Anotace publikací

  • Pavel Drášil, Tomáš Pitner. Achieving reusability in e-learning, Sborník conference SCO 2007, Masarykova univerzita, Brno, 2007

Reusability is one of the most desirable features of modern teaching/learning approaches and especially e-learning. Historically, this issue was tackled by standardizing metadata and packaging formats for electronic learning materials. However, it has been shown that this is not enough and that the pedagogical basis is for each piece of learning material crucial to its success. Instructional design techniques allowing teachers to describe and subsequently reuse whole teaching/learning scenarios have therefore been developed and they currently are on their way to becoming standard practice. This article provides an overview of instructional design techniques and a novel approach to achieving reusability of learning materials, further increasing possible benefits of instructional designs, is presented.

 


  • Tomáš Gregar, Jiří Sotona, Jan Mudrák a Tomáš Pitner. Získávání dokumentových dat pro elektronickou podporu výuky, Sborník conference SCO 2007, Masarykova univerzita, Brno, 2007

Příspěvek se zabývá problematikou získávání dat pro použití v elektronické podpoře výuky. Výuka podporovaná počítačem vyžaduje popsání sémantiky dat a jejich čitelnost pro programové systémy. Do takového stavu je nutno je připravit, a je nepřípustné tuto odpovědnost přenášet na autora kurzů. Je také nutné vyhnout se znovudigitalizaci již existujících zdrojů znalostí. Proto postupně představíme několik nástrojů, vyvinutých na FI MU v rámci připravovaného aplikačního rámce pro práci se znalostmi; včetně postupů, které využívají, a jejich možného použití.


  • Gregar, Tomáš - Pitner, Tomáš. Využití nástrojů pro zpracování přirozeného jazyka v e-learningu. In Sborník 2. ročníku konference o elektronické podpoře výuky SCO 2005. Brno, Czech Republic : Masarykovy univerzita v Brně, 2005. od s. 45-50, 6 s. ISBN 80-210-3699-0.

Anotace: Systémy pro počítačově podporovanou výuku, které jsou v dnešní dobe používány, ve většině případů nevyužívají plně možností dnešního stavu informačních technologií. Jeden z oborů, který by mohl pomoci všem uživatelům systémů elektronické podpory výuky je technologie zpracování přirozeného jazyka. Tento článek popisuje náš výzkum v této oblasti. Ukazuje případy použití technik zpracování přirozeného jazyka (Natural Language Processing, NLP) při práci s výukovými systémy (jejich možnosti při vyhledávání, zjednodušování přípravy učebních materiálů, získávání zpětné vazby od studentu apod.). Zabývá se predevším nástroji a postupy, které jsou ve stavu praktického použití, nebo jsou aktuálně vyvíjeny - mnohdy přímo na Fakultě informatiky (FI). Dále bude představena architektura mezinárodně vyvíjeného systému CEWebS, která umožní využití takovýchto nástrojů prostřednictvím webových služeb. Mohou být pak jednodušeji spravovány a zakomponovány do obecných LMS. Článek se zaměřuje na využití elektronického zpracování českého jazyka, neboť různá pravidla jednotlivých jazyků znemožňují jednoduché převzetí obecných mezinárodních systému, většinou vytvořených pro angličtinu.


  • Smrž, Pavel - Pitner, Tomáš - Gregar, Tomáš. Technologie zpracování přirozeného jazyka pro elektronickou podporu výuky. In Sborník konference Informatika XVI. 1. vyd. Brno : Konvoj, 2005. s. 168-175. ISBN 80-7302-083-1.

Anotace: Tento příspěvek se zabývá aplikací postupů a technologií zpracování přirozeného jazyka (Natural Language Processing - NLP) v oblasti elektronické podpory výuky (e-learningu). Slouží jednak jako přehled dostupných relevantních technologií zpracování jazyka a současně jako příkladová studie ukazující aplikaci základních ideí pro češtinu. Řada diskutovaných technik a postupů je již ve stavu bezprostřední použitelnosti, mnoho (zatím většina) z nich ale na využití teprve čeká.


  • Gregar, Tomáš - Pitner, Tomáš. Natural Language Processing Tools in E-learning (especcially for Czech language). In Conference proceedings - Information and Communications Technologies in Education. Košice, Slovak Republic : elfa, Košice, Slovak Republic, 2005. od s. 273-279, 6 s. ISBN 80-8086-016-6.

Annotation: Great majority of systems for computer mediated learning do not make benefit from current state of information technology. One domain which can significantly help all users of learning management systems (LMS), is natural language processing. This paper describes our research in this area. It shows use cases of NLP in e-learning (searching, feedback retrieving, testing). It deals with procedures and tools which are (or will be soon) applicable in end-user software products. Some of them are under development at Faculty of Informatics, Masaryk University in Brno (FI MU). We also introduce the architecture of CEWebS, Web Service-based system, resulting from international cooperation. It enables to integrate NLP tools in common learning management systems more easily. This paper aims on Czech language processing. Different rules in languages make it impossible to simply adopt well-known e-learning systems developed originally for English and English-speaking users.

