Někdy v květnu roku 2003 jsem kupoval mobilní telefon pro svoji manželku. Jako vhodný typ podle různých kritérií jsem vybral Sony Ericsson T68i. Pak jsem hledal, kde tento telefon koupit. Našel jsem firmu Satron.cz, která také vystupuje pod jménem Mobilky.cz. Měli pěkný, přehledný web, byli schopni dodat k tomuto telefonu datový kabel, a byli fyzicky v Brně. I zakoupil jsem tenhle telefon za 6300 Kč, což bylo o 300 až 500 Kč levněji než u jiných prodejců v Brně v té době.
Trochu divné bylo, že k telefonu nebyl český manuál, nicméně prodejce mi na požádání příručku dal - vytáhl ji odněkud ze skříně. Další podivnost byla, že v telefonu byl předkonfigurovaný nějaký polský mobilní operátor. Po asi měsíci začal telefon vyvádět divné věci - nešlo se na příslušné číslo dovolat, i když telefon hlásil plný signál. SMSky bylo třeba odesílat několikrát, než odeslání prošlo. Obvykle na nějakou dobu pomohlo telefon vypnout a zapnout. I šel jsem telefon reklamovat. Reklamace proběhla výměnou, nicméně telefon v reklamaci ležel téměř celých 30 dní, po které může záruční oprava trvat.
Druhá inkarnace T68i byla pro změnu v barvách T-Mobile UK a dostal jsem ji 1. 8. 2003. V podstatě stejná závada (odpojování se od sítě, nemožnost odesílat SMS, atd.) se projevila začátkem října. Další reklamace (opět skoro celý měsíc) proběhla od 8. 10. do 4. 11. Tentokrát možná provedli jakousi opravu, vrátil se mi fyzicky ten stejný telefon.
Pak telefon fungoval docela dobře až asi do května 2004. Se stejnou závadou jsem telefon reklamoval 2. 6. 2004. Asi po třech týdnech jsem prodejci volal, jestli už je oprava hotova - dozvěděl jsem se že nikoliv a že mi přijde SMS až bude telefon připraven. Protože žádná SMS nepřišla ani 2. července 2004, šel jsem si následující pracovní den (7. července) vyzvednout peníze za překročení doby záruční opravy. Prodejce mi nicméně odmítl peníze vrátit s tím, že prý telefon je po pádu a tedy se na něho nevztahuje záruka. Dále tvrdil, že na protokolu o převzetí k reklamaci je napsáno (a že já jsem to podepsal), že v odůvodněných případech mají nárok na ne 30, ale 60 dní záruční opravy. Co je odůvodněný případ mi prý není povinen sdělovat.
Současný vývoj je, že se snažím u firmy Sony Ericsson zjistit, jestli je opravdu telefon po pádu (já ani manželka si ničeho takového nejsme vědomi) a jestli vůbec tyto telefony mají nějaká čidla, která by případný pád mohla detekovat. Můj názor je, že si tohle prostě vymysleli aby nemuseli vracet peníze. Další problém je, že firma Satron.cz/Mobilky.cz nedává ke svému zboží originální záruční listy (např. od Sony Ericsson), takže reklamovat lze jen u nich.
Jaké z toho plyne poučení? Firma Satron.cz/Mobilky.cz možná nejsou tak úplně podvodníci, ale využívají svých zákonných možností opravdu do krajnosti (ne-li za krajnost ...). Seriózní obchodník by nepřipustil, aby zákazník během jednoho roku měl svoje draze zaplacené zboží tři měsíce v opravě. Každopádně radím důkladně zvážit, jestli těch několik set ušetřených korun u tak poruchového zboží, jako jsou mobilní telefony, stálo za ty problémy. Dále se pečlivě dívejte, jestli dostáváte záruční list výrobce, nebo jen prodejce. Na druhou stranu nikde není řečeno, že se vám podobné problémy nestanou i u výrazně dražších prodejců.
Zdá se, že s touto zkušeností nejsem sám. Podobné problémy s tímtéž prodejcem podle všeho měli další zákazníci - jak se píše na stránkách sdružení ochrany spotřebitelů.
10. srpna 2004: Zašel jsem do značkového servisu SonyEricsson, kde jsem se chtěl zeptat, jestli jde nějak telefon zprovoznit. Dozvěděl jsem se, že zkusí nahrát firmware, ale za peníze. Nechal jsem si nahrát nový firmware, ale telefon se chová víceméně stejně - občas se na něj nedá dovolat, i když hlásí plný signál, a volání z něho ven projde až na několikáté. Vznesl jsem dotaz, jestli ten telefon má nějaké čidlo pádu a jestli je na něm vidět fyzické poškození. Ve značkovém servise mi řekli, že telefon je v perfektním stavu, a že kdybych měl záruční list SonyEricsson, že by telefon bez problémů přijali do záruční opravy.
30. srpna 2004: Dostal jsem následující mail od kutil.tim z domény atlas.cz:
Dobry den,
pohybuji se v mobilnich komunikacich z te druhe stranky a reknu vam k tomu toliko: Satron prodava telefony dovezene odkudkoliv a ve vetsine pripadu jde jakykoliv servisni zasah na jejich vrub (diky za to, ja se tim zivim, i kdyz ne pro satron), proto take jakakoliv neochota a nezajem. Zrovna satron dela pravidelne to, ze vam zrusi zaruku na zaklade tvrzeni o mechanickem poskozeni nebo poskozeni kapalinou. Toto vyjadreni muze vydat pouze AUTORIZOVANY SERVIS a prodejce to musi dolozit dokladem, bohuzel nekdy neni problem tuto vadu "dodelat dodatecne" a doklad dolozit. MT zadne otresove cidlo nemaji. Ale vase popisovana vada je u T68 velmi casta a dalo by se rict, ze se jedna o beznou a znamou vyrobni vadu.
Bohuzel vam taky musim oznamit, ze v takovem pripade s nimi nic moc nenadelate, tito prodejci maji hrosi kuzi a jak se rika "vyznaji se v tlacenici". jedine, ze by jste pred kazdou "opravou" u nich, zasel jeste do autorizovaneho servisu a nechal si udelat diagnostiku, ze je pristroj po fyzicke strance v poradku a ze se jedna o vyrobni vadu. Ale tento postup se trosku prodrazi (budete muset kazdou diagnostiku zaplatit) a casove prodlouzi.
Ja mi lito kazdeho, kdo naleti na Mobilky alias Satron.
P.S. oni ne ze vyuzivaji maximalne zakona, oni jsou opravdovi podvodnici a zlodeji.
Máte podobnou zkušenost? Chcete podpořit rozšíření zde uvedené informace? Pokud ano, přidejte na své stránky odkaz na tuto stránku, například následujícím HTML kódem:
<a href="http://www.fi.muni.cz/~kas/satron.html">Satron</a> (též <a href="http://www.fi.muni.cz/~kas/mobilky.html">Mobilky</a>.cz) - negativní zkušenosti s prodejcem mobilních telefonů.