3. Člověk a životní prostředí

Cíl: Stručně si připomenete historický vývoj vztahu člověka a ŽP v souvislosti se změnami ve způsobech výživu a hospodaření.

3.1. Planeta Země, její vývoj

Planeta Země je jednou z devíti planet naší sluneční soustavy, v pořadí (Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun a Pluto) třetí nejbližší Slunci. Má tvar geoidu (geometrické těleso odpovídající tvaru Země), od koule se liší zejména zploštěním na pólech, k němuž došlo vlivem odstředivé síly zemské rotace. Kolem středu sluneční soustavy - přesněji kolem společného těžiště oběhne Země za jeden astronomický rok. Otáčka kolem vlastní osy trvá jeden den. Tím, že je osa otáčení nakloněna vůči rovině oběhu má za následek střídání ročních období, způsobené rozdílným slunečním osvitem. V extrémním případě (za polárními kruhy) nastává (v létě) polární den a (v zimě) polární noc, což jsou "dny", kdy buďto slunce vůbec nezapadne za obzor (den), nebo se naopak vůbec neobjeví nad obzorem (noc). - to jsou hlavní faktory umožňující vznik a přežití živých organismů na Zemi.

Země má jednu přirozenou oběžnici - Měsíc, který je relativně (vůči oběžnicím jiných planet slun. soustavy) velmi velký, má asi 1/81 hmotnosti Země, proto se někdy soustava Země-Měsíc považuje za dvojplanetu.

Vývoj planety Země započal zhruba před 4.5 miliardami let spolu s vývojem celé sluneční soustavy.

Asi za 1,5 miliardy let poté se začaly na Zemi objevovat první známky života. Člověk se na Zemi objevil mnohem později, jeho první předchůdci se objevují kolem před dvěma až jedním mil. let.

3.2. Člověk, jeho původ a vývoj

Předchůdci člověka (Hominidi, Ramapithékové, Australopithékové) - 1.5 mil. let.

Pravěký člověk (Homo Habilis, Homo Erectus, Homo Sapiens Neanderthalis) - 750000-250000 let

Člověk dnešního typu (Homo Sapiens Sapiens) - před cca 40000 lety

Na vztah člověk -- životní prostředí má klíčový vliv přechod od původní extenzivní formy využívání přírodních zdrojů sběrem a lovem k cílenému pěstování rostlin a chovu zvířat.

3.2.1. Osídlování Země

Obr.: Mapa pochází z Velkého zeměpisného atlasu

3.2.2. Změny ve způsobu zajištění výživy

Souvislosti

Procesy

Obr.: Mapa pochází z Velkého zeměpisného atlasu

3.2.3. Negativa přechodu k zemědělskému způsobu zajišťování výživy

Obr.: Mapa pochází z Velkého zeměpisného atlasu

3.2.4. Starověk: První civilizace

3.2.5. Středověk: Rozvoj feudální společnosti

3.2.6. Novověk: Průmyslová výroba

3.2.7. Postmoderní kultura

Shrnutí historického vývoje vztahu člověka k ŽP

3.3. Vliv jednotlivých hospodářských aktivit na ŽP

3.4. Průmysl a jeho vliv na ŽP

Cíl: Poznáte hlavní vlivy průmyslové výroby na ŽP v hlavních průmyslových odvětvích.

Cíl: Seznámíte se s nástroji k zamezení (zejména preventivnímu zamezení) negativního dopadu průmyslových aktivit na ŽP.

3.5. Vliv zemědělství na životní prostředí

Cíl: Poznáte vliv zemědělství na životní prostředí ve vyspělých a rozvojových zemích.

3.5.1. Zemědělství ve vyspělých a rozvojových zemích

Ve vyspělých zemích

v ČR

v rozvojových zemích

3.5.2. Zemědělství jako ekostabilizující faktor

3.5.3. Potravinářství, výživa člověka

dnešní způsob výživy ve vyspělých zemích

Budoucnost

3.5.4. Vlivy zemědělství

... na půdu a vodu

na biodiverzitu

... na atmosféru

možná řešení

3.5.5. Odkazy - další relevantní kurzy

FSS MU: Základy zemědělství
vyučuje: Ing. Zbyněk Ulčák, Katedra enviromentálních studií FSS MU, Brno

Cílem kurzu je seznámit posluchače se strukturou agroekosystému, s ekologickými faktory ovlivňujícími zemědělskou produkci, se základními postupy agrotechniky, principy pěstování plodin a chovu zvířat. Kurz je určen hlavně posluchačům s minimálním biologickým vzděláním, jeho absolvování slouží jako příprava pro kurz HEN416 Trvale udržitelné zemědělství. Seznam témat: poznávání biologického materiálu, Půda - vznik, vlastnosti, Výživa rostlin - hnojení, komposty, Agroekosystém - struktura, ekologické faktory zemědělské produkce, Vznik a šíření zemědělství, vývoj zemědělských systémů, osevní postupy, Kulturní rostliny jako základ produkce potravin., zásady pěstování plodin, Zásady chovu zvířat.

