OBSAH Kapitola 1 Kapitola 2 Kapitola 3 Kapitola 4 Kapitola 5 Kapitola 6 Kapitola 7 Kapitola 8 Kapitola 9 Kapitola 10 Otázky Ukázky Literatura POMOC |
7. Aspekty literární komunikaceZ předchozích úvah je patrno, že literární komunikací rozumíme přenos estetické literární informace mezi autorem a adresátem (mezi spisovatelem a čtenářem) prostřednictvím esteticky ozvláštněného textu (literárního díla). Tento dialog probíhá prostřednictvím sdělení, prostřednictvím literárního textu. Do procesu literární komunikace mezi spisovatele a čtenáře ovšem vstupuje kromě uměleckého textu celá řada dalších, a to nikoli zanedbatelných činitelů: nakladatelé, redaktoři, lektoři, korektoři, tiskaři, typografové, ilustrátoři, distributoři, kritikové, ideologové, v poslední době stále více i masová komunikační média jako noviny, časopisy, rozhlas, televize, film… Jde tedy jednak o vlivy literárně prostředkující, jež mohou podobu literárního textu bezprostředně ovlivnit, a vlivy mimoliterární – tržní, propagační, ideologické; někde mezi nimi pak leží oblast literární metakomunikace, jejíž ukázkou je právě tento text. |
Strana 1 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |