1. Hry delší
Hry pro asi 20-30 hráčů, které se hrají asi hodinu (nutno
připočíst vysvětlování pravidel, odpovídání na stupidní
dotazy, obcházení území - to zabare skoro stejně času jako
hra samotná). Hrají se v rozumně velkém území, většinou
spíše v lese, členitý terén není na škodu. Vhodné
zejména na tábor.
Většinou založené na honění zvířátek = vedoucích +
nějaké kulturní vložky na ozajímavění.
potřeby: lidi - min.5 zvířat, 1-2 policisté, 1 šéf hry
věci - lístečky se jmény zvířat, ceník, kreditní karty
hráči: 20-30
doba: 45-90 min.
jednotlivci
Vymezení vedoucí se stávají zvířátky (při nedostatku
vedoucích mohou být zvířátka děti, pak hru vyhodnocujeme ve
dvou kategoriích - lovci a zvířata). Sestavíme ceník
zvířat (při vytváření ceníku přihlédneme k běžeckým
dispozicím jednotlivých zvířat (resp. vedoucích)). Ceník je
pohyblivý - to znamená, že pokud bude tygr často chytán jeho
cena klesne a naopak.
Vlastní hra: lovci (tj. hráči (tj. děti)) loví zvířata
dotykem. Když uloví zvíře, dostane lísteček.
Každý lovec u sebe může mít maximálně jistý předem
určený max. počet kusů zvěře (asi tak 2-3). Kdykolik může
lovec zajít do výkupny (=šéf hry, který sedí někde na
kraji území) a prodat zvířata, která ulovil dle aktuální
ceny. Peníze se hráčům zapisují na kreditní karty
(=podepsané papírky). Lovci si dále kupují loveckou licenci -
ta je na 10 - 30 min. Pokud lovce chytne policista a lovec má u
sebe zvíře, ale nemá licenci na danou dobu, je mu zvěř
odebrána, případně zaplatí pokutu.
Hra končí, až to šéfa hry přestane bavit.
Nádstavba 1: Lovci si mohou kupovat různé vozíky apod., díky
kterým uvezou více zvířat.
Nádstavba 2: Lovci si mohou kupovat zbraně a poté okrádat
ostatní lovce. Vyhravá lovec, který má lepší zbraň.
Policie samozřejmě bojuje proti zlodějům.
P.S. Nikdy jsem nepochopil, proč se tahle hra jmenuje Safari.
Noemova archa
potřeby: lidi - asi 7 zvířátek
věci - 1 Archa (=ešus) pro každou družinku, lístečky -
zvířatka, sady "hodností"
hráči: 15-30
doba: 30-75 min.
družstva (3-6)
Tato hra vzniká smícháním her Safari (viz. výše) a Maršál
a Špion (viz. níže). Hraje se po 5-7 člených družstvech.
Každé družstvo si mezi sebe tajně rozdělí následující
"hodnosti":
- tatíček Noe
- maminka Noemová
- starší syn
- mladší syn
- dceruška
Dále si každé družstvo "zaparkuje" někam na kraj
území svoji Archu (ešus).
Vlastní hra: úkolem družstev je získat co nejvíce párů
zvířat (osamocená zvířata se nehodnotí), tj. například
kohout + slepice, velbloud + velbloudice, had + hadice ...atd.
Zvířátka získávají tak, že chytají vedoucí nebo
okrádají ostatní družiny. Když chytnou vedoucího, tak jim
dá náhodně vylosovaný lísteček (každý vedoucí má
narozdíl od hry Safari lístečky s různými zvířaty a z nich
náhodně vybírá). Při okrádání funguje soubojový systém
stejně jako u hry Maršál a špion, tj. vyšší hodnost bere
nižší, dceruška přebije tatínka. Výherce obere
poraženého o zvířátka (tady nikdo neumírá). Nikdo nesmí
mít u sebe více než tři zvířátka. Kdykoli lze odnést
ulovenou kořist do Archy - zde je v bezpečí, Archa se nesmí
vykrádat ani se nesmí chodit příliš blízko k cizí Arše
(asi 10 m).
Vyhrává družstvo, které má na konci nejvíce dvojic
zvířat. (Je možno dovolit na konci obchodování, tj.
družstva si mohou zvířátka vyměnovat.)
Zvířátka
(žádný lepší název mě nenapadl)
potřeby: lidi - asi 6 zvířátek
věci - lístečky se jmény zvířat
hráči: 10-25
doba: 20-50 min.
jednotlivci
Vedoucí se opět vybaví lístečky se jmény zvířat (je
vhodné používat spíše známá zvířata) a rozprchnou se do
území (vhodnější je něco méně přehledného). Když
hráč chytne vedoucího, ten vylosuje jeden z lístečků,
které má u sebe a hráč má určitý počet otázek, aby
uhádl co je to za zvíře (na otázky se odpovídá pouze
Ano/Ne). Počet otázek je vhodné přizpůsobit věku (např. 30
- věk otázek). Pokud hráč zvíře uhádne, získává
lísteček, jinak setřel. Vyhrává samozřejmě ten, kdo má
nejvíce lístečků.
Děti milují, když po sobě mohou něčím házet (lepší
házet koulema než špičatýma šiškama) a proto má každá
hra s koulema skoro jistý úspěch. Stručný návod na výrobu
koulí: noviny zalijte vodou, pořádně zamíchejte, uplácejte
kuličku a nechte uschnout.
Dostavník
potřeby: lidi - 0
věci - koule (asi 1-2 krát více než hráčů), dostavník (=
kolečka či něco jného)
hráči: 10-30
doba: 1 hra 5-10 min., hrát tak 4 krát
družstva (2)
Hrajou proti sobě 2 družstva: indiáni a pošťáci. Úkolem
pošťáků je projet s dostavníkem (ideální dostavník jsou
kolečka nebo dvoukolák) určenou trať. Úkol indiánů je
zabránit jim v tom. Na počátku hry se pošťáci připraví na
startovní místo a indiáni se rozmístí v terénu (doporučuje
se někde blízko trati). Kdo je trefen koulí, je mrtev a
odchází na určené místo. Pokud se indiáni zmocní
dostavníku, mohou ho odvléct někam pryč. Pokud se nepodaří
pošťákům dovést dostavník do určitého časového limitu,
prohráli. Družstva si střídají role.
Boj o
vysílače
potřeby: lidi - 1 šéf hry
věci - asi 6 vysílaček, sirky, koule
hráči: 20-30
doba: 30-60 min.
družstva (asi 4)
Příprava: do území umístíme 5 vysílačů. Vysílač má 3
části: strom (ten nestavíme, ale využijeme přírody)
papírovou ceduli se jménem vysílače a vysílacím kanálem a
vysílačka.Je nutné, aby každý vysílač měl přidělený
jiný kanál. Hráče rozdělíme do 4 družstev (lze změnit,
ale je důležité, aby počet družstev a vysílačů nebyl
shodný). Každý hráč dostane na počátku 3 sirky (životy) a
každé družstvo přidělený počet koulí.
Hra: soubojový systém zřejmý - kdo je zasažen, přichází o
život a musí zlomit sirku, kdo již nemá sirky, zvedne ruku a
jde si za šéfem hry pro nový život (dostane již jen jeden).
Přibližně každých 5 min. šéf hry obvolá postupně
všechny vysílače a připíše vždy družstvu, které se mu z
daného vysílače ozve bod. Vítězí družstvo s největším
počtem bodů.
Lze hrát i bez vysílaček. Pak je potřeba jeden rozhodčí
navíc, který každých 5 min obejde všechny stanoviště a
zjistí, kdo je zrovna kontroluje.
Městské gangy
potřeby: lidi - 1 rozhodčí (není nutný, ale vhodný)
věci - koule, vlajky (ringa či ufa či šátky)
hráči: 15-30
doba: 1 hra 5-10 min.,hrát tak 5 krát
družstva (3-5)
Doporučuje se hrát v ne příliš přehledném území s hodně
úkryty a strategickými body (např. stanový tábor). Ideální
(dle mého názoru) je počet družstev 4. Každé družstvo má
svoji vlajku umístěnou na určeném místě. Hraje se po
předem určenou dobu a vítězí družstvo, které má po
uplynutí této doby nejvíce vlajek. Pravidla boje jsou
jednoduchá: kdo je zasažen, je mrtev, položí všechny koule,
které má na místo a odchází na určené místo. Vlajka se
krade tak, že se vezme a odnese k vlastní vlajce. Je
nepřípustné, aby někdo utíkal s vlajkou někam
"pryč".
Při větším (než 2) počtu družstev většinou vznikají
nepříliš stálé koalice, což činí hru zajímavější.
Základem je obchodování - levně koupit, draze prodat. Lepší
pro starší hráče.
Planetky
potřeby: lidi - 7 planet, 4 policisté
věci - ceníky, "kreditky" pro hráče
hráči: 20 - 30
doba: 75-120 min.
jednotlivci
Základem této hry je obchodování. Jednotlivý hráči
představují vesmírné lodě, které se snaží vydělat co
nejvíce peněz obchodováním mezi našimi planetkami.
Vesmírné lodě obchodují s určitým zbožím (např.
počítače, koření, zlato, rychle rostoucí hrášek, atd...).
Na každé planetě je ceník zboží jiný (pozn. ceny se mohou
během hry měnit). Základní princip je tedy následovný:
přiletím na nějakou planetu, koupím zboží, které je zde
levné a odletím prodat ho na planetu, kde je drahé. Veškeré
příjmy a výdaje se zaznamenávají na kreditní kartu -tu má
každý hráč u sebe, ale zapisovat na ni smí pouze
organizátoři.
Zboží se prodává po určitých jednotkách (např. po
tunách) a každá loď má na počátku určitou nosnost (např.
2 tuny). Lze dokupovat "přívěsy" - pak lze vézt
více zboží.
Dále existují tzv. Speciální zásilky a černý trh.
Speciální zásilky jsou určeny pro některou konkrétní
planetu. Jejich ohodnocení je vyšší než obvykle a jejich
počet je omezen. Zboží na černém trhu (např. drogy, bílé
maso, lentilky ...) je dražší a poskytuje větší výnosy,
ovšem je tu riziko. Pokud někoho, kdo přepravuje zboží z
černého trhu, chytne policie, zabaví mu zboží a dá mu
pokutu.
Dále je tu nepovinné pravidlo o boji. Na počátku mají
všichni bojovou sílu 1, během hry ji mohou zvyšovat (nákup
na planetách). K souboji dojde dotykem. Souboj probíhá pomocí
známé hry Kámen-nůžky-papír (kdo ji nezná nechť se
laskavě obrátí na PL Černovice). Tomu, kdo má větší
bojovou sílu, stačí jednou vyhrát a vyhrál celý souboj.
Ten, kdo má menší bojovou sílu (BS), musí vyhrát alespoň
tolikrát, aby "převážil" soupeře (např. hráč 1:
BS 4 , hráč 2: BS 2; hráči 1 stačí vyhrát 1x, hráč 2
musí vyhrát 3x, aby vyhrál celý souboj). Vítěz souboje smí
poraženému sebrat veškerý náklad. Okrádání je
samozřejmě nezákoné a policie proti agresorům tvrdě (?)
zasahuje.
Pozn 1. Policie nesmí na planety.
Pozn 2. Je celkem důležité, měnit aktuálně ceníky (dle
množství dodávek), aby někdo nemohl odehrát celou hru
obchodováním na jedné trase.
Pozn 3. Není problém zasadit tuto hru do jiného prostředí
(např. ostrovy a lodě...), příp. vypustit v rámci
zjednodušení některá pravidla(např. černý trh či
souboje).
Pošty
potřeby: lidi - 7 pošt, 3 indiáni
věci - lístečky, kreditky + viz.dále
hráči: 20-30
doba: 60-90 min.
jednotlivci
Tato hra vzniká v zásadě zjednodušením předchozí hry
(Planetky).
Příběh: Na divokém západě jsou pošty a vy jste dopravci
Pony expressu a vozíte poštovní zásilky. Práce je to
riskantní, protože na území se pohybují indiáni a dělají
neplechu.
Na území rozmístíme 7 pošt (je vhodné, aby pošty věděli
přibližně o poloze ostaních - z důvodu ohodnocování
zásilek (viz níže)). Hráči vždy dojdou na poštu, zde
vyfasují zásilku a poté co ji doručí do cílové stanice (ta
je vždy pevně dána, takže na počátku hry nejdříve hráči
potřebují zjistit, kde která pošta je) vydělají nějeké
peníze. Peníze se zapisují stejně jako minule na
"kreditní karty". Každý u sebe může mít max.
jednu zásilku.
Jsou tři druhy zásilek: dopisy, balíky, telegramy. Základní
druh je dopis. Ten prostě dostanou a když ho doručí dostanou
peníze. Když doručují balík, musí zaplatit zálohu, ale
když ho doručí, dostanou více peněz než za dopis. Aby jsme
mohli provozovat telegramy, je potřeba, aby pošty měli
přesně seřízený čas (max. odchylka 5 s) nebo vysílačky.
Za telegram se neplatí záloha, ale musí být doručen do
určitého času (z tohoto důvodu jsou nutné výše uvedené
potřeby). Množství peněz, které za zásilku hráč dostane,
vždy určuje odesílatel a měl by přitom přihlížet k
vzdálenosti mezi poštami.
A teď indiáni. Jsou zde dva rody - Siuxové a Apačové.
Apačové kradou zásilky, to znamená, že když chytnou
hráče, který něco veze,tak mu to seberou (což je
nepříjemné zvláště u balíků). Siuxové jdou po penězích
- prostě hráči odepíšou z jeho konta určitou částku.
Indiáni samozřejmě nesmí na pošty. Siuxové a Apači se
nemají rádi a řvou na sebe (zvláště důležité pravidlo).
Pozn. 1 Žádný hráč se nesmí zadlužit, to znamená, že
nemůže vozit balíky, dokud na to nemá peníze a že ho Siux
nemůže okrást o víc peněz než hráč má.
Pozn. 2 Je dobré, když pošty dávají indiánům tipy na
příliš bohaté hráče (aby si moc nevyskakovali).
Vláčky
potřeby: lidi - 5 nádraží, 2-3 lupiči, 1 depo
věci - cedulky, lístečky (viz. níže), peníze
hráči: 20-30
doba: 60-90 min.
jednotlivci
Hra je částečně zjednodušením hry Planetky, částečně
však také zkomplikováním. V hracím území je situováno cca
5 nádraží a 1 depo. Na nádražích se obchoduje s 3
základními surovinami - uhlím, dřívím a lentilkami a dále
mezi nádražími cestují lidé (to vše je reprezentováno
lístečky). Každý hráč představuje jednu z následujících
částí vlaku - lokomotivu, nákladní vagón, osobní vagón,
ozbrojený vagón. Vagóny mají různé funkce, avšak sami o
sobě se nemohou mezi nádražími pohybovat - na to potřebují
lokomotivu. Jedna lokomotiva utáhne max. 4 vagónky a vláček
se musí pohybovat tak, že se všichni jeho členové drží za
ruce. Nákladní vagónek smí převážet suroviny (vždy jen
jednu) a vydělává na tom, že levně koupí a draze prodá.