FSS MU: Trvale udržitelné zemědělství
vyučuje: Ing.Zbyněk Ulčák, Katedra environmentálních studií FSS MU, Brno

V úvodní části kurz objasňuje abiotické a biotické prvky agroekosystému a principy jeho fungování. Následuje studium původu, vývoje a diversity zemědělských systémů; hlavní pozornost je věnována zemědělství mírného pásma, jeho produkčním i mimoprodukčním funkcím. Jsou studovány příčiny a důsledky modernizace zemědělství ve 20. století včetně fungování principů WTO a zemědělské politiky EU a jejich environmentálních a sociálních důsledků. V průběhu celého kursu jsou principy trvalé udržitelnosti zemědělství analyzovány a konfrontovány s industriálním zemědělstvím a jeho alternativami. Semináře jsou určeny k rozboru případových studií a aktuálních problémů. Součástí kursu je exkurze.

3.6. Sektor služeb a jeho vliv na ŽP

Cíl: Poznáte, že i sektor služeb vykazuje významný vliv na ŽP.

3.7. Odpady a odpadové hospodářství

Cíl: Poznáte základní terminologii odpadového hospodářství.

Cíl: Seznámíte se hlavními toky odpadů a katalogem odpadů.

Cíl: Poznáte typické příklady možností nakládání s odpady.

3.7.1. Úvod do odpadového hospodářství

Terminologie

Původ odpadů

Klasifikace a katalog odpadů

Zpracování odpadů, recyklace

Ekologická likvidace odpadů

Bezodpadové technologie

3.7.2. Příklady

PET lahve

Srovnání různých obalů pro nápoje

3.7.3. Recyklace

3.7.4. Odpadové hospodářství obcí

třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů: http://www.enviweb.cz/?a=6e85444&id=35531&sec=odpady&part=clanek

3.7.5. Průmyslové odpoady a jejich využití

3.8. Energetika

Cíl: Poznáte hlavní problémy výroby, distribuce a využívání energie.

3.8.1. Energie, její formy, produkce, distribuce a spotřeba

Pojem energie je základní vlastností hmoty. Celková energie skrytá v dané hmotnosti látky je vyjádřitelná známým vzorcem E = mc2. Z této celkové energie je však při však "rozumně" uskutečnitelných přeměnách získatelný zlomek procenta - a to ještě jen díky možnostem využití energie atomových jader. Energii lze z fyzikálního hlediska popsat jako schopnost konat práci. Může nabývat různých podob: Z hlediska praktické využitelnosti je podstatná právě vhodná forma energie, umožňující:
  1. snadné a levné získávání bez negativních vlivů na ŽP
  2. snadný a bezeztrátový přenos
  3. efektivní akumulaci (uchovávání)
  4. snadnou přeměnu na jinou formu energie
Z těchto hledisek se dosud jako nejvýhodnější jeví a používá energie elektrická, splňující kritérium relativně bezeztrátového přenosu a snadné přeměny. Nevyhovuje však hledisku šetrného získávání s minimálním vlivem na ŽP a nelze ji levně a s minimálními ztrátami akumulovat.

3.8.2. Neobnovitelné zdroje energie

Fosilní paliva

  1. uhlí
  2. ropa
  3. hořlavé břidlice a písky
  4. rašelina
  5. zemní plyn

Jaderné palivo

  1. uran 238, 235

3.8.3. Jaderná energetika

Temelín * (Důsledky spuštění)

Provoz Temelína

3.8.4. Vliv energetiky na ŽP

Nejpodstatnějšími vlivy energetiky na životní prostředí jsou:

Vliv na znečištění ovzduší:
Tvorba SO ročně (při stejném výkonu 2 GW):

Vliv na globální změnu klimatu:
Kolik CO se uvolní při výrobě 1 GWh elektřiny?

Shrnutí
Negativní vlivy na ŽP (externality) lze shrnout pod jediný ukazatel, vyjádřený v korunách. Výrobě 1 MWh elektrické energie odpovídají tyto externality (údaje z r. 1999):

3.8.5. Alternativní zdroje

Vodní energie

Energie větru

Geotermální energie

Tepelná čerpadla

Energie biomasy, bioplyn

Obnovitelné zdroje paliv

3.8.6. Možnosti energetických úspor

Zlepšování technologií a technologických postupů

Snižování tepelných ztrát izolací budov

Snižování energetické náročnosti dopravy

3.9. Doprava

Cíl: Poznáte charakteristiky jednotlivých druhů dopravy z hlediska vlivů na ŽP, zejména pokud jde o ČR.

