Zatmeni Mesice (15.6.2011)

Toto nadherne uplne zatmeni Mesice jsem malem propasl. Ze se ma odehravat jsem vedel, ale buhviproc jsem mel zato, ze bude viditelne pouze v Severni Americe. Nastesti se me kamarad po ceste domu zeptal, zda jdu fotit a po chvilce hledani na internetu bylo jasno - urcite jdu!

Snimek v plnem rozliseni

Jeste za svetla jsem vyrazil na pole, nachystal vybaveni a pak uz jen cekal a hledal, kde se Mesic vyloupne. Vzhledem k tomu, ze se mel zjevit jiz castecne zatmeny, tak bylo potreba davat dobry pozor. Tesne pred desatou hodinou jsem nad jihovychodnim obzorem uvidel naoranzovely, z casti jiz zakryty kotouc. Obloha byla tmava, ale jeste porad, diky zapadajicimu Slunci, ladena do modra, coz na fotce pekne vynika.

Snimek v plnem rozliseni

Mesic je prave ponoren v plnem stinu a oko ho jen obtizne na obloze hleda. Jeho jasnost poklesla na minimum a umoznuje tak bez prepaleni sceny fotit i 30 sekundove expozice. Jen pro srovnani - bezne Mesic pro zachyceni detailu v kraterech fotim jen na 1/100 sekundy, nyni je to pri 30 sekundach o tri rady vice. Temny Mesic a dlouha expozice maji i dalsi vyhodu - zatimco jindy kratka expozice a jasny Mesic nedovoli vystoupit zadnemu jinemu objektu na obloze v jeho blizkosti (snad s vyjimkou nejjasnejsich hvezd a planet) a jeho okoli je tak na snimku beznadejne cerne, tentokrat je videt cele hvezdne pole (shodou okolnosti smerem ke stredu nasi Galaxie), ve kterem se Mesic majestatne vznasi. Najednou uz neni na obloze sam, o svoje misto se hlasi i hvezdy v pozadi, kterym zemsky stin vubec nevadi - na rozdil od Mesice svetlo neodrazi, ale samy zari.

Snimek v plnem rozliseni

Vizualni kochani jsem stridal se stiskem fotograficke spouste a poridil nektere sekvence snimku, ktere bylo mozne pozdeji slozit dohromady v Registaxu tak, jak se to bezne dela s detaily Mesicnich krateru. Ostre detaily na Mesici vytvari predevsim stiny, ktere v uplnku (a tedy i pri zatmeni) chybi, ale i tak slozenim poklesl sum ve vyslednem snimku. Mesic je krasne cihlovy diky rozptylenemu svetlu stale pronikajicimu pres zemsky stin.

Snimek v plnem rozliseni

Zemsky stin se pomalu posouva a Mesicni kotouc zacina byt z leve strany vic a vic osvetlovan primym Slunecnim svitem. Jednotlive faze stinu i celkovy dynamicky rozsah sceny jsou zachyceny na tomto snimku. Zatim co neuveritelne citlive lidske oko zvladlo rozlisit detaily ve vsech Mesicnich oblastech, snimac fotaku i pri ISO 100 mel problem zachytit detaily v casti stale ponorene do zemskeho stinu zaroven s casti jiz ozarenou primo Sluncem. Levy snimek ze serie pekne zachycuje Zemsky uplny stin a prechodovy polostin - plne ozarena cast je jiz beznadejne prepalena. Pravy snimek se naopak soustredi na detaily v osvetlene casti.

Snimek v plnem rozliseni

Dalsi snimek muze pripominat "bezny" pohled na Mesicni srpek, na prvni pohled ale zarazi mirnejsi zakryveni ozarene casti a absence ostrych detailu krateru pobliz terminatoru. Duvodem je odlisny princip jeho vzniku - zatimco bezne pozorujeme stin, ktery vrha Mesic sam svym povrchem, pri zatmeni jde o stin zcela jineho puvodu - vrha jej nase Zeme.

Snimek v plnem rozliseni

Do teto chvile byla obloha cista, nyni se ale do urovne Mesice pomalu zacala nasouvat oblacnost, ktera nad jeho stale castecne zatemnelem kotouci zacala carovat krasne efekty. Krystalky oblacnosti vysoko ve stratosfere Mesic schovavaly do temnych zavoju, svou hmotou jako filtrem snizovali jasnost jeho casti a pridavaly tak dalsi tony do Mesicniho svitu.

Snimek v plnem rozliseni

Krystalky ve stratosfere nedelaly jen zavoj, ale postaraly se i o difrakci svetla do tonu Mesicni duhy. Mesic jiz byl z vetsi casti z pozemskeho stinu venku.

Snimek v plnem rozliseni

Mesic zaril cim dal vic, pribyvalo i oparu a oblacnosti. Duha byla stale pritomna, pridavaly se dalsi cary a zavoje, ktere plasticky vynikaly prosvetleny Mesicem. Predstaveni se chylilo ke konci, stale vsak melo svoje kouzlo a neustalou promenu. Mel bych v dusi klid, kdybych nemel zaroven kartu plnou snimku a hlavu planu, jak je zpracuji.

Objekt: Zatmeni Mesice (15.6.2011)
Expozice: ruzna
Optika: Equinox 80EDP 500mm/f6.25
Ohniskova vzdalenost: 800mm (500mm x 1.6 crop factor)
Clona: f/6.25
Fotoaparat: Canon 500D
ISO: 100, 400
Filtr: bez filtru
Montaz: Vixen GP-2 Photoguider, bez pointace
Misto: Krtiny
Datum: 15.6.2011



Zpet, Zpet na Galerii