Slunce v H-Alfa (11.12.2011, 25.1.2012)

Na vyzkouseni se mi do rukou dostal solarni dalekohled Solarscope Solarview 50mm 400mm/f8 (Tondo diky!), ktery poskytuje velice pekny pohled na Slunce v uzkem rozmezi vlnovych delek kolem H-alfa. V teto vlnove delce je silne potlacena fotosfera a na Slunci je videtelne podstatne vice detailu vcetne protuberaci, ktere s beznym stmavovacim filtrem nelze zachytit. Cely nedockavy jsem v polovine prosince 2011 poprve vyrazil na zanedbany tenisovy kurt, ktery poskytoval pekny vyhled smerem na jih a na snehu postavil montaz. Odhadem jsem provedl nalezeni a nastaveni montaze se zemskou osou, pripevnil solarni dalekohled a pustil se do ostreni a snimani. Zkouseli jsme nejprve planetarni kamerku Celestron Nexstar, ale nakonec se jako vyhodnejsi ukazalo vyuziti DSRL Canon 500D (v te dobe jsem jeste nevedel o moznosti porizovat kvalitni videa pres Live view primo do PC, ale i porizovani jednotlivych snimku davalo lepsi vysledky). Pro pripevneni T-ringu poslouzila trocha pevne utazene izolepy.



Zkousel jsem ruzne delky expozic a s vyuzitim 10x Live-view kontroloval na LCD fotoaparatu zaostreni (turbulence v atmosfere byly znatelne, kolem zimniho slunovratu je Slunce na obloze opravdu nizko). Poridil jsem nekolik sad expozic a nasledne zacal na internetu hledat a zkouset ruzna zpracovani.

Nakonec se mi osvedcil nasledujici postup, ktery byl pouzit na snimky uvedene v teto sekci:
  • Delku expozice a ISO volit tak, aby doslo v cervenem kanalu k dostatecne expozici protuberaci a v modrem kanalu byl zachycen nepreexponovany kotouc (lze kontrolovat na PC nebo v histogramu). Delka expozice by nemela klesat po 1/200s pro snizeni vlivu turbulenci v atmosfere. Napr. ISO100 a 1/200s (zalezi na dalekohledu atp.)
  • Ostreni pomoci 10xLive view, casta kontrola a pripadne doostrovani
  • Porizeni videa nebo vetsiho mnozstvi snimku (v dobe zapujcky jsem jeste nepouzival video pro planetarni fotografii - skoda)
  • Pokud byly porizovany separatni snimky, tak orezani snimku na oblast kotouce v PS a prevod z rawu do tiffu.
  • Registrace a slozeni snimku/videa v Registaxu
  • Primerene doostreni pomoci waveletu v Registaxu
  • Otevreni v PS
  • Kopirovani modre vrstvy do samostatneho snimku (kruhovy vyber na kotouc, feather 2px), jeji zvetseni o cca 102 % a kopie zpet do cervene vrstvy (zvetseni nutno vyzkouset tak, aby zvetsena modra vrstva dosahovala az k okrajovym protuberacim tak, aby byl zakryt cely preexponovany kotouc v cervene vrstve)
  • Snimek by nyni mel obsahovat kotouc prevzaty z modreho kanalu (nepreexponovany) a protuberance z cerveneho kanalu (nepreexponovane)
  • Snimek lze nechat cernobily, nebo lze pomoci Michani kanalu (Channel Mixer) zmenit barvu snimku na oranzovy.
  • Drobne upravy v PS (doostreni, zvyseni kontrastu, mirna saturace barev)

Prvni snimek Slunce ukazuje vysledek po slozeni v Registaxu a zpracovani v Photoshopu. Kolem slunecnich skrvn je jasne viditelna souvisejici struktura, tmave zavoje pres kotouc jsou protuberace otocenen nasim smerem.

Snimek porizeny pres H-Alfa filtr je prirozene zachycen predevsim v "cervenych" pixelech barevneho snimace (tedy tech, ktere jsou opatreny filtrem propoustejicim cervenou slozku svetla), nebot vlnova delka H-Alfa spada do cervene casti spektra. V modrem a zelenem kanalu by tedy v principu nemelo byt nic zobrazeno. Protoze vsak filtry pred pixely nejsou dokonale, k nejakemu pruchodu prece jenom dochazi a v modrem a zelenem kanalu neco zobrazeno je, i kdyz vyrazne slabeji, nez v cervenem kanalu. Tohoto efektu lze vyuzit tak, ze se delka expozice nastavi prave tak, aby v modrem kanalu byl spravne exponovany kotouc (ten je jasny a v cervenem kanalu bude zcela prepaleny) a v cervenem kanalu byly vyrazne slabsi protuberace. Pokud bychom chteli zachytit v cervenem kanalu nepreexponovany kotouc, byla by delka expozice sice vyrazne kratsi (dobre z hlediska vzdusnych turbulenci - seeingu), ale okrajove protuberace by nebyly prakticky vubec zachyceny. Situaci by bylo mozne resit pomoci druhe sady snimku s delsi expozici, vyuziti modreho kanalu nam ale umoznuje obe sady snimku sloucit - cerveny kanal vyuzijeme pro protuberace a modry pro kotouc.

Prestoze obraz Slunce ziskavame cernobily (v kazdem kanalu), muzeme si vysledek dobarvit. Pokud prevedeme pouze cerveny kanal do barevneho snimku, ziskame jedovate cerveny snimek. Na oko prijemnejsi je po slozeni cerveneho kanalu s modrym snimek v Mixeru kanalu prevest do pozadovaneho odstinu, napr. do oranzova.

Tento snimek zachycuje mohutnou protuberaci smerovanou tak, ze ji vidime dobre z profilu - byla to nejvetsi, kterou se mi podarilo zachytit.

Protoze jsem mle dalekohled pujceny jen na omezenou dobu, chodil jsem fotit i v pripade, ze se obcas honili mraky. Foceni prez clonu mraku ostrosti snimku neprospiva, nahoda mi ale pres kotouc Slunce poslala dopravni letadlo. Pro zvyseni kontrastu jsem zvolil jen cernobily snimek z kombinace cerveny a modry kanal.


Objekt: Slunce v H-alfa (11.12.2011, 25.1.2012)
Expozice: ruzne, 1/200-1/400s raw snimek
Ohniskova vzdalenost: 640mm (400mm x 1.6 crop factor)
Clona: f/8
ISO: 100, 200, 400
Fotoaparat: Canon 500D (nemodifikovany)
Optika: Solarscope Solarview 50mm 400mm/f8
Filtr: H-alfa 0.7A (v dalekohledu)
Pointace: Vixen GP-2 Photoguider, rizeno, bez pointace
Misto: Krtiny
Datum: 11.12.2011, 25.1.2012

Popis: Uz je vse uvedeno vyse :)



Zpet, Zpet na Galerii

Slunecni skvrny, 13.11.2011

Snimek v plnem rozliseni

Objekt: Slunecni skvrny, (13.11.2011)
Expozice: 155 x 1/1000s, raw snimek
Optika: Equinox 80EDP 500mm/f6.25
Ohniskova vzdalenost: 800mm (500 x 1.6 crop factor)
Clona: f/6.25
Fotoaparat: Canon 500D (nemodifikovany)
ISO: 100
Filtr: Baader Astro Solar ND=5.0
Montaz: Vixen GP-2 Photoguider, bez pointace
Misto: Krtiny
Datum: 13.11.2011



Slunecni skvrna aktivni v radiove oblasti, 30.3.2010

Snimek v plnem rozliseni

Objekt: Slunecni skvrna, (30.3.2010)
Expozice: 60 x 1/100s, raw snimek
Optika: Equinox 80EDP 500mm/f6.25, Skywatcher 2' ED Barlow
Ohniskova vzdalenost: 3800mm (500mm x 4.75x barlow x 1.6 crop factor)
Clona: f/6.25
Fotoaparat: Canon 500D (nemodifikovany)
ISO: 100
Filtr: Baader Astro Solar ND=5.0
Montaz: Vixen GP-2 Photoguider, bez pointace
Misto: Krtiny
Datum: 30.3.2010

Popis: Slunecnich skrvn pomalu pribyva, ale tahle je specialni. Pod oznacenim 1057 se skryva nejenom opticky pekna skvrna pripominajici kvetinu, ale i skrvnu aktivni v radiove oblasti. Skvrna cas od casu produkovala zhruba minutove radiove vyrony na frekvenci 21MHz. Jeden z techto vyronu si muzete poslechnout zde.
Zpracovani probihalo v Registraxu, kam bylo 60 vybranych snimku vyvolanych do tifu z rawu preneseno z Photoshopu. Na snimku je viditelny defekt zpusobeny pritomnosti kusu travy na solarnim filtru (dobre viditelne na raw snimku), ktery bohuzel zustal v obraze i po zprumerovani. Pomohl by zde flat snimek, ten jsem ale bohuzel neporizoval. Cely snimek je opet umele zabarveny do oranzova - zvysi se tim trochu opticky kontrast ve snimku.