3.9.1. Silniční doprava

Nákladní doprava
V ČR je asi 55 tis km silnic, dálnice a rychlostní komunikace tvoří asi 770 km (údaje z roku 1997). Pokud jde o množství přepraveného nákladu:

  1. do roku 1989 výkon silniční nákladní dopravy narůstal
  2. od 1989 do 1994 výkon poklesl (vlivem útlumu v průmyslu, zejména těžkém),
  3. nyní výkon opět narůstá.
Vzrůstá podíl drobných přepravců. Z hlediska environmentální zátěže jde zejména při dopravě na větší vzdálenosti o neefektivní druh dopravy (ve srovnání s železnicí či lodní dopravou), má však řadu praktických výhod, díky nimž je stále častěji preferována:

Osobní doprava
Trendy jsou obdobné jako ve vyspělých zemích:

  1. nárůst individuální dopravy (i ve městech, kritická je situace v Praze)
  2. pokles počtu přepravených osob v MHD
  3. Vzniká začarovaný kruh: pokles počtu přepravených osob - rušení spojů - další pokles počtu přepravených osob ...
  4. Stát podporuje tzv. základní dopravní obslužnost ("2 spoje v pracovní den") dotacemi autobusových dopravců a ČD
Kromě toho typické pro ČR (i v jiných postkomunistických zemích):
  1. rapidní nárůst počtu osobních automobilů na počet obyvatel
  2. nedostatečná silniční dopravní infrastruktura (řídká síť dálnic a rychlostních komunikací),
  3. zanedbaná silniční dopravní infrastruktura (špatný stav silnic a dalších dopravních staveb, nedostatek prostředků na údržbu a opravy)
  4. nedostatečné napojení na mezinárodní silniční síť
  5. malé využívání kombinované přepravy (železnice-silnice)

3.9.2. Železniční doprava

ČR patří k zemím s relativně hustou železniční sítí, celková dálka momentálně provozovaných tratí je přes 9400 km.
  1. Hlavní tahy byly budovány již v 19. století (první "klasická" železnice u nás r. 1837), převážná většina ostatních tratí do první světové války - hlavní směry: "do Vídně".
  2. Po vzniku ČR budování lepšího propojení českých zemí a Slovenska a budování nových tratí na Slovensku. Hlavní tahy jsou "východ - západ".
  3. Dobudování a částečná modernizace (zejména elektrifikace a zabezpečovací zařízení) železniční sítě proběhlo v padesátých letech - v ČR např. trať 250: Brno - Tišnov - Křižanov - Žďár n.S., tratě v seveočeském uhelném revíru a především strategický tah západ - východ: Praha - Česká Třebová - (Přerov) - Bohumín - Košice (- Čierná n. Tisou - Čop).
Z hlediska současného drážního provozu:

3.9.3. Letecká doprava

Celosvětově podíl letecké přepravy (zejména osobní) vzrůstá, v ČR jde však pouze o zlomek přepravního výkonu osobní dopravy. Letecká doprava se jednak
  1. podílí na produkci skleníkových plynů (přestože je spotřeba leteckého petroleje absencí spotřebních daní nepřímo dotována) a také
  2. působí znečištění ve vyšších vrstvách atmosféry než doprava pozemní.
  3. Z energetického hlediska jde o nejnáročnější dopravu.

Alternativou slučující výhody letecké dopravy s nižší energetickou náročností by mohlo být použití moderních vzducholodí, použitelných hlavně pro přepravu rozměrných nákladů na velké i kratší vzdálenosti. Energeticky jsou podstatně efektivnější než letadla těžší než vzduch.

3.9.4. Lodní (říční a námořní) doprava

Výhody:

Nevýhody: Pro ČR má ekonomický význam především nákladní říční doprava, osobní doprava má spíše mimoprodukční funkce (zábava, volný čas). Lodní doprava v ČR sleduje podobný osud jako železniční doprava s tím, že lodní doprava byla ještě více závislá na (nyní utlumované) přepravě surovin a paliv (typicky uhlí do elektráren - např. Chvaletice). Pokud jde o dopravu námořní, ČR přišla o flotilu námořních lodí kuponovou privatizací.

Celkově představuje v ČR lodní doprava téměř zanedbatelný zlomek přepravních výkonů, v určitých odvětvích a lokalitách má však nezastupitelný význam.

3.9.5. Ostatní

Zejména v průmyslu, ale i pro osobní dopravy se používají (obvykle elektřinou poháněné):
  1. výtahy
  2. lanové dráhy
  3. pásové dopravníky
Tato dopravní zařízení (zejména výtahy, i osobní) se vyznačují vysokou efektivitou přeměny vstupní elektrické energie na požadovanou mechanickou energii. Patří tedy po stránce provozní k environmentálně vhodným druhům dopravy. Přijatelnost z hlediska vlivu na ŽP je však třeba posuzovat i pro K environmentální příznivým dopravním technologiím patří i poněkud kuriozní způsoby dopravy drobných zásilek:
  1. potrubní pošta - nevýhodou je velká počáteční investice i údržba (systém existuje dodnes např. v Praze mezi poštami nebo i jinde v budovách bank). Výhodou je možnost rychlého a spolehlivého zasílání originálů dokumentů.
  2. poštovní holubi

3.9.6. Shrnutí vlivu dopravy na ŽP

Při posuzování vlivu dopravy na ŽP je třeba rozlišovat: