Obecně prospěšná společnost 

Obecně prospěšná společnost

Na dotazy odpovídá vrchní ředitel Sekce SIPVZ ing. Drahomír Fránek
 
Proč vznikla myšlenka Obecně prospěšná společnost MŠMT pro SIPVZ ? Není těch institucí okolo Internetu do škol už příliš?
Obecně prospěšná společnost je zcela přirozeným nástrojem v občanské společnost pro zajištění vícezdrojového financování projektů, jako je Internet do škol a vlastně celá Státní informační politika ve vzdělávání. To je jediný důvod jejího vzniku. Kromě toho společnost nemusí vracet získané a nevyužité finanční prostředky na konci roku do státního rozpočtu.

Bude tedy pouze můstkem pro převod peněz z jednoho roku do druhého ?
Rozhodně takovým můstkem nebude. Jde o to, že kdyby ministerstvo školství získalo nějaké prostředky na zmíněné projekty, tyto peníze se okamžitě stanou příjmem státního rozpočtu a MŠMT na ně nemá další vliv. To je mimo jiné důvod, proč například ministerstvo pro místní rozvoj má Fond bydlení.

Jaké jsou náklady na její vznik a fungování ?
Především je důležité si uvědomit, že Obecně prospěšná společnost si musí vydělat sama na sebe. Jistě, bude potřebovat do začátku nějaké peníze na rozjezd a to formou půjčky. V současné době navrhujeme přibližně tři miliony korun - na nájem, na platy, na provoz.

Od koho si půjčí a do kdy je bude vracet ?
Peníze si OPS půjčí z rozpočtu ministerstva školství, ale musí je samozřejmě vrátit včas. To znamená, že půjčka bude v každém případě uhrazena do konce tohoto roku.

Z čeho bude dluh splácet ?
V žádném případě je nebude splácet z rozpočtu na Státní informační politiku ve vzdělávání. Jednoduše řečeno, peníze na splátky, ale i na další provoz musí společnost získat mimo státní rozpočet. Tedy tam, kde získá prostředky, ze kterých pak bude financovat SIPVZ. Například pro Český Mobil to je ideální nástroj, jak splnit svůj slib - dát 500 mil. na internet do škol. Stejnými prostředky mohou být peníze za správu domén od společnosti NIC, vyřazené počítače od bank atp.

Jaký přínos představuje OPS pro školy, které již počítače dostaly, resp. které jsou v 1. vlně ?
Například jedním ze subprogramů je možnost pro některé učitele získání počítače i s připojením domů. Další subprogram je připraven pro větší penetraci počítačů přímo na školách. Pak je zde možnost distančního vzdělávání pro dlouhodobě nemocné žáky, nebo školení pro firmy, a rovněž rekvalifikace nezaměstnaných. Možností je opravdu mnoho. Tyto školy již teď zvažují, z čeho budou platit například připojení k Internetu po šestatřiceti měsících, po kterých provoz hradí MŠMT. Pak lze předpokládat, že OPS by mohla ze získaných prostředků konektivitu platit i školám z 1. vlny.

A jaký přínos znamená pro školy, které ještě počítače nedostaly ?
Ale to jsou právě ty školy, kvůli kterým taky chceme Obecně prospěšnou společnost založit. Pomocí peněz, které se nám jejím prostřednictvím podaří získat, tak můžeme pomoci vybavit všechny školy, které nejsou součástí prvních 3620 školských zařízení. Kromě toho získané prostředky použijeme i na provoz školského portálu a na vzdělávání obecně.

Vždyť ale tohle všechno mělo být pokryto z původně uvolněných 7,5 miliard ?
Již nyní je však jasné, že tyto peníze na vše, co SIPVZ má školství poskytnout, nestačí. Navíc stát nemůže a neměl by hradit vše. Je tedy namístě vznik OPS jako nástroje pro vícezdrojové financování SIPVZ. Kupříkladu na fondy EU si stát nemůže sáhnout a právě EU speciálně pro informační gramotnost nabízí velké možnosti.

Kdo tuto společnost povede ? Budou to pracovníci Vaší sekce ?
To opravdu nevím, jmenovat dozorčí radu bude pan ministr a ta až následně jmenuje správní radu a ředitele. Dle mého názoru by tam měli sedět lidé z našeho resortu, úřadu vlády, Telecomu, zástupci vysokých škol atd.

Je práce ve správní radě či dozorčí radě honorovaná ?
Nikoli, je to funkce čestná, Placen je až ředitel a samozřejmě zaměstnanci.
O OPS se začalo mluvit na výstavě Schola Nova, kdy by ale měla být vládou schválena ?
To je politická otázka a její zodpovězení je pouze na vládě. My bychom byli rádi, aby to bylo co nejdříve, do konce dubna.

Zpět