Toto vyjádření platí pouze pro účely předmětu IB113. V jiných předmětech na univerzitě mohou platit jiná pravidla, protože jejich kontext se liší.
V rámci předmětu IB113 se nahlíží na použití umělé inteligence (nástrojů jako je ChatGPT) stejně jako na spolupráci s člověkem. Následující pravidla platila v předchozích letech pro A = člověk, nyní analogicky platí i pro A = umělá inteligence.
Nástroje umělé inteligence rozhodně mohou být užitečným pomocníkem při programování. Na to, aby je člověk mohl vhodným způsobem používat, nicméně potřebuje důkladně zvládat základní programátorské koncepty. Předmět IB113 se zaměřuje právě na tyto základy.
Analogie s kalkulačkou a počítáním: I přesto, že již dlouho máme k dispozici kalkulačky, které dokáží počítat daleko rychleji a spolehlivěji než my, je stále nezbytné umět zpaměti základní výpočty. Pokud se nenaučíte zpaměti, kolik je 4·8, tak se budete v dalších partiích matematiky (zlomky, rovnice, mocniny, ...) neustále zasekávat. Při řešení praktických problémů pochopitelně používáme kalkulačky, ale existence kalkulačky neznamená, že už nemusíme umět násobit.
Podobně je to i v programování. Při řešení praktických problémů se určitě může využití umělé inteligence hodit, ale nejdřív je potřeba umět použít vnořené cykly.
Mimo domácí úlohy a vnitrosemestrální písemku samozřejmě nástroje umělé inteligence používat můžete (stejně jako se můžete o látce bavit s jinými lidmi). Například pokud vyřešíte nějakou úlohu na cvičení, tak můžete zkusit, jaké řešení by navrhl ChatGPT, příp. si můžete nechat poradit s některým z příkladů ze cvičení či sbírky, na kterém jste se dlouho zasekli.
Nástroje generativní AI nicméně doporučuji používat obezřetně. Obdržené odpovědi mohou být často pro začínajícího programátora matoucí, protože například mohou obsahovat pokročilé konstrukce nebo nenápadnou drobnou chybu. V případě použití doporučuji v promptech explicitně uvádět kontext „jsem začínající programátor“.