Hry venku

1. Hry delší

Hry pro asi 20-30 hráčů, které se hrají asi hodinu (nutno připočíst vysvětlování pravidel, odpovídání na stupidní dotazy, obcházení území - to zabare skoro stejně času jako hra samotná). Hrají se v rozumně velkém území, většinou spíše v lese, členitý terén není na škodu. Vhodné zejména na tábor.

A.Hry o zvířátkách

Většinou založené na honění zvířátek = vedoucích + nějaké kulturní vložky na ozajímavění.

Safari

potřeby: lidi - min.5 zvířat, 1-2 policisté, 1 šéf hry
věci - lístečky se jmény zvířat, ceník, kreditní karty
hráči: 20-30
doba: 45-90 min.
jednotlivci
Vymezení vedoucí se stávají zvířátky (při nedostatku vedoucích mohou být zvířátka děti, pak hru vyhodnocujeme ve dvou kategoriích - lovci a zvířata). Sestavíme ceník zvířat (při vytváření ceníku přihlédneme k běžeckým dispozicím jednotlivých zvířat (resp. vedoucích)). Ceník je pohyblivý - to znamená, že pokud bude tygr často chytán jeho cena klesne a naopak.
Vlastní hra: lovci (tj. hráči (tj. děti)) loví zvířata dotykem. Když uloví zvíře, dostane lísteček.
Každý lovec u sebe může mít maximálně jistý předem určený max. počet kusů zvěře (asi tak 2-3). Kdykolik může lovec zajít do výkupny (=šéf hry, který sedí někde na kraji území) a prodat zvířata, která ulovil dle aktuální ceny. Peníze se hráčům zapisují na kreditní karty (=podepsané papírky). Lovci si dále kupují loveckou licenci - ta je na 10 - 30 min. Pokud lovce chytne policista a lovec má u sebe zvíře, ale nemá licenci na danou dobu, je mu zvěř odebrána, případně zaplatí pokutu.
Hra končí, až to šéfa hry přestane bavit.
Nádstavba 1: Lovci si mohou kupovat různé vozíky apod., díky kterým uvezou více zvířat.
Nádstavba 2: Lovci si mohou kupovat zbraně a poté okrádat ostatní lovce. Vyhravá lovec, který má lepší zbraň. Policie samozřejmě bojuje proti zlodějům.
P.S. Nikdy jsem nepochopil, proč se tahle hra jmenuje Safari.

Noemova archa
potřeby: lidi - asi 7 zvířátek
věci - 1 Archa (=ešus) pro každou družinku, lístečky - zvířatka, sady "hodností"
hráči: 15-30
doba: 30-75 min.
družstva (3-6)
Tato hra vzniká smícháním her Safari (viz. výše) a Maršál a Špion (viz. níže). Hraje se po 5-7 člených družstvech. Každé družstvo si mezi sebe tajně rozdělí následující "hodnosti":
- tatíček Noe
- maminka Noemová
- starší syn
- mladší syn
- dceruška
Dále si každé družstvo "zaparkuje" někam na kraj území svoji Archu (ešus).
Vlastní hra: úkolem družstev je získat co nejvíce párů zvířat (osamocená zvířata se nehodnotí), tj. například kohout + slepice, velbloud + velbloudice, had + hadice ...atd. Zvířátka získávají tak, že chytají vedoucí nebo okrádají ostatní družiny. Když chytnou vedoucího, tak jim dá náhodně vylosovaný lísteček (každý vedoucí má narozdíl od hry Safari lístečky s různými zvířaty a z nich náhodně vybírá). Při okrádání funguje soubojový systém stejně jako u hry Maršál a špion, tj. vyšší hodnost bere nižší, dceruška přebije tatínka. Výherce obere poraženého o zvířátka (tady nikdo neumírá). Nikdo nesmí mít u sebe více než tři zvířátka. Kdykoli lze odnést ulovenou kořist do Archy - zde je v bezpečí, Archa se nesmí vykrádat ani se nesmí chodit příliš blízko k cizí Arše (asi 10 m).
Vyhrává družstvo, které má na konci nejvíce dvojic zvířat. (Je možno dovolit na konci obchodování, tj. družstva si mohou zvířátka vyměnovat.)

Zvířátka (žádný lepší název mě nenapadl)
potřeby: lidi - asi 6 zvířátek
věci - lístečky se jmény zvířat
hráči: 10-25
doba: 20-50 min.
jednotlivci
Vedoucí se opět vybaví lístečky se jmény zvířat (je vhodné používat spíše známá zvířata) a rozprchnou se do území (vhodnější je něco méně přehledného). Když hráč chytne vedoucího, ten vylosuje jeden z lístečků, které má u sebe a hráč má určitý počet otázek, aby uhádl co je to za zvíře (na otázky se odpovídá pouze Ano/Ne). Počet otázek je vhodné přizpůsobit věku (např. 30 - věk otázek). Pokud hráč zvíře uhádne, získává lísteček, jinak setřel. Vyhrává samozřejmě ten, kdo má nejvíce lístečků.

B.Hry s koulema


Děti milují, když po sobě mohou něčím házet (lepší házet koulema než špičatýma šiškama) a proto má každá hra s koulema skoro jistý úspěch. Stručný návod na výrobu koulí: noviny zalijte vodou, pořádně zamíchejte, uplácejte kuličku a nechte uschnout.

Dostavník
potřeby: lidi - 0
věci - koule (asi 1-2 krát více než hráčů), dostavník (= kolečka či něco jného)
hráči: 10-30
doba: 1 hra 5-10 min., hrát tak 4 krát
družstva (2)
Hrajou proti sobě 2 družstva: indiáni a pošťáci. Úkolem pošťáků je projet s dostavníkem (ideální dostavník jsou kolečka nebo dvoukolák) určenou trať. Úkol indiánů je zabránit jim v tom. Na počátku hry se pošťáci připraví na startovní místo a indiáni se rozmístí v terénu (doporučuje se někde blízko trati). Kdo je trefen koulí, je mrtev a odchází na určené místo. Pokud se indiáni zmocní dostavníku, mohou ho odvléct někam pryč. Pokud se nepodaří pošťákům dovést dostavník do určitého časového limitu, prohráli. Družstva si střídají role.

Boj o vysílače
potřeby: lidi - 1 šéf hry
věci - asi 6 vysílaček, sirky, koule
hráči: 20-30
doba: 30-60 min.
družstva (asi 4)
Příprava: do území umístíme 5 vysílačů. Vysílač má 3 části: strom (ten nestavíme, ale využijeme přírody) papírovou ceduli se jménem vysílače a vysílacím kanálem a vysílačka.Je nutné, aby každý vysílač měl přidělený jiný kanál. Hráče rozdělíme do 4 družstev (lze změnit, ale je důležité, aby počet družstev a vysílačů nebyl shodný). Každý hráč dostane na počátku 3 sirky (životy) a každé družstvo přidělený počet koulí.
Hra: soubojový systém zřejmý - kdo je zasažen, přichází o život a musí zlomit sirku, kdo již nemá sirky, zvedne ruku a jde si za šéfem hry pro nový život (dostane již jen jeden). Přibližně každých 5 min. šéf hry obvolá postupně všechny vysílače a připíše vždy družstvu, které se mu z daného vysílače ozve bod. Vítězí družstvo s největším počtem bodů.
Lze hrát i bez vysílaček. Pak je potřeba jeden rozhodčí navíc, který každých 5 min obejde všechny stanoviště a zjistí, kdo je zrovna kontroluje.

