf 329 kB )
  5. Motivace studentů
    (handout .pdf 122 kB )
  6. Variace zadání a obtížnost úloh
    (handout .pdf 159 kB )
  7. Hodnocení a zpětná vazba
    (handout .pdf 121 kB )
  8. Strukturování hodiny
    (handout .pdf 133 kB )
  9. Vysvětlování
    (handout .pdf 142 kB )
  10. Efektivní učení
    (handout .pdf 115 kB )
  11. Etická dilemata
    (handout .pdf 156 kB )

Kontakty

Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D.
teachinglab@fi.muni.cz

Cíle Teaching Labu

  1. Pracujeme na tom, aby cvičící ze svých cvik měli radost a učení je bavilo.
  2. Pracujeme na tom, aby výuka byla pro studenty maximálně přínosná a studenti na ni vzpomínali jako na vynikající.
  3. Pracujeme na tom, aby výuka skrze komunitu cvičících byla "killer feature" FI MU.

Projekty Teaching Labu

CZ i EN Thumbnail reflektivního deníku

Reflektivní deník učitele

Praktický nástroj pro začínající učitele a všechny, kdo se chtějí zlepšovat ve výuce; který nabádá k pravidelné sebereflexi před výukou i po ní.