Děj je umístěn do dob, které následovali po válce o Prsten a po pádu Saurona (řekněme třeba tak 1000 let). Odehrává se v království Ithilienském, které leží mezi řekou Anduin a Mordorem.
Historie království: ustanovilo se nějaký čas po válce o Prsten, vládne tam linie potomků Aragorna. Tvrdě pracovali, neměli nějaké akutní nepřátele a tak se jim docela dařilo. Asi před pěti sty lety přitáhl na jih, do Haradu, čaroděj jménem Thaurong, vybudoval tam velkou armádu a vypadalo to špatně. Tehdejšímu ithilienskému králi se ovšem podařil nečekaný útok a v takzvané půldenní válce Thaurongovu armádu rozprášil, čaroděje vyhnal a už o něm nikdo nikdy neslyšel. Tamní lid si poté vybudoval vlastní království a stali se normálním sousedem Ithilienu. Pro Ithilen bylo dalších 500 let obdobím rozkvětu a pohody. Ovšem nyní přitáhl na jih další čaroděj, Thaur. Jak již jméno napovídá, je to pravděpodobně potomek Thauronga. Podmanil si tamní lid a podobně jako jeho předchůdce postupně buduje armády a otročí okolní lid. Nebezpečí útoku zatím není akutní, ale současný ithilienský král, Menel II, se rozhodl zakročit dřív než zlo přesáhne zvládnutelné rozměry. Narozdíl od svého předchůdce nechce řešit situaci vojenskou silou, ale pomocí magie. A to pomocí amuletu Ansuz.
Název Ansuz má více významů. Jednak je to jméno kovu a jednak jméno jedné z run. Věří se, že právě tato shoda názvů dává amuletu jeho velkou sílu.
Nejdříve o kovu Ansuz. Je to kov lesklého, stříbřitého vzhledu. Je velmi měkký, takže se nikdy nepoužíval na výrobu zbraní nebo nástrojů. Má ale velmi velkou magickou kapacitu. Do Středozemě jej přinesli kdysi dávno, ve vcelku malém množství, Númenorejci (obyvatelé ostrova Númenor, který se posléze potopil). Malé amulety vyrobené z tohoto kovu používali k ovládání svých stád a k zahánění divoké zvěře. Pak se ovšem tento kov dostal do ruk obyčejným lidem, ti jej začli zneužívat k ovládání jiných lidí a tak se stalo, že veškerý Ansuz byl rozsekán na malé kousky a ty byli rozesety po celé Středozemi, aby se pokud možno zabránilo dalšímu zneužití (kdo to provedl těžko říct, asi nějaký osvícený Númenorejec).
Ansuz je také jméno runy. Jednotlivé runy, kromě toho, že symbolizují písmena,
mají také své názvy, významy a magická použití (viz. sekce Runy,
str. ). Ansuz je jméno runy pro písmeno 'a' a používá se pro
získání vedení a pro úspěch.
Amulet, který vznikne tak, že se vyrobí asi 25 malých run Ansuz z kovu Ansuz a z nich se posléze vyskládá velká runa Ansuz (všímáte si doufám fraktálovitého charakteru amuletu :-), má velké magické účinky. Ovšem, jako každá jiná silná věc, dá se snadno zneužít.
S pomocí tohoto amuletu by chtěl ithilienský král magickou silou zapudit čaroděje Thaura. Proto se rozhodl svolat své nejlepší poddané (tj. děti) a vyslat je do světa sbírat Ansuz.
Tento příběh se děti nedoví takto přímo, ale dovídají se jej postupně prostřednictvím těchto postav:
Postavy "hrají" tak, že ani ony na začátku neznají celý příběh a některé informace teprve "zjišťují" v průběhu. Tedy nikdo z nich například na počátku neví nic o předchozím zneužití Ansuzu.