Městské gangy
potřeby: lidi - 1 rozhodčí (není nutný, ale vhodný)
věci - koule, vlajky (ringa či ufa či šátky)
hráči: 15-30
doba: 1 hra 5-10 min.,hrát tak 5 krát
družstva (3-5)
Doporučuje se hrát v ne příliš přehledném území s hodně úkryty a strategickými body (např. stanový tábor). Ideální (dle mého názoru) je počet družstev 4. Každé družstvo má svoji vlajku umístěnou na určeném místě. Hraje se po předem určenou dobu a vítězí družstvo, které má po uplynutí této doby nejvíce vlajek. Pravidla boje jsou jednoduchá: kdo je zasažen, je mrtev, položí všechny koule, které má na místo a odchází na určené místo. Vlajka se krade tak, že se vezme a odnese k vlastní vlajce. Je nepřípustné, aby někdo utíkal s vlajkou někam "pryč".
Při větším (než 2) počtu družstev většinou vznikají nepříliš stálé koalice, což činí hru zajímavější.

C.Obchodovací hry


Základem je obchodování - levně koupit, draze prodat. Lepší pro starší hráče.


Planetky
potřeby: lidi - 7 planet, 4 policisté
věci - ceníky, "kreditky" pro hráče
hráči: 20 - 30
doba: 75-120 min.
jednotlivci
Základem této hry je obchodování. Jednotlivý hráči představují vesmírné lodě, které se snaží vydělat co nejvíce peněz obchodováním mezi našimi planetkami. Vesmírné lodě obchodují s určitým zbožím (např. počítače, koření, zlato, rychle rostoucí hrášek, atd...). Na každé planetě je ceník zboží jiný (pozn. ceny se mohou během hry měnit). Základní princip je tedy následovný: přiletím na nějakou planetu, koupím zboží, které je zde levné a odletím prodat ho na planetu, kde je drahé. Veškeré příjmy a výdaje se zaznamenávají na kreditní kartu -tu má každý hráč u sebe, ale zapisovat na ni smí pouze organizátoři.
Zboží se prodává po určitých jednotkách (např. po tunách) a každá loď má na počátku určitou nosnost (např. 2 tuny). Lze dokupovat "přívěsy" - pak lze vézt více zboží.
Dále existují tzv. Speciální zásilky a černý trh. Speciální zásilky jsou určeny pro některou konkrétní planetu. Jejich ohodnocení je vyšší než obvykle a jejich počet je omezen. Zboží na černém trhu (např. drogy, bílé maso, lentilky ...) je dražší a poskytuje větší výnosy, ovšem je tu riziko. Pokud někoho, kdo přepravuje zboží z černého trhu, chytne policie, zabaví mu zboží a dá mu pokutu.
Dále je tu nepovinné pravidlo o boji. Na počátku mají všichni bojovou sílu 1, během hry ji mohou zvyšovat (nákup na planetách). K souboji dojde dotykem. Souboj probíhá pomocí známé hry Kámen-nůžky-papír (kdo ji nezná nechť se laskavě obrátí na PL Černovice). Tomu, kdo má větší bojovou sílu, stačí jednou vyhrát a vyhrál celý souboj. Ten, kdo má menší bojovou sílu (BS), musí vyhrát alespoň tolikrát, aby "převážil" soupeře (např. hráč 1: BS 4 , hráč 2: BS 2; hráči 1 stačí vyhrát 1x, hráč 2 musí vyhrát 3x, aby vyhrál celý souboj). Vítěz souboje smí poraženému sebrat veškerý náklad. Okrádání je samozřejmě nezákoné a policie proti agresorům tvrdě (?) zasahuje.
Pozn 1. Policie nesmí na planety.
Pozn 2. Je celkem důležité, měnit aktuálně ceníky (dle množství dodávek), aby někdo nemohl odehrát celou hru obchodováním na jedné trase.
Pozn 3. Není problém zasadit tuto hru do jiného prostředí (např. ostrovy a lodě...), příp. vypustit v rámci zjednodušení některá pravidla(např. černý trh či souboje).

Pošty
potřeby: lidi - 7 pošt, 3 indiáni
věci - lístečky, kreditky + viz.dále
hráči: 20-30
doba: 60-90 min.
jednotlivci
Tato hra vzniká v zásadě zjednodušením předchozí hry (Planetky).
Příběh: Na divokém západě jsou pošty a vy jste dopravci Pony expressu a vozíte poštovní zásilky. Práce je to riskantní, protože na území se pohybují indiáni a dělají neplechu.
Na území rozmístíme 7 pošt (je vhodné, aby pošty věděli přibližně o poloze ostaních - z důvodu ohodnocování zásilek (viz níže)). Hráči vždy dojdou na poštu, zde vyfasují zásilku a poté co ji doručí do cílové stanice (ta je vždy pevně dána, takže na počátku hry nejdříve hráči potřebují zjistit, kde která pošta je) vydělají nějeké peníze. Peníze se zapisují stejně jako minule na "kreditní karty". Každý u sebe může mít max. jednu zásilku.
Jsou tři druhy zásilek: dopisy, balíky, telegramy. Základní druh je dopis. Ten prostě dostanou a když ho doručí dostanou peníze. Když doručují balík, musí zaplatit zálohu, ale když ho doručí, dostanou více peněz než za dopis. Aby jsme mohli provozovat telegramy, je potřeba, aby pošty měli přesně seřízený čas (max. odchylka 5 s) nebo vysílačky. Za telegram se neplatí záloha, ale musí být doručen do určitého času (z tohoto důvodu jsou nutné výše uvedené potřeby). Množství peněz, které za zásilku hráč dostane, vždy určuje odesílatel a měl by přitom přihlížet k vzdálenosti mezi poštami.
A teď indiáni. Jsou zde dva rody - Siuxové a Apačové. Apačové kradou zásilky, to znamená, že když chytnou hráče, který něco veze,tak mu to seberou (což je nepříjemné zvláště u balíků). Siuxové jdou po penězích - prostě hráči odepíšou z jeho konta určitou částku. Indiáni samozřejmě nesmí na pošty. Siuxové a Apači se nemají rádi a řvou na sebe (zvláště důležité pravidlo).
Pozn. 1 Žádný hráč se nesmí zadlužit, to znamená, že nemůže vozit balíky, dokud na to nemá peníze a že ho Siux nemůže okrást o víc peněz než hráč má.
Pozn. 2 Je dobré, když pošty dávají indiánům tipy na příliš bohaté hráče (aby si moc nevyskakovali).

