Archiv zpráv a událostí

Z fakulty

  • Obrázek

    Vývoj her je světem umění i technologie

    V rámci seriálu „Technologický únor v Knihovně Jiřího Mahena v Brně“ hostila knihovna přednášku Mgr. Jiřího Chmelíka, Ph.D. z Katedry vizuální informatiky FI MU, který toto dynamické odvětví představil jako prostor pro umění, řemeslo i business.

    Brno nabízí vývoji her vhodné podhoubí pro další růst. Vzdělávacím institucím, včetně té naší, se tak otevírá prostor pro vychovávání nových talentů. Výzvou do budoucna zůstává vedle financování i hledání odborníků pro dlouhodobou spolupráci na výuce.

    Co znamená vytvářet hry? Dá se to naučit? Dá se tím uživit? A jak je možné, že tolik zajímavých her vzniká právě v Brně? Na tyto a další otázky hledali odpověď účastníci pondělního setkání v Knihovně Jiřího Mahena, kde dostala FI MUNI příležitost přiblížit veřejnosti téma herního vývoje. „To, co bylo dříve vnímáno jako spíše pokleslý druh zábavy, je dnes raketově rostoucím odvětvím, které generuje větší obrat, než filmový a hudební průmysl dohromady.“ vysvětlil ve své přednášce Jiří Chmelík, který se mj. zasloužil o vznik samostatného navazujícího magisterského programu na FI MUNI s názvem „Vývoj počítačových her“. Přijměte pozvání do světa her; nabízíme vám přehled toho nejzajímavějšího, co přednáška přinesla.

    V úvodu došlo na srovnání her s ostatními produkty audiovizuální kultury. Existují dobré a špatné hry, stejně jako je tomu například u filmů. I hra tak může svoje příznivce nalákat na poutavý příběh, vizuální složku nebo hudbu. Herní průmysl totiž nabízí prostor pro uplatnění kreativcům i vývojářům, kteří společně skládají dílky dané hry do finální podoby. Mluvíme tak o profesích jako programátor, grafik, animátor, zvukař, designér či producent, z nichž každá má ještě řadu specializací. Ne vždy je však potřeba velký tým a rozpočet. Úspěšné hry jsou někdy i dílem nadšení a pracovitosti jedinců. Příkladem jsou třeba Mashinky vývojáře Jana Zeleného nebo Beat Saber, celosvětově úspěšná hra ve virtuální realitě od českého herního studia, které v době vydání mělo pouze tři vývojáře.

    Samostatným tématem pak byl vývoj her jako studijní obor v rámci Fakulty informatiky MU, který klade důraz na mnohostrannost mladých talentů. Dokáží zvládnout teorii i praxi, jsou zároveň techniky i umělci. Program nabízí předměty jako teorie informatiky, programování, grafický design a umělá inteligence. Studující ale proniknou i do tajů 3D modelování, Game user research a Game designu. Každý student také projde povinnou stáží v některém z herních studií. 

    Díky tomu, že Jihomoravský kraj má vývoj her jako jednu z priorit budoucího rozvoje, nachází zde herní vývojářská komunita podporu ve svém dalším působení. Existují podpůrná uskupení jako Herní Klastr či Herní inkubátor. Brno také každoročně hostí mezinárodní konferenci Game Access.

    Zůstává tedy otázka – dá se tím uživit? Jelikož na trhu vznikají stovky her denně, je úspěch kombinací dobrého nápadu, kvalitní realizace i kusu štěstí. Díky velké poptávce po technických profesích mohou ale absolventi pracovat i mimo herní průmysl. Svoje zkušenosti s technologiemi zúročí například v oborech využívajících virtuální realitu. Možnosti nabízí i film či televize.

    Výzvou pro další vzdělávání v oboru je pro FI MUNI perspektiva bakalářského programu, na který by ten stávající magisterský mohl navázat. Aktuální průchod studiem předpokládá absolvování všeobecného Bc. programu Informatika (s možným zaměřením např. na vizuální informatiku). „Je to atraktivní obor s dobrou budoucností. Cítím podporu od vedení fakulty, stejně tak jako ze strany firem, města a regionu.“ vysvětluje Chmelík s tím, že rozšíření studijních možností by umožnilo i širší nabídku předmětů např. z oblasti autorského práva. 

    Hosty ještě na závěr seznámil s hrou Omnibullet, jejíž prototyp vznikl jako studentský projekt. Díky rozvoji v herním inkubátoru se hra právě v den konání přednášky dočkala oficiálního vydání. Je tedy praktickou ukázkou cesty studentské myšlenky k úspěšnému dokončení.


    Přednášku hostila Knihovna Jiřího Mahena v rámci Mahenovy akademie pro 21. století, která je kulturně-společenskou a vzdělávací platformou pro setkávání, tvorbu a sdílení myšlenek napříč generacemi. V rámci kapitoly Vědecká laboratoř pak vznikl seriál Technologický únor v Knihovně Jiřího Mahena v Brně, jehož jsme byli součástí. Děkujeme za pozvání a těšíme se na další spolupráci. 


    Autorka: Marta Vrlová, Oddělení vnějších vztahů a spolupráce s partnery FI MU

    Přílohy
    Původní zpráva na Vývěsce v IS.