Mesic (28.4.2012) Snimek v plnem rozliseni Objekt: Mesic Expozice: (600 from 900 live-view) x 1/200 sec, 2 spojene casti Ohniskova vzdalenost: 800mm (500mm x 1.6 crop factor) ISO: 100 Fotoaparat: Canon 500D (nemodifikovany) Optika: Equinox 80EDP 500mm/f6.25 Filtr: bez filtru Pointace: Vixen GP-2 Photoguider Misto: Krtiny Datum: 28.4.2012 Popis: Testovaci snimek pro overeni moznosti porizovani planetarnich fotografii pres live-view a skladani z nekolika podcasti. Saturace barev umoznila zvyrazneni prirozenych barev hornin na Mesici. Zpet, Zpet na Galerii Kratery Plato, Copernicus, Tycho a Clavius (4.4.2009) Mesic se nachazel ve fazi prihodne pro foceni vyraznych krateru Plato, Copernicus, Tycho a Clavius. Nejprve jsem poridil sadu snimku celeho Mesice pres primarni ohnisko Equinoxu. Vysledek je slozeninou v Registaxu z 85 snimku, nasledne doostreny pomoci wavelatu a s mirne saturovanymi barvami pro zvyrazneni geologickeho slozeni jednotlivych casti povrchu.
Nasledne
jsem zacal experimentovat s nasobicem Barlow. Pri jeho pouziti se
cely Mesic do zaberu nevejde a zacina byt patrna chromaticka aberace
v oblastech mimo stredu, predevsim na prechodu mezi stranou Mesice a
jeho pozadim. Poridil jsem tedy tri sady snimku (dve jsou zde
ukazane), postupne mapujici celou oblast okolo terminatoru. Vysledek
je tentokrat velmi povedeny, snimky byly dobre zaostrene a slozeni v
Registaxu a doostreni pomoci wavelatu z nich vytahlo prekvapive
mnozstvi detailu. Druhy ze snimku ukazuje oblast kolem More destu
(Mare Imbrium): u krateru Plato je pekne videt zvrasnene okoli i
lavou zatopeny vnitrek, krater Copernikus ukazuje jednotlive vstvy
horniny shrnute po dopadu meteoritu i vyzdvizeny stred (doporucuji
se podivat na snimek v plnem rozliseni).
Treti snimek ukazuje mohutne zvrasnenou oblast kolem
krateru Tycho, u ktereho jsou i ze Zeme videt mohutne radialni
paprsky a take esteticky vypadajici krater Clavius se serii
vzestupne serazenych mensich krateru uvnitr. Opet doporucuji
podrobnejsi pohled v plnem
rozliseni.
Objekt: Kratery Copernicus, Plato, Tycho a Clavius Expozice: 90 x 1/400 sec. (cely Mesic), ~250 x 1/20 (priblizeni pres 3x Barlow) Ohniskova vzdalenost: 2400mm Clona: f/18.75 ISO: 100 Fotoaparat: Canon 400D Optika: Equinox 80EDP 500mm/f6.25 Filtr: bez filtru Pointace: Vixen GP-2 Photoguider Misto: Krtiny Datum: 04.04.2009 Zpet, Zpet na Galerii |
Tento pohled
na Mesic je zhruba dva dny pred prvni ctvrti (23% osvetleni povrchu)
a byl porizen behem kratkeho okna mezi mraky, nez se opet (jako cele
dva tydny cp cekam na foceni komety Lulin) opet
zatahlo. O neprilis dobrych podminkach svedci i svetelny opar kolem
hrany Mesice, ktery ale na oko vypada pekne. V leve casti jsou
vyriznuty nektere z utvaru pobliz terminatoru, ktere jsou diky
dlouhym stinum pekne viditelne. Pro studium jendotlivych objektu lze
vyuzit mapu
lunarniho povrchu
Snimek byl porizen poprve s vyuzitim 2x
Barlow cocky pro protazeni zakladni ohniskove vzdalenosti
dalekohledu, ktera vsak po vlozeni redukce na fotak poskytuje
efektivni zvetseni kolem 3x. Proti predchozim snimkum tak byla
pouzita ohniskova vzdalenost 2400mm namisto standardnich 800mm
(500mm Equinox * 1.6 crop faktor u Canon 400D). Nebyt prichodu
mraku, tak bych poridil vyrazne vetsi mnozstvi snimku - obecne
vzhledem k dalsimu zpracovani v Reqistaxu se realne da zpracovavat
radove stovky snimku (pred automatickym vyberem ostrych) a kolem
stovky vybranych snimku na nasledne prumerovani. Zpracovani probehlo
zarovnanim snimku v Registaxu (drizzling nesel vzhledem k malemu
poctu vstupnim snimku pouzit), prumerovanim vybranych 45 z 64
(kvalita do 75%, pri vetsim mnozstvi pocatecnich snimku obycejne
nastavuji mezi 85% az 90%) a relativne mirnou aplikaci waveletu tak,
aby nedoslo k vytvoreni vyrazneho prechodu mezi hranou Mesice a
oblohou (je mozne, ze v tomto pripade opar kolem hrany zabranoval
vzniku ostreho prechodu po aplikaci algoritmu). V Photoshopu byl uz
jen mirne upraven cerny bod, tak, aby zmizela mala cast oparu (cely
Mesic pak ziskal lepsi kontrast) a byl aplikovan filtr NeatImage pro
potlaceni sumu (jen drobne tak, aby nedoslo k viditelnemu snizeni
ostrosti obrazu).