Vláčky
potřeby: lidi - 5 nádraží, 2-3 lupiči, 1 depo
věci - cedulky, lístečky (viz. níže), peníze
hráči: 20-30
doba: 60-90 min.
jednotlivci
Hra je částečně zjednodušením hry Planetky, částečně však také zkomplikováním. V hracím území je situováno cca 5 nádraží a 1 depo. Na nádražích se obchoduje s 3 základními surovinami - uhlím, dřívím a lentilkami a dále mezi nádražími cestují lidé (to vše je reprezentováno lístečky). Každý hráč představuje jednu z následujících částí vlaku - lokomotivu, nákladní vagón, osobní vagón, ozbrojený vagón. Vagóny mají různé funkce, avšak sami o sobě se nemohou mezi nádražími pohybovat - na to potřebují lokomotivu. Jedna lokomotiva utáhne max. 4 vagónky a vláček se musí pohybovat tak, že se všichni jeho členové drží za ruce. Nákladní vagónek smí převážet suroviny (vždy jen jednu) a vydělává na tom, že levně koupí a draze prodá. Osobní vagón převáží lidi - u lístečku je vždy napsáno kam lidé jedou a kolik z toho bude peněz. Ozbrojený vagón zajišťuje ochranu před lupiči - vlak který nemá ozbrojený vagón může být přepaden lupiči a ti oberou jeho členy buď o ňáké peníze nebo jim seberou náklad. Na co je depo: 1. V depu všichni začínají. 2. Pokud už někoho nebaví být tím čím je, může se v depu nechat za symbolický poplatek přestavět na něco jiného. (Pozn. Do depa a z depa mohou vagónky jezdit bez lokomotivy).
Jak probíhá hra: Nákladní a osobní vagónky vydělávají přímo obchodováním na nádražích. Lokomotivy vozí za smluvní ceny vagónky mezi nádražími a ozbrojené vagónky si nechávají platit za to, že jezdí s nima. Základem hry je právě ono smlouvání - kdo, koho sveze a hlavně za kolik.
Poznámka ze hry: Hráli jsme to s různě starýma děckama a dopadloto dobře. Neoblíbenější byly ozbrojené vagónky, ačkoli zdaleka nevydělávali nejvíc (patrně proto, že hrát ozbrojený vagón je nejjednoduší), takže to dopadlo tak, že lupiči si ani neškrkli. Nakonec to dopadlo tak, že lupiči zkorumpovali a nechávali si od vláčků platit za to, že je chránili před ostatníma lupičema.
Nevyzkoušený tip: Zkorumpované ozbrojené vagóny - když vlak s takovýmto vagónem přepadne lupič může tento vagón vlak zradit a nechat lupiče okrást vlak a pak se rozdělit o zisk.


Plyšoví medvídci
potřeby: lidi - 5 pašeráků, 3 policajti, 1 šéf hry
věci - lístečky, peníze
hráči: 20-30
doba: 60-90 min.
družstva (po 3 lidech)
Legenda: Bylo nebylo, v jednom království byla mocná firma Mattel a ta vyráběla odporné plastikové panenky Barbie. A protože v tomto království byla zkorumpovaná byrokratická vláda, firma podplatila vládu a ta vydala zákon zakazující prodej plyšových hraček (zvláště pak medvídků), aby se lépe prodávaly plastické panenky. Protože však plyšoví medvídci jsou nezbytnou součástí trhu, vznikl obratem černý trh s plyšovými medvídky a Vaším úkolem je právě vydělávat na obchodování s plyšovými medvídky.
Příprava: Potřebujeme spoustu lístečků. Na každém lístečku je právě jedna z následujících šesti součástí plyšového medvídka: hlava, oči, uši, tělo, nohy, ruce. Každý lísteček navíc obarvíme nejakou barvou. Dále potřebujeme nějaké platidlo. Doporučuji vytisknou nějaké papírové peníze, používat normální není příliš vhodné.
Pravidla: Hraje se po trojčlených družstvech. Na počátku dostane každé družstvo určitý základní kapitál. Poté vyrazí do území, ve kterém se pohybují pašeráci a policajti (pozn. policie je samozřejmě taky zkorumpovaná a podplacená, takže policajti si pašeráků příliš nevšímají, ale ti se od nich radši drží dál). Družstvo se vydá za pašeráky a od nich kupuje za peníze jednotlivé součásti medvídků. Družstva samozřejmě mohou obchodovat a vyměňovat mezi sebou. Pokud se podaří družstvu poskládat celého medvídka, může ho u šéfa hry prodat. Výkupní cena však není jednotná, záleží na barvách. Mnohobarevný medvídek je nejlevnější, dvoubarevný je dražší, dále jsou jednobarevní medvídci, přičemž různé barvy mohou být ohodnoceny různými cenami. Nejdražší je albín - celý bílý, jen oči červené. Ceny jsou pohyblivé. Během obchodování se družstvo může rozdělit, během prodeje však musí být všichni pohromadě. Ceny jsou samozřejmě udělány tak, aby družstva vydělávala. To znamená, že pokud pašeráci prodávají části za 2-3 penízky, vykupujeme za 18 a více.
Pak je tu samozřejmě ta zlá policie. Když někoho chytne, sebere mu všechny části, které má u sebe. Policie je samozřejmě podplatitelná, takže hráč se může s policajtem domluvit, že mu místo částí dá nějaké penízky. Policajti nesmí příliš blízko k výkupně.
Vyhrává samozřejmě družstvo, které má na konci nejvíce peněz. Zbýlé součásti, které hráčům na konci zbydou, vykoupíme za jednotnou cenu.
Tip dne: Peníze po hře nevybíráme, ale necháme je hráčům a uděláme dražbu. Dražíme cukrovinky a podobně.

D. Hledačské a vůbec hry
Základem je něco najít a pak s tím něco provést (přečíst a naučit, vzít, sníst) apod. a to vše ve vhodné omáčce.

Plyšoví medvídci II. - Voodoo
potřeby: lidi - 1 obchod, 4 darebáci
věci - lístečky
hráči: 20-30
doba: 30-60 min.
družstva (min 3 po 6 lidech)
Pozn. na úvod: tato hra samozřejmě vzniká proto, že máme nastříhané části medvídků z minulé hry a chceme je nějak využít, tj. i příběh je nezávazným pokračováním předchozího.
Legenda: Uplynula jistá doba a zkorumpovaná vláda byla svrhnuta, takže z plyšovými medvídky se může opět volně obchodovat. Firma Mattel se však nevzdává svých ambicí a nyní podniká teroristické akce vůči všemu co má něco společného s plyšovými medvídky. A tak se jednoho deštivého dne stalo, že letadlo, které převáželo zásilku plyšových medvídků z Evropy do Austrálie, se stalo terčem takového útoku. Letadlo vybuchlo a medvídci byli roztrháni a rozletěli se všude po krajině. Náhodou se tak stalo zrovna nad Afrikou nad územím křováků, kteří hojně provozují voodoo. Jak jistě víte, v současnosti již voskové figurky nejsou při voodoo jaksi in, v současnosti jsou moderní medvídci. Každé družstvo tedy představuje jeden klan křováků a vydělává si sbíráním a prodejem medvídků.
Hra: Základ hry je následující: hráči běhají po území a hledají části medvídků a nosí je na tržiště (každý hráč smí mít usebe max. 1 část, vyjímka viz. níže). Na tržišti má každá družina trezor, kam si části schovává a když má celého medvídka může ho prodat v obchodě (samozřejmě cenově rozlišíme jednobarevné, dvoubarevné a vícebarevné medvídky a vypíšeme nějaký speciální model (albín, vosa - 3 části žluté, 3 černé)). Peníze zapisujeme družstvům v obchodě na účet. V obchodě se pak prodávají kameny a voodoo souprava (viz. níže). Hráči jednoho družstva si rozdělí následující role:
* šaman - síla 1 , může nosit více částí než jednu, neplatí na něj voodoo
* vrhač - síla 2, může vrhat kameny (papírové koule), pokud se trefí automaticky vyhrává
* stopař - síla 3
* bojovník - síla 4
* náčelník - síla 5
* voodoo bába - síla 0, pokud si pořídí voodoo potřeby, pak má sílu 6
Soubojový systém je zřejmý - když se dva plácnou, vyhrává ten s větší sílou a obere prohraného o to co má u sebe.
Potvory: Agent firmy Mattel - koho chytne, tomu sebere jeho části medvídků, Kamenožrout - obírá vrhače o jejich kameny, Černokněžník - obírá voodoo báby o jejich voodoo potřeby, Moucha Tse-Tse - štípe (koho štípne, ten musí splnit její úkol, aby se vyléčil, úkoly dle nálady).
Na konec se vyhlašuje anarchie - neplatí žádná pravidla a prostě se jenom sbírá.
Vyhrává družstvo, které má na konci nejvíce peněz (jak překvapivé).