Zpet, Zpet na Galerii




Slunecni skvrna, 21.2.2010

Snimek v plnem rozliseni

Objekt: Slunecni skvrna, (21.2.2010)
Expozice: 59 x 1/80s, raw snimek
Optika: Equinox 80EDP 500mm/f6.25, Skywatcher 2' ED Barlow
Ohniskova vzdalenost: 1800mm (500mm x 2.25x barlow x 1.6 crop factor)
Clona: f/6.25
Fotoaparat: Canon 500D (nemodifikovany)
ISO: 100
Filtr: Baader Astro Solar ND=5.0
Montaz: Vixen GP-2 Photoguider, bez pointace
Misto: Krtiny
Datum: 21.2.2010

Popis: Po dlouhe dobe behem jasneho dne jsem pohledem na aktualni snimky ze sondy SOHO zjistil, ze by na Slunci mela byt viditelna pekna slunecni skvrna. Vytahl jsem tedy dalehled, umistil slunecni filtr a nejprve vizualne pozoroval peknou skupinu skvrn na spodnim okraji Slunecniho kotouce. Fotografovani se ukazalo jako obtiznejsi - bylo sice jasno, ale turbulence v atmosfere (seeing) zpusobovali velke rozmazani detailu. Oproti minulemu snimku jsem mel ale zase k dispozici Canon 500D s funkci LiveView, ktera vyrazne zlepsuje ostreni. Poridil jsem tedy nekolik serii snimku a jedna z nich s cca 60 snimky se ukazala dostatecne dobre zaostrena. POmoci programu Registax v5 jsem snimky slozil do jednoho a snizil tim sum a vliv seeingu ve snimku. Aplikace wavelatu nasledne vyrazne zvysila ostrost detailu. Krome skrvny vystoupily na pravem okraji skupina svetlejsich (a tedy s vyssi teplotou) oblasti. Nebyl jsem si jist, zda se nejedna o nejaky artefakt z digitalniho zpracovani, ale aktualni snimek ze sondy SOHO potvrdil vyskyt techto oblasti. Cely snimek je umele zabarveny do oranzova - zvysil se tim trochu opticky kontrast ve snimku.

Zpet, Zpet na Galerii




Slunce a mizejici skvrna (15.11.2008)

V ramci pokracovani testovani 500mm refraktoru jsem hned po dostaveni solarniho filtru netrpelive cekal na obnazene Slunce. Pocasi mi ale posledni tyden nepreje, vetsinu casu je zatazeno a nebo aspon rusi oblacnost ve vyssich vrstvach atmosfery. Nakonec jsem ale zachytil priznivejsi okamzik a poridil nekolik snimku v primarnim ohnisku. Na nekterych snimcich byla viditelna nejasna skvrnka v pravem hornim kraji, kterou jsem puvodne povazoval za necistotu na display. Po vyrazeni snimku s prekryvem mraku ci jinak nepouzitelnych jsem zhruba 10 snimku manualne registroval v Registaxu prave na tuto skvrnku a doupravil v Photoshopu neostrou maskou. Kupodivu se kvalita znatelne zlepsila. Po kontrole aktualnich snimku sondy SOHO bylo jasne, ze jde opravdu o skvrnu - sice je uz skoro na kraji, neni prilis velka a pres Slunce se prehaneli oparove mraky, takze nebylo mozne prilis dobre zaostrit, ale je to muj prvni snimek pres solarni filtr vlastorucne vyrobeny z Baader Astro Solar folie. Viditelny je i charakteristicky slunecni povrch.
Druhy snimek zachycuje prechod mraku pres slunecni kotouc a ukazuje pestrou skalu barev od cervene pres modrou az po cernou, kterou tato kombinace vyvolava. Slunecni skrvna je viditelna predevsim na vetsi verzi snimku dostupne po kliknuti na zaobrazeny snimek.


Objekt: Slunecni skvrna
Expozice: 1/800 a 1/10
Clona: f/6.25
ISO: 100
Fotoaparat: Canon 400D
Optika: Equinox 80EDP 500mm/f6.25
Filtr: Baader Astro Solar ND=5.0
Pointace: fixni stativ
Misto: Drazdany
Datum: 15. 11. 2008


Zpet, Zpet na Galerii