 


  • Gregar, Tomáš - Nevěřilová, Zuzana - Rambousek, Adam - Pitner, Tomáš. Vizualizace znalostí v e-learningu. In SCO 2006, Sharable Content Objects, 3. ročník konference o elektronické podpoře výuky. 2006. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. od s. 39-45, 7 s. ISBN 80-210-3923-X.

Anotace: Příspěvek se zabývá problematikou prezentace dat v prostředí sémantického webu. Data, formálně popsaná ontologií, jsou přizpůsobena počítačům. Přestávají být ale čitelná pro člověka—a to je nutné pro pochopení obsahu (například výukového materiálu). Proto se zmíníme o možnostech vizualizace dat, jejím přínosu a nevýhodách. Dále je představen vyvíjený systém RDF browser, který by měl být schopen připravovat ontologická data získaná z heterogenních zdrojů a následně je vizualizovat v několika různých modelech. Budou také představena některá jeho možná využití.


  • Gregar, Tomáš - Pavlovič, Jan. Vizualizace ontologií ve vyhledávacím systému vědeckých publikací. In SCO 2006, Sharable Content Objects, 3. ročník konference o elektronické podpoře výuky. Brno : Masarykova univerzita, 2006. od s. 47-52, 203 s. ISBN 80-210-3923-X

Anotace: Příspěvek se zabývá problematikou využití ontologií při vyhledávání vědeckých publikací. Masarykova univerzita má přístup k mnoha světových digitálních knihovnám. V tak velkém množství dokumentů je prakticky nemožné se orientovat. Proto pracujeme na propojení globálního vyhledávacího a vizualizačního systému. Tak nabídneme uživateli pomocí shlukových map abstraktní pohled na množinu nalezených relevantních dokumentů


  • Gregar, Tomáš - Pitner, Tomáš. Vizualizace dat ve výuce. In Sborník konference Informatika 2006. Brno : PEF MZLU Brno, 2006.

Anotace: Příspěvek se zabývá pravidly při předávání informací ve výuce. Mimo obecně platných zákonitostí si všímá speciálních požadavků elektronicky podporované výuky. Na základě toho pak představuje navrhovaný systém pro vizualizaci a správu dat, který je vyvíjen na FI MU, propojení jeho modulů pro vyhledávání, samotnou vizualizaci, práci s uloženými znalostmi.


  • Gregar, Tomáš - Pavlovič, Jan - Kokrment, Lukáš. Visualization of Multidimensional Information from Scientific Computations. In Current Research in Information Sciences and Technologies, Volume II. Spain : American Society for Information Science and Technology, 2006. od s. 472-476, 602 s. ISBN 84-611-3105-3.

Annotation: There exist many computationally intensive problems in the area of decision support. Results of solving these problems are usually huge sets and only small parts of them are suitable solutions. Domain experts have to consider the most usable ones. Eligible result visualization makes decision process performed by domain experts faster and more accurate. Computer processing of huge data amounts is quite different compared to human one. We have proposed a general methodology and axe-oriented 2D display technique for visualization of information, obtained from scientific computations. This methodology is capable of dealing with multidimensional data. Proposed solution should be general enough and it should follow the essential principles of Service-Oriented Architecture (SOA). These principles allow us to design a modular solution that can be effectively customized to examine the target domain. We are testing proposed methodology on three scientific domains.


  • Gregar, Tomáš - Pospíšilová, Radka. Tvorba a využití vizuálních ontologií v elektronické podpoře výuky. In DATAKON 2006, Sborník databázové konference. Masarykova univerzita. Brno : Masarykova univerzita, 2006. od s. 169-178, 9 s. ISBN 80–210–4102–1.

Anotace: Elektronicky podporovaná výuka (e-learning) si dává za úkol asistovat u předávání znalostí studentům pomocí počítačových systémů. Pro tuto funkčnost je potřeba explicitní popis sémantiky předávaných dokumentů, což je základní myšlenka sémantického webu. Práce s ontologiemi se v dnešní době omezují na práci s textem. Textová data jsou ale jen jedním médiem pro předávání znalostí; dalším je obraz. Tento příspěvek se zamýšlí nad problematikou definice sémantiky obrazových dokumentů, popisuje aktuální stav v této oblasti a je v něm navržen algoritmus pro popis vnitřní struktury obrazu, práci s jeho sémantikou – a jejich následné využití hlavně v počítačově podporované výuce.