Poklady - básničky (zase jednou dementní název)
potřeby: lidi -1 šéf hry + 2-3 potvory
věci - lístečky, cedulky s poklady (viz. níže)
hráči: 15-30
doba: 30-60 min.
jednotlivci
Příprava: Vyrobíme asi 20 pokladů - poklad je papírová cedulka. Z jedné strany má napsáno jaká je jeho cena a co je potřeba k jeho vytažení (viz níže). Z druhé strany je vlastní poklad - básnička (doporučený autor: Vodňanský, krátké a vtipné básničky). Cedulky umístíme do herního území básničkami dolů. Dále vyrobíme lístečky - těch bude tolik kolik hráčů a každá má na sobě jedno z následujících slov: baterka, lano ,nůž, batoh (rozvrstvení pravidelné, lze změnit). Na počátku hry si každý hráč vylosuje jeden lísteček a od této chvíle představuje danou věc.
Vlastní hra: K vytažení každého pokladu jsou potřeba nějaké věci (viz. cedulka), např. 2 nože a 1 baterka. To znamená, že se u cedulky musí sejít daný počet lidí zastupujících dané věci.
Když se sejdou mohou cedulku otočit, naučí se básničku nazpamět a vydají se za šéfem hry. Poté co mu básničku sborově zarecitují, jim je každému připsán daný počet bodů (viz. cedulka). První skupinka, která daný poklad vytáhne dostane prémiové body navíc. Samozřejmě žádný hráč nesmí vytáhnout 1 poklad se dvěmi různými skupinami. Je důležité, aby zastoupení jedntlivých věcí na cedulkách bylo rovnoměrné, tj. aby všichni měli stejné šance. Úkol hráčům navíc komplikují potvory, každou nějak pojmenujeme (tygr, had, žížala...) a každá se projevuje jinak. Když potvora hráče plácne, musí hráč splnit úkol charakteristický pro tuto potvoru (udělat 10 dřepů, vyzout si botu, obskákat na 1 noze 3 stromy, apd.).
Vítězí samozřejmě hráč, který má na konci nejvíce bodů. Konec je po předem neurčené době (dle vůle šéfa hry).
Tip dne: Je dobré udělat jeden poklad, na který je potřeba hodně lidí, který je za hodně bodů a který je hodně hlídán potvorami. Nedoporučuji pak ukončit hru těsně předtím než se naučí básničku zpaměti (z vlastní zkušenosti).

Zlatá horečka
potřeby: lidi - 1 šéf hry , 3-5 policajtů, 1 Jessy James
věci - zlaté kamínky, papíry + tužky, váhy, koule (detailně viz. níže)
+ spousta času
hráči: 20-30
doba: 60-120 min.
malá družstva příp. jednotlivci
Příprava: Nejdříve musíme opatřit zlaté valouny, nejjednodušší jsou žluté papírky, ale to není příliš efektní. Lepší jsou normální kamínky obarvené zlacenkou (cca 30 Kč na dostatek kamenů, po obarvení budete mít doslova zlaté české ručičky). Na vhodném místě vybudujeme (to znamená položíme sem váhy a papíry) banku. V okolí (do 400 m) banky vytyčíme provázky zlatonosná území a umístíme do nich valounky. Dále zhotovíme mapu těchto území. Doporučuji též předtisknout licence (použití viz níže). Hráče rozdělíme do malých skupin, případně mohou hrát i jednotlivci. Každou skupinu vybavíme koulemi.
Vlastní hra: Hráči mohou postupovat buď legálně či nelegálně. Legální přístup je následující: Družstvo si zakoupí licenci na určité území a čas, odebere se k danému území a zde může po onen čas hledat zlato. S najitým zlatem se vrací zpět do banky a zde ho prodávají (dle váhy).(Doporučené pravidlo: Nikdo nesmí mít u sebe více než tři valounky). Nelegální přístup: Hráči vstupují do vymezených území bez licence, případně okrádají ostatní zlatokopy (okrádá se tak, že někoho trefím koulí, on musí zůstat stát a odevzdat všechno své zlato) a běhají po mostě (toto pravidlo platí pouze na táboře v Tavíkovicích). Pokud však policista uvidí někoho, jak provozuje nelegální činost, odmění jej pokutou. Ideální je, když mají policisté vysílačky a hlásí pokuty rovnou šéfovi hry, který je zapisuje k výdělkům.
Jessy James běhá po území a okrádá zlatokopy. Jassyho samozřejmě okrást nelze.
Doporučuje se recyklovat valounky (to znamená, že to co vykoupíme opět po někom pošleme rozmístit do pole).
Posledních 5 minut hry se vyhlašuje anarchie a policie odchází do penze.

Latrína
potřeby: lidi - 7 průjmů, 1 zácpa,1 latringirl
věci - označený ešus, lístečky (WC, latrina + toal.papíry), cedulky pro průjmy
hráči: 15-30
doba: 30-45 min.
jednotlivci
Ve vymezeném uzemí je skryta latrína (= ešus s cedulkou Latrína) s papírky označenými latrína či WC. Úkolem hráčů je najít latrínu a poté získat co nejvíce potvrzených lístečků - musí dojít na latrínu, vzít jeden lísteček, dojít za latringirl, která sedí někde na kraji území, nechat si lísteček potvrdit a mohou jít znova.
Aby to nebylo tak jednoduché, pobíhají v území průjmy. Průjmů je asi sedm a mají svá jména (cedulky na zádech - např. řídký, nekonečný ...). Každý hráč má na počátku 3 toaletní papíry (= životy). Pokud hráče chytne průjem, sebere mu 1 toaletní papír. Pokud někoho chytne průjem a on nemá toal. papír, je vyřazen ze hry. Průjmy nesmí příliš blízko k latríně a k latringirl.
Další postavou je zácpa - pokud hráč chytne zácpu, dostane 1 toal. papír.
Hraje se po určitou dobu (cca 30-45 min.).Vítězí ten, kdo má nejvíce potvrzených papírků. Pokud má více lidí stejný počet papírků, vyhrává ten z nich, který si zapamatoval více jmen průjmů. Doporučená cena pro vítěze je role pravého toaletního papíru.

Pudink
potřeby: lidi - 4 kuchaři
věci - pudink v 5 kotlících, lžičky
hráči: 10 a více
doba: 15-30 min.
jednotlivci
Příprava: Uvaříme dostatečné množství pudinku (je vhodné do něj umístit nějaké bonusy, např. bonbónky... (zvláště v případě, že pudink není příliš dobrý)) a rozdělíme ho do 5 nádob a rozmístíme v území. Každý hráč si vezme lžičku.
Úkolem hráčů je sníst co nejvíce pudinku. Pudink je dovoleno jíst pouze lžičkou ! Úkol hráčům ztěžují 4 kuchaři, kteří si hlídají svoje pudinky. Pokud kuchař někoho chytne, sebere mu lžičku a řekne mu úkol, po splnění tohoto úkolu, mu lžičku vrátí.
Po vhodné době vyhlašujeme anarchii - nechytá se a všichni (včetně kuchařů) jenom žer...
Fotograf doporučen.