Osobní vagón převáží lidi - u lístečku je vždy napsáno
kam lidé jedou a kolik z toho bude peněz. Ozbrojený vagón
zajišťuje ochranu před lupiči - vlak který nemá ozbrojený
vagón může být přepaden lupiči a ti oberou jeho členy buď
o ňáké peníze nebo jim seberou náklad. Na co je depo: 1. V
depu všichni začínají. 2. Pokud už někoho nebaví být tím
čím je, může se v depu nechat za symbolický poplatek
přestavět na něco jiného. (Pozn. Do depa a z depa mohou
vagónky jezdit bez lokomotivy).
Jak probíhá hra: Nákladní a osobní vagónky vydělávají
přímo obchodováním na nádražích. Lokomotivy vozí za
smluvní ceny vagónky mezi nádražími a ozbrojené vagónky si
nechávají platit za to, že jezdí s nima. Základem hry je
právě ono smlouvání - kdo, koho sveze a hlavně za kolik.
Poznámka ze hry: Hráli jsme to s různě starýma děckama a
dopadloto dobře. Neoblíbenější byly ozbrojené vagónky,
ačkoli zdaleka nevydělávali nejvíc (patrně proto, že hrát
ozbrojený vagón je nejjednoduší), takže to dopadlo tak, že
lupiči si ani neškrkli. Nakonec to dopadlo tak, že lupiči
zkorumpovali a nechávali si od vláčků platit za to, že je
chránili před ostatníma lupičema.
Nevyzkoušený tip: Zkorumpované ozbrojené vagóny - když vlak
s takovýmto vagónem přepadne lupič může tento vagón vlak
zradit a nechat lupiče okrást vlak a pak se rozdělit o zisk.
Plyšoví
medvídci
potřeby: lidi - 5 pašeráků, 3 policajti, 1 šéf hry
věci - lístečky, peníze
hráči: 20-30
doba: 60-90 min.
družstva (po 3 lidech)
Legenda: Bylo nebylo, v jednom království byla mocná firma
Mattel a ta vyráběla odporné plastikové panenky Barbie. A
protože v tomto království byla zkorumpovaná byrokratická
vláda, firma podplatila vládu a ta vydala zákon zakazující
prodej plyšových hraček (zvláště pak medvídků), aby se
lépe prodávaly plastické panenky. Protože však plyšoví
medvídci jsou nezbytnou součástí trhu, vznikl obratem černý
trh s plyšovými medvídky a Vaším úkolem je právě
vydělávat na obchodování s plyšovými medvídky.
Příprava: Potřebujeme spoustu lístečků. Na každém
lístečku je právě jedna z následujících šesti součástí
plyšového medvídka: hlava, oči, uši, tělo, nohy, ruce.
Každý lísteček navíc obarvíme nejakou barvou. Dále
potřebujeme nějaké platidlo. Doporučuji vytisknou nějaké
papírové peníze, používat normální není příliš
vhodné.
Pravidla: Hraje se po trojčlených družstvech. Na počátku
dostane každé družstvo určitý základní kapitál. Poté
vyrazí do území, ve kterém se pohybují pašeráci a
policajti (pozn. policie je samozřejmě taky zkorumpovaná a
podplacená, takže policajti si pašeráků příliš
nevšímají, ale ti se od nich radši drží dál). Družstvo se
vydá za pašeráky a od nich kupuje za peníze jednotlivé
součásti medvídků. Družstva samozřejmě mohou obchodovat a
vyměňovat mezi sebou. Pokud se podaří družstvu poskládat
celého medvídka, může ho u šéfa hry prodat. Výkupní cena
však není jednotná, záleží na barvách. Mnohobarevný
medvídek je nejlevnější, dvoubarevný je dražší, dále
jsou jednobarevní medvídci, přičemž různé barvy mohou být
ohodnoceny různými cenami. Nejdražší je albín - celý
bílý, jen oči červené. Ceny jsou pohyblivé. Během
obchodování se družstvo může rozdělit, během prodeje však
musí být všichni pohromadě. Ceny jsou samozřejmě udělány
tak, aby družstva vydělávala. To znamená, že pokud
pašeráci prodávají části za 2-3 penízky, vykupujeme za 18
a více.
Pak je tu samozřejmě ta zlá policie. Když někoho chytne,
sebere mu všechny části, které má u sebe. Policie je
samozřejmě podplatitelná, takže hráč se může s policajtem
domluvit, že mu místo částí dá nějaké penízky. Policajti
nesmí příliš blízko k výkupně.
Vyhrává samozřejmě družstvo, které má na konci nejvíce
peněz. Zbýlé součásti, které hráčům na konci zbydou,
vykoupíme za jednotnou cenu.
Tip dne: Peníze po hře nevybíráme, ale necháme je hráčům
a uděláme dražbu. Dražíme cukrovinky a podobně.
D. Hledačské
a vůbec hry
Základem je něco najít a pak s tím něco provést (přečíst
a naučit, vzít, sníst) apod. a to vše ve vhodné omáčce.
Plyšoví
medvídci II. - Voodoo
potřeby: lidi - 1 obchod, 4 darebáci
věci - lístečky
hráči: 20-30
doba: 30-60 min.
družstva (min 3 po 6 lidech)
Pozn. na úvod: tato hra samozřejmě vzniká proto, že máme
nastříhané části medvídků z minulé hry a chceme je nějak
využít, tj. i příběh je nezávazným pokračováním
předchozího.
Legenda: Uplynula jistá doba a zkorumpovaná vláda byla
svrhnuta, takže z plyšovými medvídky se může opět volně
obchodovat. Firma Mattel se však nevzdává svých ambicí a
nyní podniká teroristické akce vůči všemu co má něco
společného s plyšovými medvídky. A tak se jednoho
deštivého dne stalo, že letadlo, které převáželo zásilku
plyšových medvídků z Evropy do Austrálie, se stalo terčem
takového útoku. Letadlo vybuchlo a medvídci byli roztrháni a
rozletěli se všude po krajině. Náhodou se tak stalo zrovna
nad Afrikou nad územím křováků, kteří hojně provozují
voodoo. Jak jistě víte, v současnosti již voskové figurky
nejsou při voodoo jaksi in, v současnosti jsou moderní
medvídci. Každé družstvo tedy představuje jeden klan
křováků a vydělává si sbíráním a prodejem medvídků.
Hra: Základ hry je následující: hráči běhají po území a
hledají části medvídků a nosí je na tržiště (každý
hráč smí mít usebe max. 1 část, vyjímka viz. níže). Na
tržišti má každá družina trezor, kam si části schovává
a když má celého medvídka může ho prodat v obchodě
(samozřejmě cenově rozlišíme jednobarevné, dvoubarevné a
vícebarevné medvídky a vypíšeme nějaký speciální model
(albín, vosa - 3 části žluté, 3 černé)). Peníze
zapisujeme družstvům v obchodě na účet. V obchodě se pak
prodávají kameny a voodoo souprava (viz. níže). Hráči
jednoho družstva si rozdělí následující role:
* šaman - síla 1 , může nosit více částí než jednu,
neplatí na něj voodoo
* vrhač - síla 2, může vrhat kameny (papírové koule), pokud
se trefí automaticky vyhrává
* stopař - síla 3
* bojovník - síla 4
* náčelník - síla 5
* voodoo bába - síla 0, pokud si pořídí voodoo potřeby, pak
má sílu 6
Soubojový systém je zřejmý - když se dva plácnou, vyhrává
ten s větší sílou a obere prohraného o to co má u sebe.
Potvory: Agent firmy Mattel - koho chytne, tomu sebere jeho
části medvídků, Kamenožrout - obírá vrhače o jejich
kameny, Černokněžník - obírá voodoo báby o jejich voodoo
potřeby, Moucha Tse-Tse - štípe (koho štípne, ten musí
splnit její úkol, aby se vyléčil, úkoly dle nálady).
Na konec se vyhlašuje anarchie - neplatí žádná pravidla a
prostě se jenom sbírá.
Vyhrává družstvo, které má na konci nejvíce peněz (jak
překvapivé).
Poklady -
básničky (zase jednou dementní název)
potřeby: lidi -1 šéf hry + 2-3 potvory
věci - lístečky, cedulky s poklady (viz. níže)
hráči: 15-30
doba: 30-60 min.
jednotlivci
Příprava: Vyrobíme asi 20 pokladů - poklad je papírová
cedulka. Z jedné strany má napsáno jaká je jeho cena a co je
potřeba k jeho vytažení (viz níže). Z druhé strany je
vlastní poklad - básnička (doporučený autor: Vodňanský,
krátké a vtipné básničky). Cedulky umístíme do herního
území básničkami dolů. Dále vyrobíme lístečky - těch
bude tolik kolik hráčů a každá má na sobě jedno z
následujících slov: baterka, lano ,nůž, batoh (rozvrstvení
pravidelné, lze změnit). Na počátku hry si každý hráč
vylosuje jeden lísteček a od této chvíle představuje danou
věc.
Vlastní hra: K vytažení každého pokladu jsou potřeba
nějaké věci (viz. cedulka), např. 2 nože a 1 baterka. To
znamená, že se u cedulky musí sejít daný počet lidí
zastupujících dané věci.
Když se sejdou mohou cedulku otočit, naučí se básničku
nazpamět a vydají se za šéfem hry. Poté co mu básničku
sborově zarecitují, jim je každému připsán daný počet
bodů (viz. cedulka). První skupinka, která daný poklad
vytáhne dostane prémiové body navíc. Samozřejmě žádný
hráč nesmí vytáhnout 1 poklad se dvěmi různými skupinami.
Je důležité, aby zastoupení jedntlivých věcí na cedulkách
bylo rovnoměrné, tj. aby všichni měli stejné šance. Úkol
hráčům navíc komplikují potvory, každou nějak pojmenujeme
(tygr, had, žížala...) a každá se projevuje jinak. Když
potvora hráče plácne, musí hráč splnit úkol
charakteristický pro tuto potvoru (udělat 10 dřepů, vyzout si
botu, obskákat na 1 noze 3 stromy, apd.).
Vítězí samozřejmě hráč, který má na konci nejvíce
bodů. Konec je po předem neurčené době (dle vůle šéfa
hry).
Tip dne: Je dobré udělat jeden poklad, na který je potřeba
hodně lidí, který je za hodně bodů a který je hodně
hlídán potvorami. Nedoporučuji pak ukončit hru těsně
předtím než se naučí básničku zpaměti (z vlastní
zkušenosti).
Zlatá horečka
potřeby: lidi - 1 šéf hry , 3-5 policajtů, 1 Jessy James
věci - zlaté kamínky, papíry + tužky, váhy, koule
(detailně viz. níže)
+ spousta času
hráči: 20-30
doba: 60-120 min.
malá družstva příp. jednotlivci
Příprava: Nejdříve musíme opatřit zlaté valouny,
nejjednodušší jsou žluté papírky, ale to není příliš
efektní. Lepší jsou normální kamínky obarvené zlacenkou
(cca 30 Kč na dostatek kamenů, po obarvení budete mít doslova
zlaté české ručičky). Na vhodném místě vybudujeme (to
znamená položíme sem váhy a papíry) banku. V okolí (do 400
m) banky vytyčíme provázky zlatonosná území a umístíme do
nich valounky. Dále zhotovíme mapu těchto území. Doporučuji
též předtisknout licence (použití viz níže). Hráče
rozdělíme do malých skupin, případně mohou hrát i
jednotlivci. Každou skupinu vybavíme koulemi.
Vlastní hra: Hráči mohou postupovat buď legálně či
nelegálně. Legální přístup je následující: Družstvo si
zakoupí licenci na určité území a čas, odebere se k danému
území a zde může po onen čas hledat zlato. S najitým zlatem
se vrací zpět do banky a zde ho prodávají (dle
váhy).(Doporučené pravidlo: Nikdo nesmí mít u sebe více
než tři valounky). Nelegální přístup: Hráči vstupují do
vymezených území bez licence, případně okrádají ostatní
zlatokopy (okrádá se tak, že někoho trefím koulí, on musí
zůstat stát a odevzdat všechno své zlato) a běhají po
mostě (toto pravidlo platí pouze na táboře v Tavíkovicích).
Pokud však policista uvidí někoho, jak provozuje nelegální
činost, odmění jej pokutou. Ideální je, když mají
policisté vysílačky a hlásí pokuty rovnou šéfovi hry,
který je zapisuje k výdělkům.
Jessy James běhá po území a okrádá zlatokopy. Jassyho
samozřejmě okrást nelze.
Doporučuje se recyklovat valounky (to znamená, že to co
vykoupíme opět po někom pošleme rozmístit do pole).
Posledních 5 minut hry se vyhlašuje anarchie a policie
odchází do penze.
Latrína
potřeby: lidi - 7 průjmů, 1 zácpa,1 latringirl
věci - označený ešus, lístečky (WC, latrina +
toal.papíry), cedulky pro průjmy
hráči: 15-30
doba: 30-45 min.
jednotlivci
Ve vymezeném uzemí je skryta latrína (= ešus s cedulkou
Latrína) s papírky označenými latrína či WC. Úkolem
hráčů je najít latrínu a poté získat co nejvíce
potvrzených lístečků - musí dojít na latrínu, vzít jeden
lísteček, dojít za latringirl, která sedí někde na kraji
území, nechat si lísteček potvrdit a mohou jít znova.
Aby to nebylo tak jednoduché, pobíhají v území průjmy.
Průjmů je asi sedm a mají svá jména (cedulky na zádech -
např. řídký, nekonečný ...). Každý hráč má na
počátku 3 toaletní papíry (= životy). Pokud hráče chytne
průjem, sebere mu 1 toaletní papír. Pokud někoho chytne
průjem a on nemá toal. papír, je vyřazen ze hry. Průjmy
nesmí příliš blízko k latríně a k latringirl.
Další postavou je zácpa - pokud hráč chytne zácpu, dostane
1 toal. papír.
Hraje se po určitou dobu (cca 30-45 min.).Vítězí ten, kdo má
nejvíce potvrzených papírků. Pokud má více lidí stejný
počet papírků, vyhrává ten z nich, který si zapamatoval
více jmen průjmů. Doporučená cena pro vítěze je role
pravého toaletního papíru.
Pudink
potřeby: lidi - 4 kuchaři
věci - pudink v 5 kotlících, lžičky
hráči: 10 a více
doba: 15-30 min.
jednotlivci
Příprava: Uvaříme dostatečné množství pudinku (je vhodné
do něj umístit nějaké bonusy, např. bonbónky... (zvláště
v případě, že pudink není příliš dobrý)) a rozdělíme
ho do 5 nádob a rozmístíme v území. Každý hráč si vezme
lžičku.
Úkolem hráčů je sníst co nejvíce pudinku. Pudink je
dovoleno jíst pouze lžičkou ! Úkol hráčům ztěžují 4
kuchaři, kteří si hlídají svoje pudinky. Pokud kuchař
někoho chytne, sebere mu lžičku a řekne mu úkol, po
splnění tohoto úkolu, mu lžičku vrátí.
Po vhodné době vyhlašujeme anarchii - nechytá se a všichni
(včetně kuchařů) jenom žer...
Fotograf doporučen.
Poklad
krále Ašóky
potřeby: lidi - 1 šéf hry, 2-3 potvory (nepoviné)
věci - šifry na papírkách
hráči: 15-30
doba: 60-120 min.
družstva či jednotlivci
Legenda: Kdysi kdesi byl mocný válečník Ašóka a ten dobil
velká území. Když ho to přestalo bavit (to dobývání)
usadil se, stal se panovníkem a vytvořil moudré zákony. Aby
si všichni zákony dobře pamatovali, nechal je vytesat do
kamene (resp. napsat na papírky) a rozmístit po svém území .
Teď na to přišla muzea a najali si Vás, abyste pro ně
zjistili co je na těch deskách napsáno. Ale pozor král
Ašóka byl filuta a ty zákony zapsal ňák fikaně (asi aby to
ti poddanní neměli při čtení moc jednoduchý).
(Pozn. Existuje dokonce sada mouder určených speciálně pro
tuto hru, ale mě osobně se moc nelíbí a dávám přednost
Murphyho zákonům či R.Fulghumovi (Všechno co opravdu
potřebuji znát jsem se naučil v mateřské školce), ale
možno použít jakákoli jiná moudra).
Příprava: Na papírové cedulky napíšeme vybraná moudra ve
vhodných šifrách (přiměřeně schopnostem hráčů). Cedulky
poté rozmístíme po území.
Pravidla: Hraje se po malých družstvech či po jednotlivcích
(v případě schopnějších jedinců). Úkolem hráčů je
jednak nalézt a zapsat texty na deskách a druhnak je
rozluštit, přičemž je důležité, kdo to zvládne první. Za
přinesení zapsaného textu je 1000 za vyluštění je další
1000. Kdo však daný nápis přinese, resp rozluští první
dostává navíc prémii 3000, tj. celkem 4000 (maximálně lze
tedy získat za jednu desku 8000). Při odevzdávání textu či
rozluštěné šifry šéfovi hry musí být celé družstvo
pohromadě, jinak se může pohybovat rozděleně. Situaci
hráčům komplikují domorodci, kteří jim vždycky, když je
chytnou seberou veškerý popsaný papír.
Vítězí samozřejmě družstvo, které má na konci nejvíce
bodů.
Indicie
potřeby: lidi - 0 (resp. asi 8)
věci - indicie, poklad(y)
hráči: 10-30
doba: 15-90 min.
družstva (aspoň 3)
Zvolíme v terénu vhodné místo a zakopeme poklad. Toto místo
následovně popíšeme pomocí indícií (např. "Je 2
metry od lípy.", "Je vidět od pumpy",atd. -
vhodné je mít alespoň 6 indícií) a tyto indície
rozmístíme do terénu. Děti hledají nejdříve indície a
poté podle nich poklad.
Nádstavba 1: Zakopeme více pokladů a indície patřící k
jednomu pokladu označíme jednou barvou, případně značkou.
Nádstavba 2: Indicie neumísťujeme do terénu, ale družstva je
získávají za plnění určitých úkolů (pak je potřeba
dostatek lidí, u kterých ty úkoly budou plnit).
Evoluce II.
potřeby: lidi - 3 stanoviště, 1 recyklátor
věci - lístečky, cedulky
hráči: 20-30
doba: 30-45 min.
jednotlivci
Pozn.: Základní námět a název vychází z níže uvedené
absolutně přaštěné hry.
První krok při přípravě této hry je sestavit vhodný
potravní řetězec. Já zde popíši ten, který jsme
používali my, ale klidně si udělejte svůj.
Stupeň 0: tráva, třešně, kopretiny, cola, hamburger
hodnota stravy 1
Stupeň 1: čmelák (žere třešně, kopretiny), brouček (žere
trávu, kopretiny), bakterie (žere stupeň 2,3)
hodnota stravy 2
Stupeň 2: zajíc (žere trávu), špaček (žere čmeláky,
třešně), blboun (žere čmeláky, broučky)
hodnota stravy 3
Stupeň 3: medvěd (žere zajice, blbouna), orel (žere zajíce,
špačky)
Stupeň 4: člověk (žere colu s hamburgrem a chytá bakterie)
Stupeň 0 je reprezentován lístečky poházenými po lese.
Všichni hráči začínají na stupni 1, kdo umře může
začít znova na stupni 1. K přestupu na vyšší stupeň je
vždy potřeba nasbírat potravu s hodnotou alespoň 5 (vyjímka
bakterie, viz. níže). To znamená, že pokud jste čmelák
musíte na začátku nasbírat 5 lístečků s třešněmi či
kopretinami. Na druhém stupni již můžete lovit také
zvířátka 1. Stupně, to znamená, že když někoho chytnete,
seberete mu jeho cedulku a on začíná znova. Takže takový
špaček může nalovit třeba 2 čmeláky a 1 třešeň nebo 5
třešní nebo atd. Obdobně je to se stupněm 3. Vyjímka jsou
bakterie, které loví zvířata stupně 2 a 3 (na ulovení
medvěda či orla jsou potřeba 2 bakterie, které plácnou
oběť těsně po sobě) a stačí jim k postupu na další
stupeň pouze 1 kořist.
Účelem celé hry je stát se člověkem a nasbírat co nejvíc
bodů. Člověk získá 5 bodů za hamburger s colou, 1 bod za
samotnou colu či hamburger či za ulovenou bakterii.
Pozn. k realizaci: Je dobré udělat aspoň 3 stanoviště na
kterých budou probíhat postupy na vyšší úroveň a
"oživování mrtvých" (aby se netvořili fronty) a 1
recyklátora, který bude znova rozmisťovat posbírané
papírky.
2.Kratší hry
Různé počty lidí, rozmanité terénu (doporučuji hrát
třeba jednu hru ve dvou různých terénech - hra tím dostane
nový nádech) většinou na kratší dobu (do půl hodiny).
Maršál a
špion
potřeby: lidi - 0 (to znamená,že organizátor může hrát
taky. Dobrý ne?)
věci - papírky s hodnostma
hráči: 10-30 (ideální 2*8)
doba: 1 hra asi 6 min. (doporučeno hrát tak 5-8 krát)
družstva (2-4)
Hraje 2 a více družstev (doporučeno 2). Každé družstvo
dostane sadu papírků s hodnostmi, kterou si mezi sebe tajně
rozdělí.
Doporučené hodnosti jsou takovéto:
* Maršál
* Kapitán
* Pěšák
* Minér
* Špion
* Bomba
Pozn. Maršál je v každém družstvu právě jeden, špion
musí být alespoň 1 ostatní dle volby organizátora (je možno
dát více lístečků než je hráčů a je pak na družstvech,
které vynechají).
Hra probíhá asi takto: nejdříve hráči pobíhají po
vymezeném poli anic se neděje. Vzrůšo začíná teprve, když
někdo někoho plácne. Základní pravidlo hry je: Vyšší
hodnost zabíjí nižší (mrtvola odchází na předem vymezený
hřbitov), pokud se utkají dvě stejné hodnosti, záleží na
tom kdo koho plácl, pokud se plácl přibližně zaráz, boj
zůstává nerozhodný a nikdo nevítězí.
Nyní následuje seznam vyjímek z výše uvenedého základního
pravidla:
1) Špion zabíjí Maršála
2) Uvedená pravidla vůbec neplatí pro bombu. Pro bombu platí:
nesmí nikoho plácnout, pokud na ni někdo zaútočí, umřou
oba dva (neplatí pro minéra, ten přežije). Bomba umře v
každém případě!!!
Družstvo prohrává: - pokud umře Maršál
- pokud zůstane samotný Maršál
Pozn. Ačkoli se zdá, že tato hra je úplně náhodná, dá se
zde vymuslet spousta zajímavých strategií, ale na to je
potřeba alespoň trochu inteligentní lidi. Každopádně se to
dá hrát i s menšími dětmi - ty sice nejsou schopny
dodržovat žádnou strategii, ale stejně je to baví.
Medvědi
potřeby: lidi - asi 7 medvědů
věci - nic(verze 1) / cedulky se jmény(verze 2)
hráči: 15-30
doba: 5-20 min.
jednotlivci
Verze 1
Úkolem hráčů je pozabíjet všechny medvědy a naopak.
Hráči zabijí medvěda tak, že se dva dotknou během
krátkého časového intervalu (3 s). Medvěd zabije hráče
tak, že ho povalí na zem.
Verze 2
Úkolem hráčů je zjistit jména všech medvědů (viz. cedulky
na zádech). Pokud se hráče dotkne medvěd je mrtev a dohrál.
Pokud hráč řekne medvědovo jméno, medvěd na 5 s zkamení
(jenom jako).
Pračlověk
potřeby: lidi - asi 6 pračlověků
věci - nic
hráči: 20-30
doba: 10-20 min.
jednotlivci
Legenda: Dostali jste se strojem času do pravěku a musíte se
vrátit zpět do přítomnosti.
Hráče rozmístíme pravidelně po kraji území a teprve poté
jim oznámíme úkol - aby odletěli zpět musí se jich sejít
alespoň 10 a musí nahlas napočítat do 10 (čísla možno
změnit) - jakmile se jim to povede daná skupinka vyhrává a
ostatní prohráli (zůstali v pravěku). Situaci komplikují
pračlověci, kteří je rozhání a zabíjí (dotykem). Kdo je
mrtvej, už nehraje.
Čísla na
zádech (už zase mě nenapadá žádný
lepší název)
potřeby: lidi - 1 rozhodčí
věci - cedulky s čísly
hráči: 10-30
doba: 10-30 min.
jednotlivci
Každý hráč dostane cedulku s číslem, kterou si připne na
záda. Úkolem je zjistit čísla ostatních a nenechat si
zjistit svoje číslo. Je zakázáno zakrývat si číslo rukama
jakožto i stát "přilepen" ke stromu.
Dobývání
tvrze
potřeby: lidi - 0-3 rozhodčí
věci - malá kaplička, tvrz... ,případně lano a stromy
hráči: 15-30
doba: 1 kolo 5 min. (tak 4 krát)
družstva(2)
Potřebujeme malou kapličku, zříceninu či něco takového.
Když nemáme vyrobíme 4 stěny pomocí nataženého lana mezi
stromy. Jedno družstvo tvoří obránce, druhé útočníky.
Útočníci startují z vymezeného místa a jejich úkolem je
dostat se co nejvíckrát během daného časového limitu (cca 5
min.) "do tvrze" (to znamená dotknout se kapličky,
resp. lana). Za každý dotyk je 1 bod. Útočník, který je
plácnutý nebo který dosáhl bodu, se vrací zpět na
startovní pozici a může jít znovu. Po uplynutí limitu si
družstva vymění role a vítězí družstvo, které získá
více bodů. Případně lze hrát více kol a body se
sčítají.
Přenášení
potřeby: lidi - 0-2 rozhodčí
věci - cokoli malého hodněkrát
hráči: 8-30
doba: 1 kolo 5 min. (tak 2-4 kola)
družstva(2)
Příprava: Vymezíme na louce čtvercové, případně
obdélníkové pole. Velikost přizpůsobíme počtu hráčů.
Nedaleko jedné strany pole (vně) umístíme kuličky
(případně cokoli jiného, co je malé a je toho dost).
Pravidla: Jedno družstvo jsou obránci, druhé přenašeči.
Obránci se pohybují pouze ve vymezeném území. Úkolem
přenašečů je přenést přes území na druhou stranu co
nejvíce kuliček. Když je přenašeč plácnut obráncem
případně se mu podaří přenést kuličku, vrací se na
výchozí pozici a jde znovu. Konec hry: hrajeme buď tak dlouho
než se podaří přenašečům přenést všechny kuličky a pak
stopujeme čas, nebo hrajeme po předem určenou dobu (asi 5
min.) a počítáme kolik kuliček se podařilo přenést. Poté
si družstva vymění role.
Maják
potřeby: lidi - 1 maják
věci - nic
hráči: 5 a víc
doba: 5 min.
jednotlivci
Jeden člověk představuje maják. Stoupne si na určité místo
(pokud možno vyvýšené) a začne se pomalu točit. Hráči
startují z jiného místa, které není od majáku vidět, a
snaží se dostat k majáku (=dotknout se ho). Když však maják
uvidí některého hráče, řekne jeho jméno a tento hráč se
musí vrátit na startovní místo a může jít znova. První
tři hráči, kteří se dostanou k majáku, získávají bod.
Hrajeme vícekrát.
Pozn. Není vhodné hrát na louce.
Pařezovka
potřeby: lidi - 4 chytači
věci - louka s pařezy
hráči: 10-25
doba: 5 min.
jednotlivci, družstva
Úkolem hráčů je dostat se ze startovního místa na louce na
cílové (źemí musí být omezené do šířky). V úkolu jim
brání chytači. Když je hráč chycen musí se vrátit na
startovní místo a může jít znovu. Pařezy fungují jako
domečky - když je hráč na pařezu (oběma nohama), nemůže
být chycen. Na každém pařezu může být max. jeden hráč.
Hráči se mohou navzájem z pařezů vyhánět: když někdo
doběhne k obsazenému pařezu a napočítá do pěti, musí
původní "obyvatel" domeček opustit.
Lze hrát také po třech družstvech. Jedno družstvo vždy
dělá chytače, další dvě útočí. Role se postupně
vymění.
Popis zločince
potřeby: lidi - 1 šéf hry
věci - cedulky s popisem
hráči: 10 a víc
doba: 30-45 min.
družstva
Legenda: Byl spáchán velký zločin. Zločince vydělo několik
svědků a své výpovědi zapsali na lístečky. Pak ale
zafoukal vítr a rozfoukal lístečky všude okolo. Policie chce
repliku zločince.
Úkolem hráčů je najít lístečky s výpodvědmi (typu má
zelené tričko, hodinky na pravé ruce, šátek přes oči
apod.) a nastrojit jednoho člena družina, tak aby vyhovoval co
nejvíce z těchto požadavků.
Cyklická
honěná
potřeby: lidi - 1 šéf hry
věci - cedulky se jmény účasníků
hráči: 6 a víc
doba: 5-10 min.
jednotlivci
Každý hráč dostane cedulku se jménem jednoho hráče,
kterého bude honit. Cedulky nemůžeme rozdat náhodně
(bohužel), ale tak aby nám vznikl jeden velký cyklus. Když
hráč chytne toho koho má honit, vezme si od něj cedulku toho,
koho ulovený právě honil. Chycený odchází na hřbitov
(vyhrazené místo) a lovec loví dál (novou oběť). Tak
hrajeme tak dlouho dokud nezbydou dva, kteří se honí
navzájem. Vítězem se stává buď ten kdo zbyde na konec, nebo
ten kdo ulovil nejvíce lidí (záleží na organizátorovi,
osobně doporučuji druhou variantu).
Lze hrát také s papírovými koulemi (jen v případě, že
nehrajete na Marsu, tam není z čeho dělat papírové koule).
2.5 Hry pro
zahřátí a volné chvilky
Pro všechny následující hry platí:
potřeby: lidi - 0-1
věci - nic, případně větve z lesa apod.
hráči: 10 a více
doba: 5 min. a víc
jednotlivci či družstva či všichni společně (hlavní není
zvítězit, ale zahřát se či zabavit)
Kamzík
Typická hra pro zahřátí. Hráči se chytnou dokolečka a
začnou pomalu a v pevném a přesném rytmu dřepovat. Tento
pohyb opakují po celou hru. Hru začne jeden vyvolený hráč,
který se začne konverzaci se svým sousedem po pravé ruce v
tomto stylu: "Ahoj", "Ahoj.", "Prosím
tě, nevíš co je to kamzík?", "To je ňáká horská
koza, ne?", "Já myslím hru kamzík?", "Tak
to teda nevím, ale můžu se zeptat svého souseda." .