Tento pohled na Mesic dva dny pred uplnkem ukazuje jeho prirozene, ale zvyraznene barvy. Zabarveni neni samoucelne, ale odpovida geologickemu slozeni horniny v jednotlivych oblastech. Obdobnou mapu i s popisem prislusne horniny lze nalezt napriklad zde.
Dnesni digitalni fotoparaty jsou jiz natolik citlive, ze jemne odstiny zpusobene ruznym slozenim horniny zachyti a nasledne digitalni zpracovani jim umozni vyniknout. Vlastni zpracovani neni prilis slozite, vyzaduje vsak snimek s nizkym podilem sumu, jinak nelze barvy zvyraznit bez skaredeho zrneni. Poridil jsem tedy pres 700 snimku, z nich vybral 130 nejlepsich a ty zprumeroval pro zvyseni odstupu signalu od sumu (sum se tak snizi temer 11x a je temer neznatelny). Prace s takovym mnozstvim snimku jsem samozrejmne nedelal rucne, ale pouzil Registax. Navod na zvyrazneni barev ve vyslednem snimku je uveden zde, ale je velmi jednoduchy. Nejprve je nutne dosahnout dobreho vyvazeni barev (prikaz Auto color v Photoshopu) a pak opakovane obraz saturovat (Hue/Saturation). Doporucovana hodnota Saturation 50 pro me fungovala dobre, typicky jsem zopakoval 3x az 4x, nez zacala byt na snimku patrna pixelizace. Pozor, je nutne opakovat prikaz Hue/Saturation nekolikrat, nikoli spustit pouze najednou (vysledek 2x50 je vyrazne odlisny od 1x100).
Podminky byly dobre, snimek je pekne zaostren a kratery pobliz terminatoru (hrana stinu a svetla) jsou pekne viditelne, vcetne majestatneho krateru Tycho s jeho paprskovitymi ryhami viditelnymi i prostym okem ze Zeme. U udaju expozice je pridana ukazka snimku bez uprav ziskaneho z fotoparatu.
Snimek mesice, porizeny s nejvyssim rozlisenim, ktereho jsem zatim dosahl. V originalnim snimku, dostupnem po kliknuti, odpovida jeden pixel zhruba utvaru o velikosti 2km (kompozice, zobrazena nize, je jiz upravena na velikost stranky). Foceno pres primarni ohnisko 500mm Equinoxu a slozeno v Registaxu. Pro zvyseni rozliseni z puvodnich cca 4km/pixel byl pouzit drizzling vyuzivajici zhruba 50 nejostrejsich snimku. Drizzling je velmi zajimava metoda, pri ktere se umele zvysi rozliseni snimku vyuzitim faktu, ze sensor DSLR snimace na dvou (a vice) snimcich porizenych ze stejneho mista nesnima vzdy presne stejne misto na cilovem objektu - obraz se diky vlivu atmosfery stale mirne pohybuje - a tak je pravdepodobne, ze konkretni bod snimace zachytil na nekolika snimcich nekolik ruznych bodu v tesne blizkosti. Vhodnou kombinaci takovych bodu lze zvysit rozliseni snimku s opravdovym narustem detailu, nikoli pouze zvetsenim snimku.
Po kliknuti je verze v plnych detailech, mozno studovat zaroven s interaktivni mapou krateru na Mesici.
Snimek je diky lepsim podminkam a upravam v Registaxu ostrejsi nez predchozi z 16.11. a proto jsou na leve strane vyriznuty i nektere pekne nasvicene utvary.
Snimek ustupujiciho Mesice s dobre viditelnymi kratery porizeny pri testovani Equionoxu 80ED 500mm. Na chvilku se nebe nad Drazdanama vyjasnilo a z koupelny jsem poridil serii asi sta snimku. Ty jsem nasledne manualne prostridil a postupne vybral deset nejostrejsich snimku (kvalita vyrazne kolisala, na vinne byla zrejme dynamicka atmosfera a mozna i unikajici teply vzduch z koupelny oknem ven). Po nekolika neuspesnych pokus o automatickou registraci v Registaxu a nekolika pokusech s manualni jsem se rozhodl dale upravovat pouze jediny snimek, ktery oproti ostatnim dosahoval vyrazne lepsi ostrosti. IUpravy byly velmi jednoduche - aplikoval jsem doostreni pomoci neostre masky a lehce potlacil svetle okraje, ktere po masce zbyly na oble strane mesice. Snimek poskytuje zatim nejpodrobnejsi a neostrejsi obraz mesicniho povrchu ktery mam a zaroven ukazuje i rozdilnou barvu povrchu zpusobenou rozdilnym geologickym slozenim v hladkych oblastech vzniklych rozlitim lavy po dopadu meteoritu. Po kliknuti na snimek se zobrazi verze v plnych detailech.
Ustupujici Mesic s dobre viditelnymi kratery. Vyrazny krater v hornich dvou tretinach s vyvrzenym materialem uprostred je krater Kopernik. Popisy dalsich impaktnich krateru nalezenete napriklad zde. Oproti predchozim snimkum mesice je vyrazne zvysena ostrost obrazu a to diky porizeni dvaceti samostatnych snimku a jejich nasledne slozeni pomoci software Registax pomoci kroku popsanych zde. Foceni Mesice se mi zacina libit cim dal vice - nevyzaduje paralaktickou montaz diky kratke dobe expozice, Mesic je dostatecne jasny objekt i pro okoli velkych mest s velkym svetelnym znecistenim a mnozstvi zretelnych utvaru na Mesici je nepreberne - skoda jen, ze muj 300mm objektiv neumoznuje vetsi priblizeni, pomoci by mohl 2x telekonvertor.