Poklad krále Ašóky
potřeby: lidi - 1 šéf hry, 2-3 potvory (nepoviné)
věci - šifry na papírkách
hráči: 15-30
doba: 60-120 min.
družstva či jednotlivci
Legenda: Kdysi kdesi byl mocný válečník Ašóka a ten dobil velká území. Když ho to přestalo bavit (to dobývání) usadil se, stal se panovníkem a vytvořil moudré zákony. Aby si všichni zákony dobře pamatovali, nechal je vytesat do kamene (resp. napsat na papírky) a rozmístit po svém území . Teď na to přišla muzea a najali si Vás, abyste pro ně zjistili co je na těch deskách napsáno. Ale pozor král Ašóka byl filuta a ty zákony zapsal ňák fikaně (asi aby to ti poddanní neměli při čtení moc jednoduchý).
(Pozn. Existuje dokonce sada mouder určených speciálně pro tuto hru, ale mě osobně se moc nelíbí a dávám přednost Murphyho zákonům či R.Fulghumovi (Všechno co opravdu potřebuji znát jsem se naučil v mateřské školce), ale možno použít jakákoli jiná moudra).
Příprava: Na papírové cedulky napíšeme vybraná moudra ve vhodných šifrách (přiměřeně schopnostem hráčů). Cedulky poté rozmístíme po území.
Pravidla: Hraje se po malých družstvech či po jednotlivcích (v případě schopnějších jedinců). Úkolem hráčů je jednak nalézt a zapsat texty na deskách a druhnak je rozluštit, přičemž je důležité, kdo to zvládne první. Za přinesení zapsaného textu je 1000 za vyluštění je další 1000. Kdo však daný nápis přinese, resp rozluští první dostává navíc prémii 3000, tj. celkem 4000 (maximálně lze tedy získat za jednu desku 8000). Při odevzdávání textu či rozluštěné šifry šéfovi hry musí být celé družstvo pohromadě, jinak se může pohybovat rozděleně. Situaci hráčům komplikují domorodci, kteří jim vždycky, když je chytnou seberou veškerý popsaný papír.
Vítězí samozřejmě družstvo, které má na konci nejvíce bodů.

Indicie
potřeby: lidi - 0 (resp. asi 8)
věci - indicie, poklad(y)
hráči: 10-30
doba: 15-90 min.
družstva (aspoň 3)
Zvolíme v terénu vhodné místo a zakopeme poklad. Toto místo následovně popíšeme pomocí indícií (např. "Je 2 metry od lípy.", "Je vidět od pumpy",atd. - vhodné je mít alespoň 6 indícií) a tyto indície rozmístíme do terénu. Děti hledají nejdříve indície a poté podle nich poklad.
Nádstavba 1: Zakopeme více pokladů a indície patřící k jednomu pokladu označíme jednou barvou, případně značkou.
Nádstavba 2: Indicie neumísťujeme do terénu, ale družstva je získávají za plnění určitých úkolů (pak je potřeba dostatek lidí, u kterých ty úkoly budou plnit).

Evoluce II.
potřeby: lidi - 3 stanoviště, 1 recyklátor
věci - lístečky, cedulky
hráči: 20-30
doba: 30-45 min.
jednotlivci
Pozn.: Základní námět a název vychází z níže uvedené absolutně přaštěné hry.
První krok při přípravě této hry je sestavit vhodný potravní řetězec. Já zde popíši ten, který jsme používali my, ale klidně si udělejte svůj.
Stupeň 0: tráva, třešně, kopretiny, cola, hamburger
hodnota stravy 1
Stupeň 1: čmelák (žere třešně, kopretiny), brouček (žere trávu, kopretiny), bakterie (žere stupeň 2,3)
hodnota stravy 2
Stupeň 2: zajíc (žere trávu), špaček (žere čmeláky, třešně), blboun (žere čmeláky, broučky)
hodnota stravy 3
Stupeň 3: medvěd (žere zajice, blbouna), orel (žere zajíce, špačky)
Stupeň 4: člověk (žere colu s hamburgrem a chytá bakterie)
Stupeň 0 je reprezentován lístečky poházenými po lese. Všichni hráči začínají na stupni 1, kdo umře může začít znova na stupni 1. K přestupu na vyšší stupeň je vždy potřeba nasbírat potravu s hodnotou alespoň 5 (vyjímka bakterie, viz. níže). To znamená, že pokud jste čmelák musíte na začátku nasbírat 5 lístečků s třešněmi či kopretinami. Na druhém stupni již můžete lovit také zvířátka 1. Stupně, to znamená, že když někoho chytnete, seberete mu jeho cedulku a on začíná znova. Takže takový špaček může nalovit třeba 2 čmeláky a 1 třešeň nebo 5 třešní nebo atd. Obdobně je to se stupněm 3. Vyjímka jsou bakterie, které loví zvířata stupně 2 a 3 (na ulovení medvěda či orla jsou potřeba 2 bakterie, které plácnou oběť těsně po sobě) a stačí jim k postupu na další stupeň pouze 1 kořist.
Účelem celé hry je stát se člověkem a nasbírat co nejvíc bodů. Člověk získá 5 bodů za hamburger s colou, 1 bod za samotnou colu či hamburger či za ulovenou bakterii.
Pozn. k realizaci: Je dobré udělat aspoň 3 stanoviště na kterých budou probíhat postupy na vyšší úroveň a "oživování mrtvých" (aby se netvořili fronty) a 1 recyklátora, který bude znova rozmisťovat posbírané papírky.

2.Kratší hry
Různé počty lidí, rozmanité terénu (doporučuji hrát třeba jednu hru ve dvou různých terénech - hra tím dostane nový nádech) většinou na kratší dobu (do půl hodiny).

Maršál a špion
potřeby: lidi - 0 (to znamená,že organizátor může hrát taky. Dobrý ne?)
věci - papírky s hodnostma
hráči: 10-30 (ideální 2*8)
doba: 1 hra asi 6 min. (doporučeno hrát tak 5-8 krát)
družstva (2-4)
Hraje 2 a více družstev (doporučeno 2). Každé družstvo dostane sadu papírků s hodnostmi, kterou si mezi sebe tajně rozdělí.
Doporučené hodnosti jsou takovéto:
* Maršál
* Kapitán
* Pěšák
* Minér
* Špion
* Bomba
Pozn. Maršál je v každém družstvu právě jeden, špion musí být alespoň 1 ostatní dle volby organizátora (je možno dát více lístečků než je hráčů a je pak na družstvech, které vynechají).
Hra probíhá asi takto: nejdříve hráči pobíhají po vymezeném poli anic se neděje. Vzrůšo začíná teprve, když někdo někoho plácne. Základní pravidlo hry je: Vyšší hodnost zabíjí nižší (mrtvola odchází na předem vymezený hřbitov), pokud se utkají dvě stejné hodnosti, záleží na tom kdo koho plácl, pokud se plácl přibližně zaráz, boj zůstává nerozhodný a nikdo nevítězí.
Nyní následuje seznam vyjímek z výše uvenedého základního pravidla:
1) Špion zabíjí Maršála
2) Uvedená pravidla vůbec neplatí pro bombu. Pro bombu platí: nesmí nikoho plácnout, pokud na ni někdo zaútočí, umřou oba dva (neplatí pro minéra, ten přežije). Bomba umře v každém případě!!!
Družstvo prohrává: - pokud umře Maršál
- pokud zůstane samotný Maršál

Pozn. Ačkoli se zdá, že tato hra je úplně náhodná, dá se zde vymuslet spousta zajímavých strategií, ale na to je potřeba alespoň trochu inteligentní lidi. Každopádně se to dá hrát i s menšími dětmi - ty sice nejsou schopny dodržovat žádnou strategii, ale stejně je to baví.

