Testování jednotek, JUnit

Tomáš Pitner, upravil Marek Šabo
tomp@fi.muni.cz

Testování software

  • Účelem testování je obecně vzato zajistit bezchybný a spolehlivý software.
  • Testování je naprosto klíčová součást SW vývoje.
  • Je to rozsáhlá disciplína softwarového inženýrství sama o sobě.
  • Některé postupy vývoje jsou přímo řízené testy (Test-driven Development).
  • Zde v PB162 se zatím budeme věnovat jen testování jednotek programu.
  • Bližší info v řadě předmětů na FI, např. PV260 Software Quality

Typy testování

  • Testování jednotek (malé, ale ucelené kusy, např. třídy, samostatně testované) — dělá vývojář nebo tester
  • Integrační testování (testování, jak se kus chová po zabudování do celku) — dělá vývojář nebo tester často ve spolupráci s architektem řešení
  • Akceptační testování (při přijetí kódu zákazníkem) — dělá přebírající
  • Testování použitelnosti (celá aplikace obsluhovaná uživatelem) — dělá uživatel či specialista na UX
  • Bezpečnostní testování (zda neobsahuje bezpečnostní díry, odolnost proti útokům, robustnost) — dělá specialista na bezpečnost
  • …​

Testování jednotek

  • Testování jednotek (unit testing) testuje jednotlivé elementární části kódu

    • elementární části = třídy a metody

  • V Javě se nejčastěji používá volně dostupný balík JUnit.
  • V nových produktech se používají verze JUnit 4.x nebo JUnit 5.
  • Elementárním testem v JUnit je testovací metoda opatřena anotací @Test.

Jednoduchý příklad JUnit testu

  • @Test před metodou označí tuto metodu za testovací.
  • Metoda se nemusí nijak speciálně jmenovat (žádné testXXX jako dříve není nutné).
@Test
public void minimalValueIs5() {
  Assert.assertEquals(5, Math.min(7, 5));
}
  • Metoda assertEquals bere 2 parametry

    • očekávanou (expected) hodnotu — v příkladu 5 a
    • skutečnou (actual) hodnotu — v příkladu Math.min(7, 5).

  • Pokud hodnoty nejsou stejné, test selže.
  • Může přitom vydat hlášku, co se vlastně stalo.

Příklad Calculator — testovaná třída

  • Testovaná třída Calculator, jednoduchá sčítačka čísel:
public class Calculator {
  public int evaluate(String expression) {
    int sum = 0;
    for (String summand: expression.split("\\+"))
      sum += Integer.valueOf(summand);
    return sum;
  }
}
...
new Calculator().evaluate("1+2"); // returns 3
  • TIP: Řetězec "\\+" je pouhý regulární výraz reprezentující znak +.

Příklad Calculator — testovací třída

  • Třída testující Calculator:
public class CalculatorTest {
  @Test
  public void evaluatesExpression() {
    Calculator calculator = new Calculator();
    int sum = calculator.evaluate("1+2+3");
    Assert.assertEquals(6, sum);
  }
}

assert metody

  • Jak bylo vidět, pro ověření, zda během provádějí testu platí různé podmínky, jsem používali volání Assert.assertXXX.
  • Z jejich názvů je intuitivně patrné, co vlastně ověřují.
  • Jsou realizovány jako statické metody třídy Assert z JUnit:

    • assertTrue
    • assertFalse
    • assertNull
    • …​

Import statických metod Assert

  • Abychom si ušetřili psaní názvu třídy Assert, můžeme potřebné statické metody importovat
import static org.junit.Assert.assertEquals;
public class CalculatorTest {
  @Test
  public void evaluatesExpression() {
    Calculator calculator = new Calculator();
    int sum = calculator.evaluate("1+2+3");
    assertEquals(6, sum);
  }
}

Co dál?

  • Javové testování bude podrobně probíráno v dalším kurzu — PV168.

/