Lodní (říční a námořní) doprava

Výhody:

  • relativně nízká energetická náročnost

  • vhodné pro přepravu hromadných substrátů.

Nevýhody:

  • nižší přepravní rychlost

  • nutnost značných investic lodního parku

  • nutnost značných investic do údržby vodní cesty

  • znečištění povrchových vod zejména ropnými látkami

  • možnost havárií s úniky těchto látek

Pro ČR má ekonomický význam především nákladní říční doprava , osobní doprava má spíše mimoprodukční funkce (zábava, volný čas). Lodní doprava v ČR sleduje podobný osud jako železniční doprava s tím, že lodní doprava byla ještě více závislá na (nyní utlumované) přepravě surovin a paliv (typicky uhlí do elektráren - např. Chvaletice). Pokud jde o dopravu námořní, ČR přišla o flotilu námořních lodí kuponovou privatizací.

Celkově představuje v ČR lodní doprava téměř zanedbatelný zlomek přepravních výkonů, v určitých odvětvích a lokalitách má však nezastupitelný význam.