Medvědi
potřeby: lidi - asi 7 medvědů
věci - nic(verze 1) / cedulky se jmény(verze 2)
hráči: 15-30
doba: 5-20 min.
jednotlivci
Verze 1
Úkolem hráčů je pozabíjet všechny medvědy a naopak. Hráči zabijí medvěda tak, že se dva dotknou během krátkého časového intervalu (3 s). Medvěd zabije hráče tak, že ho povalí na zem.
Verze 2
Úkolem hráčů je zjistit jména všech medvědů (viz. cedulky na zádech). Pokud se hráče dotkne medvěd je mrtev a dohrál. Pokud hráč řekne medvědovo jméno, medvěd na 5 s zkamení (jenom jako).

Pračlověk
potřeby: lidi - asi 6 pračlověků
věci - nic
hráči: 20-30
doba: 10-20 min.
jednotlivci
Legenda: Dostali jste se strojem času do pravěku a musíte se vrátit zpět do přítomnosti.
Hráče rozmístíme pravidelně po kraji území a teprve poté jim oznámíme úkol - aby odletěli zpět musí se jich sejít alespoň 10 a musí nahlas napočítat do 10 (čísla možno změnit) - jakmile se jim to povede daná skupinka vyhrává a ostatní prohráli (zůstali v pravěku). Situaci komplikují pračlověci, kteří je rozhání a zabíjí (dotykem). Kdo je mrtvej, už nehraje.

Čísla na zádech (už zase mě nenapadá žádný lepší název)
potřeby: lidi - 1 rozhodčí
věci - cedulky s čísly
hráči: 10-30
doba: 10-30 min.
jednotlivci
Každý hráč dostane cedulku s číslem, kterou si připne na záda. Úkolem je zjistit čísla ostatních a nenechat si zjistit svoje číslo. Je zakázáno zakrývat si číslo rukama jakožto i stát "přilepen" ke stromu.

Dobývání tvrze
potřeby: lidi - 0-3 rozhodčí
věci - malá kaplička, tvrz... ,případně lano a stromy
hráči: 15-30
doba: 1 kolo 5 min. (tak 4 krát)
družstva(2)
Potřebujeme malou kapličku, zříceninu či něco takového. Když nemáme vyrobíme 4 stěny pomocí nataženého lana mezi stromy. Jedno družstvo tvoří obránce, druhé útočníky. Útočníci startují z vymezeného místa a jejich úkolem je dostat se co nejvíckrát během daného časového limitu (cca 5 min.) "do tvrze" (to znamená dotknout se kapličky, resp. lana). Za každý dotyk je 1 bod. Útočník, který je plácnutý nebo který dosáhl bodu, se vrací zpět na startovní pozici a může jít znovu. Po uplynutí limitu si družstva vymění role a vítězí družstvo, které získá více bodů. Případně lze hrát více kol a body se sčítají.

Přenášení
potřeby: lidi - 0-2 rozhodčí
věci - cokoli malého hodněkrát
hráči: 8-30
doba: 1 kolo 5 min. (tak 2-4 kola)
družstva(2)
Příprava: Vymezíme na louce čtvercové, případně obdélníkové pole. Velikost přizpůsobíme počtu hráčů. Nedaleko jedné strany pole (vně) umístíme kuličky (případně cokoli jiného, co je malé a je toho dost).
Pravidla: Jedno družstvo jsou obránci, druhé přenašeči. Obránci se pohybují pouze ve vymezeném území. Úkolem přenašečů je přenést přes území na druhou stranu co nejvíce kuliček. Když je přenašeč plácnut obráncem případně se mu podaří přenést kuličku, vrací se na výchozí pozici a jde znovu. Konec hry: hrajeme buď tak dlouho než se podaří přenašečům přenést všechny kuličky a pak stopujeme čas, nebo hrajeme po předem určenou dobu (asi 5 min.) a počítáme kolik kuliček se podařilo přenést. Poté si družstva vymění role.

Maják
potřeby: lidi - 1 maják
věci - nic
hráči: 5 a víc
doba: 5 min.
jednotlivci
Jeden člověk představuje maják. Stoupne si na určité místo (pokud možno vyvýšené) a začne se pomalu točit. Hráči startují z jiného místa, které není od majáku vidět, a snaží se dostat k majáku (=dotknout se ho). Když však maják uvidí některého hráče, řekne jeho jméno a tento hráč se musí vrátit na startovní místo a může jít znova. První tři hráči, kteří se dostanou k majáku, získávají bod. Hrajeme vícekrát.
Pozn. Není vhodné hrát na louce.

Pařezovka
potřeby: lidi - 4 chytači
věci - louka s pařezy
hráči: 10-25
doba: 5 min.
jednotlivci, družstva
Úkolem hráčů je dostat se ze startovního místa na louce na cílové (źemí musí být omezené do šířky). V úkolu jim brání chytači. Když je hráč chycen musí se vrátit na startovní místo a může jít znovu. Pařezy fungují jako domečky - když je hráč na pařezu (oběma nohama), nemůže být chycen. Na každém pařezu může být max. jeden hráč. Hráči se mohou navzájem z pařezů vyhánět: když někdo doběhne k obsazenému pařezu a napočítá do pěti, musí původní "obyvatel" domeček opustit.
Lze hrát také po třech družstvech. Jedno družstvo vždy dělá chytače, další dvě útočí. Role se postupně vymění.

Popis zločince
potřeby: lidi - 1 šéf hry
věci - cedulky s popisem
hráči: 10 a víc
doba: 30-45 min.
družstva
Legenda: Byl spáchán velký zločin. Zločince vydělo několik svědků a své výpovědi zapsali na lístečky. Pak ale zafoukal vítr a rozfoukal lístečky všude okolo. Policie chce repliku zločince.
Úkolem hráčů je najít lístečky s výpodvědmi (typu má zelené tričko, hodinky na pravé ruce, šátek přes oči apod.) a nastrojit jednoho člena družina, tak aby vyhovoval co nejvíce z těchto požadavků.

Cyklická honěná
potřeby: lidi - 1 šéf hry
věci - cedulky se jmény účasníků
hráči: 6 a víc
doba: 5-10 min.
jednotlivci
Každý hráč dostane cedulku se jménem jednoho hráče, kterého bude honit. Cedulky nemůžeme rozdat náhodně (bohužel), ale tak aby nám vznikl jeden velký cyklus. Když hráč chytne toho koho má honit, vezme si od něj cedulku toho, koho ulovený právě honil. Chycený odchází na hřbitov (vyhrazené místo) a lovec loví dál (novou oběť). Tak hrajeme tak dlouho dokud nezbydou dva, kteří se honí navzájem. Vítězem se stává buď ten kdo zbyde na konec, nebo ten kdo ulovil nejvíce lidí (záleží na organizátorovi, osobně doporučuji druhou variantu).
Lze hrát také s papírovými koulemi (jen v případě, že nehrajete na Marsu, tam není z čeho dělat papírové koule).

