Archiv zpráv a událostí

Z fakulty

  • Obrázek

    Open space konference 2024: Jak nejen umělá inteligence mění výuku

    Dne 11. září 2024 se v prostorách Fakulty informatiky Masarykovy univerzity uskutečnil již 14. ročník tradiční Open space konference (OSK) o e-learningu IS MU. Tématem letošního setkání byla role umělé inteligence (AI) ve vzdělávání, což přilákalo řadu vyučujících a odborníků z celé univerzity.

    Konferenci zahájil prorektor Radim Polčák, který se zaměřil na důležitost kvality obsahu ve výuce. Zdůraznil, že cílem není produkovat množství materiálů, ale zajistit, aby technologie, jako je umělá inteligence, vedly k posunu k podstatě výuky. Následně všechny přivítal děkan Fakulty informatiky Jiří Barnat, který zdůraznil, že nástroje vyvíjené informatiky by měly skutečně sloužit uživatelům a podporovat smysluplný obsah. K úvodnímu slovu se přidal i vedoucí vývojového týmu IS MU doc. Michal Brandejs, který se podělil o své zkušenosti s využitím umělé inteligence ve studentských projektech. Upozornil na nutnost důkladné kontroly originality prací.

    První blok prezentací: AI ve výuce a efektivní plánování

    První blok zahájil prof. PhDr. Josef Krob, CSc.  S přednášku s názvem "AI ve výuce: Škola hrou a líný učitel". Představil své zkušenosti s implementací různých AI nástrojů ve výuce, které využívá on i jeho studenti. Praktické ukázky demonstrovaly, jak může AI oživit tradiční výuku a podpořit interaktivitu. Příspěvek vyvolal živou diskusi o využití AI při posuzování originality prací a prevenci klišé ve výsledcích. Zdůrazněna byla potřeba učit studenty správně formulovat otázky a rozvíjet jejich kritické myšlení při práci s AI nástroji.

    Následující prezentaci "Plánování a flexibilita jako klíčové dovednosti pro vyučující (nejen) v hybridním vzdělávání" vedl Mgr. Petr Sucháček. Hovořil o metodách pro efektivní plánování a vedení výuky a o důležitosti budování vztahu mezi vyučujícím a studujícími. Praktické tipy se zaměřovaly na motivaci studentů k aktivnímu zapojení.

    Druhý blok prezentací: Inovativní metody a technologie ve výuce

    Druhý blok otevřela Mgr. Kateřina Chudová s interaktivním příspěvkem o využití únikových her ve výuce právnické angličtiny. Účastníci si mohli online únikovou hru sami vyzkoušet a zasoutěžit si o kreativní odměnu. Diskuse se zaměřila na vyvážení hravosti a serióznosti této metody a na možnosti jejího využití v offline prostředí.

    Další přednášku vedla Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D., která se věnovala imerzivní virtuální realitě ve výuce. Podělila se o své výzkumné a pedagogické zkušenosti s touto technologií, včetně jejího využití ve výuce zeměpisu a jazyků či při podpoře duševního zdraví dospívajících. Upozornila na výzvy a omezení spojená s VR a zdůraznila, kdy je její použití ve výuce nejefektivnější. Diskuse se týkala také spolupráce s herními studii a praktických aspektů implementace VR ve vzdělávacím procesu.

    Třetí blok prezentací: Právní aspekty AI a novinky v IS MU

    První přednášku třetího bloku přednesl doc. JUDr. Matěj Myška, Ph.D., který se zaměřil na generativní umělou inteligenci z pohledu autorského práva. Odpovídal na otázky týkající se právní ochrany výstupů AI, vlastnictví autorských práv a podmínek používání populárních AI nástrojů v akademickém prostředí.

    Následoval příspěvek RNDr. Tomáše Obšívače o novinkách v aplikaci Odpovědníky v IS MU. Představil významné změny a vylepšení této aplikace, včetně jasnějšího vyhodnocování odpovědníků, inovované prohlídky odpovědí a dalších funkcí usnadňujících práci vyučujících.

    Konferenci uzavřela Mgr. Jitka Daňková s přehledem novinek v IS MU. Představila nové funkce v aplikacích Tudle a KvIS, možnost nahlášení závadného obsahu a připravované projekty, jako je verzování interaktivních osnov či nová mobilní notifikační aplikace.

     

    Součástí konference byly také oblíbené informační a konzultační stánky. Účastníci mohli konzultovat s e-techniky a pracovníky Servisního střediska pro e-learning ohledně e-learningových aplikací a multimediálního obsahu ve výuce. Další stánek byl zaměřen na dotazy týkající se algoritmu na vyhledávání plagiátů, kde byla oceněna zejména funkce "Porovnej dva".

    Závěr konference patřil losování výherců soutěže, v níž účastníci odpovídali na otázku: "Kdybyste mohli na umělou inteligenci delegovat nějakou svou povinnost, která by to byla?" Mezi nejčastější odpovědi patřil úklid domácnosti, administrativní úkoly a zodpovídání opakujících se studentských dotazů.

    Letošní Open space konference opět nabídla praktické ukázky využití moderních technologií ve výuce a inspirativní diskuse o jejich dalším vývoji. Příjemná atmosféra a bohatý program přispěly k úspěchu akce, která podtrhla význam inovací ve vzdělávacím procesu. Těšit se můžete na další ročník, který už organizátoři připravují.

     

    Program a prezentace z konference: https://is.muni.cz/do/rect/el/prezentace/osk2024/index.html#faq-problem-registrace

    Příspěvky o konferenci najdete zde: https://is.muni.cz/clanky/2024_konference_elearning

    https://is.muni.cz/blog/is_info/nov_20241017_osk_2

    Webová adresa
    Přílohy
    Původní zpráva na Vývěsce v IS.