PB009: Základy počítačové grafiky - jaro 2019

Jiří Sochor


"I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand." Confucius

Přednášky

  1. Úvod. Displeje. Grafická primitiva, interpolátory
    Lab 1
  2. Interpolátory. Vyplňování.
    Lab 1
  3. Vyplňování, ořezávání
    Lab 2/konz.HW1
  4. Barva, barevné modely
    Lab 2/konz.HW1
  5. Křivky v počítačové grafice
    Lab 3/konz.HW2
  6. Plochy v počítačové grafice
    Lab 3/konz.HW2
  7. Základy práce s rastrovým obrazem
    Lab 4/konz.HW3
  8. Transformace a promítání
    Lab 4/konz.HW3
  9. Modelování
    Lab 5/konz.HW4
  10. Lokální osvětlení těles, textury
    Lab 5/konz.HW4
  11. Viditelnost
    Lab - konzultace/konz.HW5
  12. Globální osvětlení scény. Sledování paprsku.
    Lab - konzultace/konz.HW5
  13. Radiozita.

  14. PDF soubory - slajdy ve verzi "4/A4 landscape" a "1/A4 landscape" jsou umístěny v IS. Videozáznamy nejsou k dispozici.

    Cvičení a domácí úlohy

    Během semestru v návaznosti na přednášená tíémata budou zadány jednoduché programátorské úlohy. Cílem je vyzkoušet si implementace základních algoritmů PG, které byly mnohokrát implementovány, jsou součástí různých knihoven a enžínů a jsou tak triviální, že jejich implementace občas vyžaduje netriviální úsilí. Zadání jsou publikována v IS. Celkem lze získat za tyto úlohy X kladných a Y záporných bodů.

    Programové prostředí: Processing nebo VS c++/opengl nebo java/opengl

    Upozornění pro studenty:

    Hodnocení

    Podmínkou pro absolvování předmětu je splnění všech DÚ (min.2 body/úloha) a složení písemné zkoušky. Odevzdané úlohy se hodnotí kladnými body, ale pozdní odevzdání úloh se v závěrečném hodnocení projeví jako záporné body. Za všechny DU lze tedy získat až 25 kladných a 10 záporných bodů. Pokud není poslední úloha odevzdána nejpozději do konečného termínu (6.6.2019) , je celkové hodnocení předmětu "F".
    Písemná zkouška obsahuje 5 otázek, max. 25 bodů. Záporné body lze "umořit/smazat" pomocí kladných bodů získaných na písemné zkoušce. Jinak řečeno - pokud se student/ka přihlášený na zkoušku nedostaví a nepíše písemku, dostane hodnocení "-"(pokud se neomluví), záporné body jsou zachovány pro další pokusy. Pokud má 5 záporných bodů a napíše písemku za 3 body, pak mu zůstávají na další termín 2 záporné body.
    Stupnice hodnocení podle kladných bodů za DÚ (min.10) a písemku po aplikaci záporných bodů (min.10)
    
     0 - 24 - F 
    25 - 29 - E
    30 - 34 - D
    35 - 38 - C
    39 - 42 - B
    43 - 50 - A
    
    Hodnocení písemné zkoušky bude zadáno do IS až poté, co bude zapsáno hodnocení domácích úloh cvičícími asistenty. Příklady otázek pro písemnou zkoušku jsou uvedeny v učebních materiálech PB009 v IS. Seznam je revidován nejpozději na konci semestru s ohledem na odpřednášená témata a jejich měnící se obsah.

    Ukončení kolokviem nebo zápočtem

    Předmět není možné zakončit kolokviem, ani zápočtem.

    Aplikace záporných bodů

         Příklad (DU: +11 -6 bodů):
           1.písemka     18, 11+18-6=23, hodnoceni "F" (6 záporných bodů zrušeno)  
           2.písemka     21, 11+21=33, hodnoceni "D"
         Příklad (DU: +20 -5 bodů):
           1.písemka     24, 20+24-5=39, hodnoceni "B"  
         Příklad (DU: +18 -6 bodů):
           1.písemka     4, "F", 2 záporné body zůstávají !
           2.písemka     11, 18+(11-2)= ...  "F" (pisemka bez zap. bodu nesplnuje limit 10), zaporne body se vynuluji ... 
           3. pisemka ...
    	   
    	   

    Literatura

    Titulní strana knihy
    
    Žára J., Beneš B., Sochor J., Felkel P.: Moderní počítačová grafika.
    2.vydání, Computer Press, 2005
    
    počítadlo.abz.cz