EDUKAČNÍ ASPEKTY STRUKTUROVANÉ INTELIGENCE
se zaměřením na inteligenci logicko-matematickou

4. Prostorová inteligence

Nejrychleji podstatu prostorové inteligence pochopíme, když si zkusíme vyřešit pár úkolů, které se vyskytují v testech. Začneme u obrázku 1, na němž je úkol nejjednodušší: máme vybrat obrazec, který je stejný jako obrazec původní:

Obr. 1: Vyberte ze čtyř obrazců ten, který je totožný se vzorem:

Obrázek k úkolu číslo 1

Trochu náročnější je úkol poznat daný obrazec, když ho vidíme z jiného úhlu. Na obrázku 2 se obrazec nebo pozorovatel přesunul:

Obr. 2: Vyberte ze čtyř obrazců ten, který vznikl pootočením vzoru:

Obrázek k úkolu číslo 2

Test prostorových schopností může nabídnout i něco složitějšího. Na obrázku 3 máme vyřešit tři podobné úkoly: první dvojice a) představuje stejná tělesa, která jsou však navzájem pootočena o 80 stupňů v rovině obrázku; druhá dvojice b) představuje také stejná tělesa, vzájemné pootočení je rovněž 80 stupňů, ale v rovině kolmé na obrázek; třetí dvojice c) představuje dvě různá tělesa, která nemohou splynout na základě žádného otočení.

Obr. 3: Varianty a, b, c: Určete, zda druhé těleso v každé dvojici vzniklo pootočením tělesa prvního, nebo zda jde o těleso jiné.

Obrázek k úkolu číslo 3

Všechny úkoly, které vidíte na obrázcích 1, 2 a 3, mohou být zadány také tak, že místo vyhledávání požadovaných forem v souboru podobných obrázků máme jejich podobu nakreslit sami.