2.5 Hry pro zahřátí a volné chvilky
Pro všechny následující hry platí:
potřeby: lidi - 0-1
věci - nic, případně větve z lesa apod.
hráči: 10 a více
doba: 5 min. a víc
jednotlivci či družstva či všichni společně (hlavní není zvítězit, ale zahřát se či zabavit)

Kamzík
Typická hra pro zahřátí. Hráči se chytnou dokolečka a začnou pomalu a v pevném a přesném rytmu dřepovat. Tento pohyb opakují po celou hru. Hru začne jeden vyvolený hráč, který se začne konverzaci se svým sousedem po pravé ruce v tomto stylu: "Ahoj", "Ahoj.", "Prosím tě, nevíš co je to kamzík?", "To je ňáká horská koza, ne?", "Já myslím hru kamzík?", "Tak to teda nevím, ale můžu se zeptat svého souseda." . Načež tato stupidní konverzace (samozřejmě s různými obměnami, můžeme se například nejdříve zeptat na počasí, aby to nešlo moc rychle) postupně postupuje doprava a to tak dlouho než to dojde opět k prvnímu hráči a ten na otázku "Nevíš jak se hraje hra na kamzíka?" odpoví "Vím, ještě tři kolečka.", načež se kolečko většinou rozpadne a hráči padnou k zemi a začnou nadávat (pokud to neznají).

Molekuly
U této hry je důležitá heterogenost hráčů. Zvolíme předříkávače a ten potom předříkává následujícím způsobem : "Molekuly kmitají" (to značí začátek kola, všichni hráči poskakují a vzájemně se prolínají), "Vytvoříme molekuly homo/hetero dvou/tří/čtyř/..." - na tento signál začnou hráči vytvářet skupinky. V každé skupině musí být přesně tolik lidí kolik předříkávač řekl a navíc se musí řídit předponou homo či hetero. Homo znamená, že ve skupině jsou pouze osoby jednoho pohlaví, hetero značí, že v každé skupině musí být, alespoň jeden muž a jedna žena. Ti co se nenacpou do žádné skupiny vypadají a dále nehrajou, ostatní pokráčují dále ("Molekuly kmitají" ...). Hrajeme tak dlouho, až zbydou poslední dva hráči a ti vyhráli.

Had
Vytvoříme z hráčů dlouhého hada (všichni se drží za ruce) a chvilku chodíme okolo, až na vhodném místě hlava hada (první hráč) zastaví a had se začne namotávat dokola, přičemž se hodně tlačíme, abychom byli hodně namačkaní a zahřáli se. Když se zamotá celý had, začne se znova rozmotávat, ale tentokrát od hlavy - to znamená, že hráč který je uprostřed někudy vyleze ven a táhne za sebou zbytek.

Rozmotávání
Hráči se shluknou, zavřou oči, zvednou ruce, každou rukou chytnou nějakou jinou a poté otevřou oči. Hráči pochytaní takto za ruce vytvářejí dokonalý chuchvalec a účelem je rozmotat se a vytvořit kolečko, samozřejmě bez toho, aby se kdokoli pustil.

Evoluce
Pozn.: absolutně praštěná hra, ale má překvapivý úspěch.
U této hry je 5 základních vývojových stupňů: kuli-kuli, pip-pip, dyno-dyno, uááá, člověk. Ke každému stupni patří charakteristický zvuk (viz. název) a pohyb. Snaha o popis pohybů: kuli - chodí v podřepu a točí rukama (jako mažoretky), pip - stále v podřepu a mává křidýlkama, dyno -mírně napřímený a ruka nahoře představuje hlavu (to se prostě nedá popsat), uááá - téměř napřímený, bije se do prsou.
Na počátku jsou všichni kuli a náhodně se pohybují (to platí po celou hru). Když se potkají 2 tvorové na stejném vývojovém stupni, losnou si (kámen-nůžky-papír), vítěz se dostává o jeden stupeň výše, proherce o jeden stupeň níže. Když prohraje kuli, zůstává stále kuli (níž už klesnout nejde). Kdo se stane člověkem, vyhrál a odchází ze hry pryč. Hraje se tak dlouho dokud se má kdo s kým utkat.

Oxford-Cambridge (moje oblíbená)
Story: V Anglii se každoročně koná závod osmiveslic mezi dvěma slavnými univerzitami (viz. název).
Hra: Hráči se rozdělí do dvou týmů a posadí se na zem tak, že kapitáni družstev sedí proti sobě a drží se za ruce, jejich družstvose posadí za ně do vláčku a drží za ramena toho před sebou. Hra probíhá po kolech. V každém kole se nejdříve vesluje. To probíhá tak, že vždy pádlne jeden tým (nakloní se dozadu) a zařve návez svého týmu (to je nejdůležitější na celé hře - hodně řvát) a potom druhý tým a potom zas první tým a potom ... a to tak dlouho dokud rozhodčí nepískne. Když rozhočí pískne, musí si družstva navzájem vyměnit pozice, přičemž se pohybují po směru hodinových ručiček. Družstvo, které usedne do výchozí pozice první, tak nic, družstvu, které usedne druhé vypadává poslední člen a pokračuje se dalším kolem. Ti co vypadnou fandí dále svým týmům (hlavně hodně nahlas).

2.5.5 Mírně brutální hry
Aztécký náčelník
Hráči představují Španělské dobyvatele, kteří honí Aztéckého náčelníka. Aztécký náčelník má dva obránce a mírný náskok (případně je skovaný v území). Dobyvatelé vítězí, když povalí náčelníka na záda. Náčelník zvítězit nemůže.

Králi, králi dej vojáčka
Hrají proti sobě dvě družstva, která proti sobě vytvoří dvě řady. Začne jedno družstvo a řvou na sebe následujícně: "Králi, králi dej vojáčka" "Jakého?" "Modrého" "A kdo jím má být?" "Pepa" (Pozn. Ža kurzívou psané části dosazujeme dle situace), načež daný hráč (Pepa) vyběhne (s rukama za zády) a pokusí se roztrhnout soupeřův řetěz, pokud se mu to podaří, vybere si jednoho z těch dvou, mezi kterými proběhl a ten jde k jeho družstvu. Pokud neprotrhne tak zůstává u soupeře. Opakujeme (a střídáme družstva) tak dlouho, dokud jedno družstvo nevimizí nebo dokud nebrečí nadpoloviční většina dětí.

Kuželka
Vytvoříme těsné kolečko a doprostřed umístíme jednoho hráče jakožto kuželku. Kuželka musí stát stále nohama na jednom místě. Do kuželky všichni žduchají a snaží se ji vyhodit s kolečka. Komu propadne ven, ten se sní vystřídá.

Trojnožka
Ze tří klacků vytvoříme ne příliš stabilní trojnožku. Hráči vytvoří kolečko kolem ní, chytnou se za ruce, začnou kroužit kolem trojnožky a snaží se tahat ostatní tak, aby shodili trojnožku. Kdo shodí trojnožku vypadá. Dvojice, která se pustí, vypadá taky. Kdo zůstane nakonec vyhrál (překvapivý závěr).

3.Hry noční
Nejcharakteristější rys nočních her je, že se hrají v noci, tj. po tmě. Většinou není hlavním cílem vyhrát, ale příliš se nezramovat.

Sněhurka a 7 trpaslíků
potřeby: lidi - 7 trpaslíků, 1 Čarodějnice, 1 Sněhurka
věci - svíčky, lucerny
hráči: 20-30
doba: 45-60 min.
jednotlivci
Tato hra je vlastně malou autogramiádou. Úkolem je získat co nejvíce podpisů čarodějnice. Čarodějnice se Vám však podepíše pouze pokud jí odevzdáte podpis Sněhurky a Sněhurka se Vám podepíše pouze po odevzdání podpisů všech sedmi trpaslíků. Trpaslíci se většinou podpisují za poprosení, někteří však občas mají divné požadavky (chcou, aby jste jim zazpívali, namalovali domeček, skákali na jedné noze a podobně, trpaslíci jsou prostě divní a hlavně ty potvory vlezou všude). Navíc se všichni výše zmiňovaní pohybují chaoticky po tmavém lese (asi zabloudili) a jediným vodítkem jsou svíčky, případně lucerničky. Hráči světla nemají.