Načež tato stupidní konverzace (samozřejmě s různými
obměnami, můžeme se například nejdříve zeptat na počasí,
aby to nešlo moc rychle) postupně postupuje doprava a to tak
dlouho než to dojde opět k prvnímu hráči a ten na otázku
"Nevíš jak se hraje hra na kamzíka?" odpoví
"Vím, ještě tři kolečka.", načež se kolečko
většinou rozpadne a hráči padnou k zemi a začnou nadávat
(pokud to neznají).
Molekuly
U této hry je důležitá heterogenost hráčů. Zvolíme
předříkávače a ten potom předříkává následujícím
způsobem : "Molekuly kmitají" (to značí začátek
kola, všichni hráči poskakují a vzájemně se prolínají),
"Vytvoříme molekuly homo/hetero
dvou/tří/čtyř/..." - na tento signál začnou hráči
vytvářet skupinky. V každé skupině musí být přesně tolik
lidí kolik předříkávač řekl a navíc se musí řídit
předponou homo či hetero. Homo znamená, že ve skupině jsou
pouze osoby jednoho pohlaví, hetero značí, že v každé
skupině musí být, alespoň jeden muž a jedna žena. Ti co se
nenacpou do žádné skupiny vypadají a dále nehrajou, ostatní
pokráčují dále ("Molekuly kmitají" ...). Hrajeme
tak dlouho, až zbydou poslední dva hráči a ti vyhráli.
Had
Vytvoříme z hráčů dlouhého hada (všichni se drží za
ruce) a chvilku chodíme okolo, až na vhodném místě hlava
hada (první hráč) zastaví a had se začne namotávat dokola,
přičemž se hodně tlačíme, abychom byli hodně namačkaní a
zahřáli se. Když se zamotá celý had, začne se znova
rozmotávat, ale tentokrát od hlavy - to znamená, že hráč
který je uprostřed někudy vyleze ven a táhne za sebou zbytek.
Rozmotávání
Hráči se shluknou, zavřou oči, zvednou ruce, každou rukou
chytnou nějakou jinou a poté otevřou oči. Hráči pochytaní
takto za ruce vytvářejí dokonalý chuchvalec a účelem je
rozmotat se a vytvořit kolečko, samozřejmě bez toho, aby se
kdokoli pustil.
Evoluce
Pozn.: absolutně praštěná hra, ale má překvapivý úspěch.
U této hry je 5 základních vývojových stupňů: kuli-kuli,
pip-pip, dyno-dyno, uááá, člověk. Ke každému stupni
patří charakteristický zvuk (viz. název) a pohyb. Snaha o
popis pohybů: kuli - chodí v podřepu a točí rukama (jako
mažoretky), pip - stále v podřepu a mává křidýlkama, dyno
-mírně napřímený a ruka nahoře představuje hlavu (to se
prostě nedá popsat), uááá - téměř napřímený, bije se
do prsou.
Na počátku jsou všichni kuli a náhodně se pohybují (to
platí po celou hru). Když se potkají 2 tvorové na stejném
vývojovém stupni, losnou si (kámen-nůžky-papír), vítěz se
dostává o jeden stupeň výše, proherce o jeden stupeň
níže. Když prohraje kuli, zůstává stále kuli (níž už
klesnout nejde). Kdo se stane člověkem, vyhrál a odchází ze
hry pryč. Hraje se tak dlouho dokud se má kdo s kým utkat.
Oxford-Cambridge
(moje oblíbená)
Story: V Anglii se každoročně koná závod osmiveslic mezi
dvěma slavnými univerzitami (viz. název).
Hra: Hráči se rozdělí do dvou týmů a posadí se na zem tak,
že kapitáni družstev sedí proti sobě a drží se za ruce,
jejich družstvose posadí za ně do vláčku a drží za ramena
toho před sebou. Hra probíhá po kolech. V každém kole se
nejdříve vesluje. To probíhá tak, že vždy pádlne jeden
tým (nakloní se dozadu) a zařve návez svého týmu (to je
nejdůležitější na celé hře - hodně řvát) a potom druhý
tým a potom zas první tým a potom ... a to tak dlouho dokud
rozhodčí nepískne. Když rozhočí pískne, musí si družstva
navzájem vyměnit pozice, přičemž se pohybují po směru
hodinových ručiček. Družstvo, které usedne do výchozí
pozice první, tak nic, družstvu, které usedne druhé
vypadává poslední člen a pokračuje se dalším kolem. Ti co
vypadnou fandí dále svým týmům (hlavně hodně nahlas).
2.5.5 Mírně brutální hry
Aztécký náčelník
Hráči představují Španělské dobyvatele, kteří honí
Aztéckého náčelníka. Aztécký náčelník má dva obránce
a mírný náskok (případně je skovaný v území).
Dobyvatelé vítězí, když povalí náčelníka na záda.
Náčelník zvítězit nemůže.
Králi, králi dej vojáčka
Hrají proti sobě dvě družstva, která proti sobě vytvoří
dvě řady. Začne jedno družstvo a řvou na sebe
následujícně: "Králi, králi dej vojáčka"
"Jakého?" "Modrého" "A kdo jím má
být?" "Pepa" (Pozn. Ža kurzívou psané části
dosazujeme dle situace), načež daný hráč (Pepa) vyběhne (s
rukama za zády) a pokusí se roztrhnout soupeřův řetěz,
pokud se mu to podaří, vybere si jednoho z těch dvou, mezi
kterými proběhl a ten jde k jeho družstvu. Pokud neprotrhne
tak zůstává u soupeře. Opakujeme (a střídáme družstva)
tak dlouho, dokud jedno družstvo nevimizí nebo dokud nebrečí
nadpoloviční většina dětí.
Kuželka
Vytvoříme těsné kolečko a doprostřed umístíme jednoho
hráče jakožto kuželku. Kuželka musí stát stále nohama na
jednom místě. Do kuželky všichni žduchají a snaží se ji
vyhodit s kolečka. Komu propadne ven, ten se sní vystřídá.
Trojnožka
Ze tří klacků vytvoříme ne příliš stabilní trojnožku.
Hráči vytvoří kolečko kolem ní, chytnou se za ruce, začnou
kroužit kolem trojnožky a snaží se tahat ostatní tak, aby
shodili trojnožku. Kdo shodí trojnožku vypadá. Dvojice,
která se pustí, vypadá taky. Kdo zůstane nakonec vyhrál
(překvapivý závěr).
3.Hry
noční
Nejcharakteristější rys nočních her je, že se hrají v
noci, tj. po tmě. Většinou není hlavním cílem vyhrát, ale
příliš se nezramovat.
Sněhurka
a 7 trpaslíků
potřeby: lidi - 7 trpaslíků, 1 Čarodějnice, 1 Sněhurka
věci - svíčky, lucerny
hráči: 20-30
doba: 45-60 min.
jednotlivci
Tato hra je vlastně malou autogramiádou. Úkolem je získat co
nejvíce podpisů čarodějnice. Čarodějnice se Vám však
podepíše pouze pokud jí odevzdáte podpis Sněhurky a
Sněhurka se Vám podepíše pouze po odevzdání podpisů všech
sedmi trpaslíků. Trpaslíci se většinou podpisují za
poprosení, někteří však občas mají divné požadavky
(chcou, aby jste jim zazpívali, namalovali domeček, skákali na
jedné noze a podobně, trpaslíci jsou prostě divní a hlavně
ty potvory vlezou všude). Navíc se všichni výše zmiňovaní
pohybují chaoticky po tmavém lese (asi zabloudili) a jediným
vodítkem jsou svíčky, případně lucerničky. Hráči světla
nemají.
Krvavý prst
potřeby: lidi - 1-3 krvavé prsty
věci - 3 svíčky
hráči: 10-30
doba: 1 hra 5 min.
jednotlivci
V prostoru zvolíme 3 body tvořící rovnostraný trojúhelník
(doporučená geometrie: euklidovská) a do těchto bodů
umístíme 3 svíčky a zahájíme vhodnou reakci (anihilace se
nedoporučuje) mezi knotem, voskem a okolním kyslíkem. Do
daného trojúhelníku umístíme subjekt K, nazývaný
"krvavý prst", reprezentovaný vedoucím s vhodným
zdrojem fotonů a prstem položeným přes sklíčko, takže
zdroj nezáří a prst vypadá krvavě. Hráči startují ze
startovního místa S a jejich úkolem je zhatit reakci svíčky
a kyslíku. Subjekt S může občas (když zaznamená zvýšený
výskyt akustických vln) prst na daný časový interval t
oddělat, čímž uvolní dráhu příslušným fotonům, díky
nimž pak může prostřednictvým zrakového orgánu nabýt
podrobnějších informací o rozmístění hráčů v daném
sektoru hrací plochy. Poté co subjekt projde databázi hráčů
a identifikuje ty, o kterých právě nabyl ony podrobnější
informace, vydá patřičný pokyn svému hlasovému ústrojí
čímž hráčům oznámí, že byli identifikováni a daní
hráči se musí vrátit na pozici S, načež mohou vyrazit
znovu. Pokud k identifikaci nedojde, hlasové orgány
zůstávají v klidu. Pakliže se podaří některému hráči
přerušit patřičné interakce mezi svíčkou a okolním
kyslíkem, aniž by byl předešle indentifikován, může tento
hráč inkrementovat počet svých bodů. Pokud počet
interakujících svíček již není přirozený, dochází k
neslavnostnímu ukončení hry, nastává substituce krvavého
prstu, návrat hráčů na startovní pozici a nová pařba.
Opakujeme přiměřeněmockrát. Vyhrává hráč jehož počet
bodů tvoří globální maximum na množině počtu bodů
daných hráčů.
Během hry by hráči neměli dávat průchod svým emocím a
nadávat krvavému prstu, že švidluje a uvolňuje moc fotonů,
ačkoli je to většinou pravda.
Pokud počet hráčů značně převyšuje schopnosti krvavého
prsta, můžeme mu dodat pomocníky.
Pokud počet hráčů značně nedosahuje schopností krvavého
prsta, necháme hráče jeho schopnosti uměle snížit.
Majáky
potřeby: lidi - 2-5 majáků
věci - baterky, svíčky
hráči: 10-30
doba: 1 hra 10 min.
jednotlivci
Tato hra vzniká spojením her Maják (viz. výše) a Krvavý
prst (viz. výše). Do území rozmístíme zapálené svíčky.
Vedoucí tvoří majáky - mají baterku a pomalu se otáčí.
Úkolem hráčů je pozhasínat svíčky. Pokud jsou viděni
některým z majáků musí se vrátit na startovní místo. Za
každou zfouknutou svíčku má hráč bod.
Mouční červy
potřeby: lidi - 7 moučných červů
věci - bílé oblečení (aspoň trička)
hráči: 15-30
doba: 20-30 min.
jednotlivci
Mouční červy jsou představováni vedoucími oblečenými v
bílém oblečení. Hráči chytají moučné červi. Za
každého chyceného červa dostanou lísteček. Vítězí ten,
kdo má nejvíc lístečků a dvě oči.
Svíčkový
fotbal
potřeby: lidi - 3-5 rozhodčí
věci - svíčky, branky
hráči: 10-30
doba: 15-30 min.
družstva(2)
Každý hráč dostane 1 svíčku, hraje se po družstvech.
Úkolem je projít se zapálenou svíčkou soupeřovou brankou.
Pokud je hráči sfouknuta svíčka, nesmí ostatní nijak
omezovat ni ohrožovat a vrací se zpět ke své domovské
svíčce (ta je kousek za vlastní brankou), zde si zapálí
svíčku a může jít znovu. Hráči si nesmějí navzájem
zapalovat svíčky.
Rozhodčí: V každé brance sedí jeden rozhodčí, který
kontroluje zapalování svíček a počítá obdržené góly.
Ostatní rozhodčí pobíhají po poli a kontrolují
zfoukávání apod.
Jezevčík
potřeby: lidi - 1 a více vedoucích
věci - šátky
hráči: 8 a více
doba: 30 min. a více
jednotlivci
Hráčům zavážeme oči a poté je klikatě odvedeme rozumně
daleko od místa ubytování. Poté jim řekneme, že za dvě
minuty si můžou sundat šátek a vyrazit zpět, a rychle
utečeme z dohledu. Kdo se vrátí nejdřív, vyhrává. Při
drsnější verzi odvážíme hráče autem. Fakt nevím, proč
se to jmenuje jezevčík.
Noční
akční kimovka
potřeby: lidi - 5 chytačů
věci - 5 petrolejek, sirky, cca 25 náhodných věcí
hráči: 10 a více
doba: 30-45 min.
jednotlivci či družstva
Do území umístíme 5 petrolejek a ke každé asi 5 různých
věcí. Úkolem hráčů je zapamatovat a po konci hry zapsat co
nejvíce z těchto věcí. V tom jim brání chytači - koho
chytnou tomu seberou sirku, kdo už nemá sirky, ten dohrál a
jde si sednou na kraj území.
Ples upírů
potřeby: lidi - 1 organizátor a barman
věci - karty
hráči: 20 a víc (heterogenost důležitá)
doba: 15-30 min.
jednotlivci
Před začátkem hry si každý připravý alespoň 5 lístečků
s textem typu "Bylo to úžasné", "Jsi
ohromující" apod. a dubový kůl (stačí symbolický).
Poté každému dáme kartu - kdo dostane červenou je člověk,
kdo černou je upír (upírů by mělo být podstatně méně
než lidí). Poté začíná vlastní hra. Všichni se
nezávazně baví a kdokoli může vyzvat osobu druhého
pohlaví, aby si vyšli na procházku. Pokud vyzývaný
souhlasí, pak se dostaví k baru, kde jim barman načepuje něco
k pití (třeba táborový čhaj) a dá jim drobné občerstvení
(piškoty, lipa apod.). Pak se dvojice odebere na procházku po
okolí a přitom si nezávazně povídají (např. o počasí, o
hvězdách ,...) a přitom se snaží zjistit zda ten druhý
náhodou není upír (pozn. upíři nenávidí česnek a jsou
klaustrofobičtí atd.). Na konec se buď políbí nebo jeden z
nich toho druhého propíchne (symbolicky). Pokud se políbí dva
lidé, vymění si výše popsané lístečky. Pokud se políbí
člověk a upír, tak je člověk nakažen a stává se upírem.
Pokud se políbí dva upíři tak jenom ztrácí čas. Pokud
člověk propíchne upíra, tak je upír mrtev. Pokud propíchne
člověk člověka, tak je propíchnutý mrtev a vrah jde
dobrovolně do doživotního vězení. Upíři píchat nesmí.
Úkolem člověků je nasbírat co nejvíc lístečků, úkolem
upírů je nakazit co nejvíce lidí.
Tma zde není nezbytně nutná, ale je to stylovější
(ideální je šero a mlha).