GitLab FI
Skupiny
Funkce vytváření vlastních skupin je v GitLabu vypnuta, aby nemohlo dojít ke kolizi se synchronizovanými skupinami. Pokud potřebujete vytvořit vlastní skupinu nebo chcete povolit synchronizaci skupiny, kontaktujte správce.
GitLab vám pošle e-mail, pokud se stanete členem některé skupiny.
Rozcestník
- Synchronizace s fakultní skupinou Vhodné pro konference nebo speciální skupiny, které nejsou v IS MU
- Synchronizace s IS MU Užitečné pro synchronizaci vyučujících, studentů nebo výzkumných skupin
- Manuální správa skupiny Pokud chcete mít pouze skupinu v GitLabu a nic víc
- Pravidla pro správce skupin Pokud spravujete skupinu v GitLabu, přečtěte si alespoň tuto část
Synchronizace s fakultní administrativou
Toto nastavení je užitečné pro ručně spravované skupiny ve fakultní administrativě, např. pro výzkumné skupiny, oddělení fakulty nebo konference.
Kdy synchronizace probíhá
Synchronizace správců a členů skupiny probíhá každou hodinu. Pro nově vytvořené účty (po prvním přihlášení do GitLabu) se spustí částečná synchronizace okamžitě.
Práva členů
Pro právo Owner se synchronizace snaží být co nejvíc konzistentní s nastavením fakultní skupiny:
- Pokud má fakultní skupina alespoň jednoho správce, pak se právo Owner automaticky udržuje konzistentní se seznamem správců. Pokud někdo udělí Owner i jiným členům, při další synchronizaci toto právo ztratí.
- Pokud fakultní skupina nemá žádné správce, pak se právo Owner nesynchronizuje. Správce může udělit toto právo i jiným členům.
Ostatní členové skupiny dostanou při synchronizaci výchozí právo (toto lze specifikovat při požadavku na nastavení synchronizace). Tato práva může správce skupiny v GitLabu změnit na libovolnou jinou hodnotu kromě Owner.
Členem takovéto skupiny je i neosobní účet Root, aby se při velkých změnách v předmětových skupinách (obvykle mezi semestry) nestalo, že skupina ztratí všechny správce. Tento účet ignoruje notifikace, proto jej nemá smysl označovat.
Správcovská skupina
Pro účely lepší organizace fakultních skupin lze požádat i o vytvoření
správcovské skupiny, obvykle s prefixem adm_
,
která má tyto vlastnosti:
adm_X
může spravovat členyadm_X
(tj. sebe sama)- Správci mohou udělovat právo správy dalším členům tak, že je přidají do správcovské skupiny.
adm_X
spravujegroup_X
(nebomail_X
, …)- Správci mohou přidávat do spravovaných skupin další členy.
adm_X
je podskupinougroup_X
(nebomail_X
, …)-
Správci mohou být automaticky i členy skupiny.
Toto nastavení je doporučené, ale ne nutné.
Žádost o nastavení synchronizace
Napište na gitlabGxVhm0WoV@fietBFsxU5t.munigQol4NLx8.cz
.
V žádosti o vytvoření skupiny uveďte alespoň tyto informace:
- Název fakultní skupiny, kterou chcete synchronizovat. V případě potřeby můžeme skupinu založit, pak uveďte i informace o této skupině.
- Pokud skupina nemá správce ve fakultní administrativě, uveďte iniciálního vlastníka skupiny.
- Výchozí oprávnění, které noví členové skupiny v GitLabu získají. Toto právo pak můžete u konkrétních členů změnit v nastavení skupiny v GitLabu.
Přečtěte si pokyny pro správce GitLabových skupin!
Synchronizace s IS MU
Synchronizaci lze nastavit i pro synchronizaci skupin v ISu. Typicky se používá pro synchronizaci seznamu studentů nebo vyučujících předmětu v aktuálním semestru se skupinou v GitLabu.
Kvůli technickým omezením nelze synchronizovat přímo účty z ISu do GitLabu, proto se jako mezikrok synchronizace používají fakultní skupiny:
- Každé dvě hodiny se vyučující nebo studenti synchronizují do fakultní skupiny.
- Každou hodinu se stejným způsobem popsaným výše členové skupiny synchronizují s GitLabem.
Tato část dokumentace proto popisuje možnosti synchronizace mezi ISem a fakultními skupinami. Synchronizace fakultní skupiny s GitLabem pak probíhá podle dokumentace výše.
Do synchronizovaných fakultních skupin z ISu lze přidávat manuálně i další členy. To je užitečné např. pro zpřístupnění materiálů v GitLabu externím konzultantům, starším studentům atd.
Dejte si však pozor, že tyto osoby synchronizace s ISem nikdy ze skupiny automaticky nezruší.
Konfigurace
Protože lze z ISu synchronizovat jak studenty, vyučující, i obojí, lze i synchronizaci nastavit různými způsoby.
Vhodná pro umožnění přístupu ke sdíleným materiálům nebo pro předmětové projekty.
Pro korektní fungování je potřebné ve skupině určit správce, což jsou obvykle vyučující nebo členové laboratoře. Pokud nechcete správce udržovat ručně, doporučujeme použít konfiguraci Skupina pro studenty a vyučující.
V této konfiguraci jsou členové skupiny pouze vyučující. Lze na požádání specifikovat, zda má jít o přednášející, cvičící, pomocníky, nebo libovolnou kombinaci těchto předmětových rolí.
Správu skupiny lze udělit pro jednotlivé uživatele nebo i jinou skupinu. Můžeme taky založit automaticky synchronizovanou správcovskou skupinu pouze pro přednášející předmětu.
Tato konfigurace se doporučuje pro synchronizaci předmětů, kde vyučující i studenti chtějí mít přístup ke stejným repozitářům, ale obecně s různými právy.
Při synchronizaci se používají minimálně tři fakultní skupiny:
- Správcovská skupina. Tato obsahuje obvykle všechny vyučující. Podle potřeby lze rozdělit na skupinu pro přednášející a skupinu pro ostatní.
- Skupina pro studenty.
- Skupina, která obsahuje obě předchozí. Tato se synchronizuje s GitLabovou skupinou pro předmět. Právo správy této skupiny pak má skupina pro vyučující, takže dostanou právo Owner.
Výhodou toho rozdělení je navíc i možnost nastavit další synchronizace, např. pro skupinu pouze vyučujících.
Napište nám na gitlabtUsM0qnoS@fi8WnNuJfHS.muni0WiOA0kmp.cz
, jak chcete skupiny v GitLabu používat,
a my se pokusíme nalézt vhodné nastavení.
Tipy
Pro fakultní skupiny můžeme založit na požádání e-mailový alias.
Lze nastavit synchronizaci i pro podskupinu v GitLabu. Například můžete mít skupinu, ve které jsou členové pouze vyučující, a pak podskupinu, do které se synchronizují studenti. Mezi těmito skupinami pak můžete přesouvat projekty, které chcete zpřístupnit studentům.
Pokud žádáte o vytvoření skupiny pro výzkumnou skupinu, zvažte jestli nemáte studující, kterých projekty jsou pro vaší skupinu důležité. Takovéto projekty je pak vhodné přesunout do této skupiny (Settings → General → Advanced → Transfer project), abyste o ně při ukončení studia dané osoby nepřišli a nemuseli to pak zbytečně složitě řešit.
Žádost o nastavení synchronizace
Napište na gitlab8RbhVitLq@fik=_93YBIl.muniPzEnpHMK-.cz
.
V žádosti o vytvoření skupiny uveďte alespoň tyto informace:
- Kód předmětu nebo název skupiny v IS MU, kterou chcete synchronizovat.
- Pokud chcete synchronizovat i vyučující, upřesněte, kterých rolí se synchronizace týká (přednášející, vyučující, pomocníci nebo kombinace).
- Uveďte, jakou konfiguraci požadujete, nebo popište, jaké práva má mít každá role.
- Vyberte výchozí oprávnění, pro každou skupinu, kterou bude konfigurace vyžadovat.
Přečtěte si pokyny pro správce GitLabových skupin!
Manuálně spravovaná skupina
Pokud synchronizaci používat nechcete, stačí požádat o vytvoření obyčejné skupiny v GitLab FI. Omezení pro synchronizované skupiny na udělování prav se zde neuplatňují, tj. správce může právo Owner dávat i jiným členům dle libosti.
Žádost o vytvoření skupiny pište na gitlabXHwwvmZv8@fifEw4WwOX9.muniiQvq_CAz3.cz
,
kde uveďte název skupiny a iniciálního správce.
Pokyny pro správce GitLab skupin
Pokud vám bylo uděleno právo vlastníka skupiny, GitLab vám umožní měnit její nastavení.
- Můžete měnit jméno skupiny (Group Name).
- Můžete měnit popis skupiny (Description).
-
Můžete měnit viditelnost skupiny (Visibility) a projektů v ní.
Při nastavení synchronizace se skupina vždy vytvoří s viditelností
Private.
Při nastavování viditelnosti na Public nebo Internal si nejdřív ověřte nastavení viditelnosti projektů. Zabráníte tak nechtěnému zveřejnění projektů s citlivými daty. -
V žádném případě neměňte cestu ke skupině (Path)
bez vědomí a souhlasu administrátorů GitLabu!
Tato možnost bohužel nejde v nastavení zakázat.