  • Kubásek, Miroslav - Pavlovič, Jan - Gregar, Tomáš. Performance Solution of SOA Infrastructure for Knowledge Computing. 6th International Conference on Knowledge Management, Graz : Graz University of Technology, 1, 1, od s. 20-26, 80 s. ISSN 0948-6968. 2006.

a na jeho základě článek:


  • Kubásek, Miroslav - Pavlovič, Jan - Gregar, Tomáš. Performance Solution of SOA Infrastructure for Knowledge Computing. Journal on Universal Knowledge Management (J.UKM)., Graz : IICM. 2006.

Annotation: In this paper we will present a complete solution of SOA designed for knowledge computation encapsulation. SOA brings a lot of advantages to the whole ICT process when a difficult on-demand task is computed. On the other hand SOA overhead is nowadays unacceptable for this kind of computation tasks. We have used a semantic approach to describe SOA. Some contributing ideas have appeared for example a possible approach to cache web services ontologically. This can help in knowledge computing.


  • Pitner, T., Drášil, P. An E-learning 2.0 Environment - Principles, Technology and Prototype. In proceedings of the 6th International Conference on Knowledge Management, Graz: Graz University of Technology, 2006. s. 543-1092. ISSN 0948-6968. 2006.

Anotace: V souvislosti s nástupem nových webových technologií, souhrnně označovaných jako ”Web 2.0” se zviditelňuje i rozdíl mezi tradičními formami elektronické podpory výuky, poskytovanou tradičními systémy pro řízení výuky, a očekávanou úrovní e-learningových služeb. V příspěvku jsou identifikovány nejdůležutější koncepty, typické pro platformy podporující tzv. ”E-learning 2.0”, a je představeno i prototypové řešení s otevřenými zdrojovými kódy, vyvinuté v jazyce Java.


  • Pitner, T., Drášil, P. E-learning v kontextu moderních trendů v síti Internet. In proceedings of Technologie pro e-vzdělávání 2006. Praha, 2006. s. 7-12. ISBN 80-01-03512-3.

Anotace: Současné obecné trendy v nahlížení na web jako na platformu pro zveřejňování, komunikaci a sdílení se odrážejí i v jeho měnícím se využití ve vzdělávání. Tento příspěvek nastiňuje posuny ve vnímání elektronické podpory výuky souhrnně označované jako E-learning 2.0. Zmiňuje nová metodická paradigmata (zejména konektivismus) a jejich požadavky na elektronickou podporu. Naplnění těchto požadavků je ilustrováno na vzorové implementaci (platformě ”L2”), umožňující integrovat stávající výukové i obecně použitelné zdroje a vytvořit tak personalizované výukové prostředí (learning landscape) odpovídající principům konektivizmu a kolaborativního učení.


  • Pitner, T., Drášil, P. Platforma pro pesonalizaci standardizovaných výukových materiálů. In proceedings of SCO 2006. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. s. 33-38. ISBN 80-210-3923-X.

Anotace: Tento příspěvek je věnován problematice uplatnění personalizačních technik ve světě standardizovaných výukových objektů zpřístupňovaných prostřednictvím nejrůznějších systémů pro řízení výuky (LMS). V první části jsou analyzovány vhodné datové formáty pro přípravu a distribuci snadno přenositelných výukových materiálů. Dále je čtenář ve stručnosti uveden do oblasti adaptivních hypermediálních systémů. Ve třetí části je představeno zamýšlené technické řešení problému - platforma, nad kterou budou adaptivní a personalizační techniky postupně implementovány a testovány. Na závěr jsou diskutovány další možnosti využití této platformy.


  • Pitner, T., Drášil, P. Standardizace v e-Learningu. In proceedings of Informatika XVI/2005. Brno: Konvoj, 2005. s. 40-44. ISBN 80-73-02083-1.

Anotace: Příspěvek mapuje aktuální stav standardizace informačních technologií v oblasti e-learningu. Nejpoužívanější standardy a specifikace jsou zde zběžně popsány a zasazeny do procesu výuky či tvorby výukových materiálů.


  • Pitner, T., Drášil, P. Standardy v procesech elektronicky podporované výuky. In proceedings of Konference BELCOM ‘05. Praha, 2005. s. 26. ISBN 80-01-03203-5.

Anotace: Příspěvek je věnován problematice e-learningových standardů. Autor se pokusil zpracovat tuto oblast z poměrně netradičního pohledu a přiblížit ji tak i netechnicky orientovaným čtenářům. Význam jednotlivých standardů je vysvětlen přímo na procesech, ze kterých se výuka skládá (příprava kurzu, průběh výuky, testování znalostí a administrativní úkony).


Anotace: Technická zpráva podává přehled významných standardů a specifikací v oblasti elektronicky podporované výuky včetně jejich hlavních charakteristik. Většina zprávy je věnována standardům, zajišťujících interoperabilitu tzv. výukových objektů (IEEE LOM, IMS CP, SCORM, ...). Dalšími zmiňovanými oblastmi uplatnění standardů jsou například přenos personálních informací nebo zachycení výukového procesu.