Krvavý prst
potřeby: lidi - 1-3 krvavé prsty
věci - 3 svíčky
hráči: 10-30
doba: 1 hra 5 min.
jednotlivci
V prostoru zvolíme 3 body tvořící rovnostraný trojúhelník (doporučená geometrie: euklidovská) a do těchto bodů umístíme 3 svíčky a zahájíme vhodnou reakci (anihilace se nedoporučuje) mezi knotem, voskem a okolním kyslíkem. Do daného trojúhelníku umístíme subjekt K, nazývaný "krvavý prst", reprezentovaný vedoucím s vhodným zdrojem fotonů a prstem položeným přes sklíčko, takže zdroj nezáří a prst vypadá krvavě. Hráči startují ze startovního místa S a jejich úkolem je zhatit reakci svíčky a kyslíku. Subjekt S může občas (když zaznamená zvýšený výskyt akustických vln) prst na daný časový interval t oddělat, čímž uvolní dráhu příslušným fotonům, díky nimž pak může prostřednictvým zrakového orgánu nabýt podrobnějších informací o rozmístění hráčů v daném sektoru hrací plochy. Poté co subjekt projde databázi hráčů a identifikuje ty, o kterých právě nabyl ony podrobnější informace, vydá patřičný pokyn svému hlasovému ústrojí čímž hráčům oznámí, že byli identifikováni a daní hráči se musí vrátit na pozici S, načež mohou vyrazit znovu. Pokud k identifikaci nedojde, hlasové orgány zůstávají v klidu. Pakliže se podaří některému hráči přerušit patřičné interakce mezi svíčkou a okolním kyslíkem, aniž by byl předešle indentifikován, může tento hráč inkrementovat počet svých bodů. Pokud počet interakujících svíček již není přirozený, dochází k neslavnostnímu ukončení hry, nastává substituce krvavého prstu, návrat hráčů na startovní pozici a nová pařba. Opakujeme přiměřeněmockrát. Vyhrává hráč jehož počet bodů tvoří globální maximum na množině počtu bodů daných hráčů.
Během hry by hráči neměli dávat průchod svým emocím a nadávat krvavému prstu, že švidluje a uvolňuje moc fotonů, ačkoli je to většinou pravda.
Pokud počet hráčů značně převyšuje schopnosti krvavého prsta, můžeme mu dodat pomocníky.
Pokud počet hráčů značně nedosahuje schopností krvavého prsta, necháme hráče jeho schopnosti uměle snížit.

Majáky
potřeby: lidi - 2-5 majáků
věci - baterky, svíčky
hráči: 10-30
doba: 1 hra 10 min.
jednotlivci
Tato hra vzniká spojením her Maják (viz. výše) a Krvavý prst (viz. výše). Do území rozmístíme zapálené svíčky. Vedoucí tvoří majáky - mají baterku a pomalu se otáčí. Úkolem hráčů je pozhasínat svíčky. Pokud jsou viděni některým z majáků musí se vrátit na startovní místo. Za každou zfouknutou svíčku má hráč bod.

Mouční červy
potřeby: lidi - 7 moučných červů
věci - bílé oblečení (aspoň trička)
hráči: 15-30
doba: 20-30 min.
jednotlivci
Mouční červy jsou představováni vedoucími oblečenými v bílém oblečení. Hráči chytají moučné červi. Za každého chyceného červa dostanou lísteček. Vítězí ten, kdo má nejvíc lístečků a dvě oči.

Svíčkový fotbal
potřeby: lidi - 3-5 rozhodčí
věci - svíčky, branky
hráči: 10-30
doba: 15-30 min.
družstva(2)
Každý hráč dostane 1 svíčku, hraje se po družstvech. Úkolem je projít se zapálenou svíčkou soupeřovou brankou. Pokud je hráči sfouknuta svíčka, nesmí ostatní nijak omezovat ni ohrožovat a vrací se zpět ke své domovské svíčce (ta je kousek za vlastní brankou), zde si zapálí svíčku a může jít znovu. Hráči si nesmějí navzájem zapalovat svíčky.
Rozhodčí: V každé brance sedí jeden rozhodčí, který kontroluje zapalování svíček a počítá obdržené góly. Ostatní rozhodčí pobíhají po poli a kontrolují zfoukávání apod.

Jezevčík
potřeby: lidi - 1 a více vedoucích
věci - šátky
hráči: 8 a více
doba: 30 min. a více
jednotlivci
Hráčům zavážeme oči a poté je klikatě odvedeme rozumně daleko od místa ubytování. Poté jim řekneme, že za dvě minuty si můžou sundat šátek a vyrazit zpět, a rychle utečeme z dohledu. Kdo se vrátí nejdřív, vyhrává. Při drsnější verzi odvážíme hráče autem. Fakt nevím, proč se to jmenuje jezevčík.

Noční akční kimovka
potřeby: lidi - 5 chytačů
věci - 5 petrolejek, sirky, cca 25 náhodných věcí
hráči: 10 a více
doba: 30-45 min.
jednotlivci či družstva
Do území umístíme 5 petrolejek a ke každé asi 5 různých věcí. Úkolem hráčů je zapamatovat a po konci hry zapsat co nejvíce z těchto věcí. V tom jim brání chytači - koho chytnou tomu seberou sirku, kdo už nemá sirky, ten dohrál a jde si sednou na kraj území.

Ples upírů
potřeby: lidi - 1 organizátor a barman
věci - karty
hráči: 20 a víc (heterogenost důležitá)
doba: 15-30 min.
jednotlivci
Před začátkem hry si každý připravý alespoň 5 lístečků s textem typu "Bylo to úžasné", "Jsi ohromující" apod. a dubový kůl (stačí symbolický). Poté každému dáme kartu - kdo dostane červenou je člověk, kdo černou je upír (upírů by mělo být podstatně méně než lidí). Poté začíná vlastní hra. Všichni se nezávazně baví a kdokoli může vyzvat osobu druhého pohlaví, aby si vyšli na procházku. Pokud vyzývaný souhlasí, pak se dostaví k baru, kde jim barman načepuje něco k pití (třeba táborový čhaj) a dá jim drobné občerstvení (piškoty, lipa apod.). Pak se dvojice odebere na procházku po okolí a přitom si nezávazně povídají (např. o počasí, o hvězdách ,...) a přitom se snaží zjistit zda ten druhý náhodou není upír (pozn. upíři nenávidí česnek a jsou klaustrofobičtí atd.). Na konec se buď políbí nebo jeden z nich toho druhého propíchne (symbolicky). Pokud se políbí dva lidé, vymění si výše popsané lístečky. Pokud se políbí člověk a upír, tak je člověk nakažen a stává se upírem. Pokud se políbí dva upíři tak jenom ztrácí čas. Pokud člověk propíchne upíra, tak je upír mrtev. Pokud propíchne člověk člověka, tak je propíchnutý mrtev a vrah jde dobrovolně do doživotního vězení. Upíři píchat nesmí.
Úkolem člověků je nasbírat co nejvíc lístečků, úkolem upírů je nakazit co nejvíce lidí.
Tma zde není nezbytně nutná, ale je to stylovější (ideální je šero a mlha).