René Descartes:

"larvatus prodeo“? (1596-1650)

 

osobní pozn.: inspirovaly mě (v čas. posloupnosti) k této přednášce přinejmenším dvě vlastní stati a jedna doprovodná francouzská:

MD, Kráčel maskován...?, Filos. čas. 44/1996, č. 5, str. 782-810

MD, Intence a její osud, aneb směřování Descartesovy metafyziky, v: Filosofické dílo René Descartesa, ed. A. Sobotková, Filosofia, Praha 1998, str. 79-96

Pierre Riffard, Descartes et l'ésotérisme, in: L'Esprit cartésien: Quatrieme centenaire de la naissance de Descartes, ed. B, Bourgeois-J. Havet, II. sv., J. Vrin, Paris 2000, str.911-16

 

 

 

původní editor sebraných Descartesových spisů Ch. Adam v doprovodném životopise filosofa-vědce tvrdil, že byl Desc iniciován jako "rozekrucián" (AT XII, str. 48 [viz pozn. 1 v MD [1996], str. 782])

tedy: "racionalista" jako "okultista"?

encyklopedie Diderot (8-svazková), 6. sv., Praha 1999, str. 431, heslo "rosikruciáni": uvádí Bratrstvo Růžového kříže jako tajnou společnost od 16. stol. (jiné zdroje uvádějí, že instituce existovala teprve od r. 1614!)

apel na návrat k původním ideálům křesťanství (propojeno s theosofií, alchymií, utopismem...)

 

ještě k nadpisu: "procházím (světem) maskován"

 

 

 

takže "filosof s maskou"?*) (zasvěcenci utajují příslušnost k esoterické společnosti, její rituál a vlastní mystické přesvědčení, vč. případného uplatnění tajného písma k záznamu myšlenek ap.)

*) viz i W. Weischedel, Zadní schodiště filosofie: Myšlenky a všední život 34 velkých filosofů, Votobia, Olomouc 1993 a 1995 [nově upraveno], str. 95-103

pak ovšem by sem též patřil zájem o astrologii, alchymii, magii, víra v tajné síly (a jejich spirituální média)

viz i: B. Šindelář, Hon na čarodějnice (Západní a střední Evropa v 16.-17. století), Svoboda, Praha 1986

losinský a šumperský hon na "čaro-dějnice" v letech 1678-96 (kde na počátku všech běd byla hostie, která měla údajně sloužit ke zvýšení dojivosti krav; a spolu s tím hrabivý soudce Boblig; a posléze nezpůsobilost/strach zastavit jednou rozběhnutá kola bezpráví/pode-zíravosti a existenční nejistoty

uvědomme si, že tohle se dálo na prahu "osvícenského století" osmnáctého!

 

takže zpět k Descartesovi:

a) je znám jako racionalista, věrou byl katolík

b) r. 1623, když byl Desc v Paříži, sdělovali mu přátelé, že jeho pobyt v Německu (na poč. 30-leté války) mnozí spojovali s navázáním kontaktu s Bratrstvem Růžového kříže; později jeden z jeho názorových odpůrců (Gisbert Voët, 1642) ho počastuje takovými přídomky, jako že je atheista, děvkař, šarlatán, rozekrucián... (to měl Desc za sebou už text svého Discours i prestižních Meditationes)

raději znovu od začátku:

léta 1616-19 (nar. 1596!): byl zvědav na to, co slibují magicky založené disciplíny (četl mj. Magia naturalis Della Porty z 1558, ale i Ars brevis R. Lulla z 1308)

byl vzrušen magnetickou silou a možným vlivem hvězd na lidi, ale hned si netroufal tím se zabývat (viz Regulae, VIII)

věděl, že alchymisté uznávají jako tři základní substance tohoto světa sůl, síru a rtuť

pak 1637 v Discours v I. části píše, že je "dobré zkoumat všechny (vědy), i ty nejpověrčivější a nejklamavější ["les plus fausses"], aby se poznala jejich pravá hodnota a člověk se vyvaroval toho, že jimi bude oklamán"

 

prvé písemné projevy (1618-21):

v Compendium musicae (1618) ještě je asi poněkud ve stínu (mj. okultní) koncepce propojené sympatie—antipatie, anebo si zatím neumí představit konečný soud ve věci (buben z ovčí kůže nerezonuje, pokud zazní zároveň buben z vlčí kůže; což uváděl Della Porta)

připouští ovšem, že ve věcech je "jedinečná aktivní síla: láska, milosrdenství, harmonie"...

"1619": pokud "FRC" (Frères Rose-Croix) přinášejí něco nového, měli bychom o tom vědět; neměli by ovšem parazitovat na dobré víře lidí (AT X, 193-6; srvn. A. Baillet [1691])

už 26. března 1619: odvrací se od projektu Lullova, a chce vytvořit "une science aux fondements nouveaux" (AT X, p. 156)

okultno se jeví jako "umění" (ne-li jako kouzlení iluzí)

"10. XI. 1619"--tři sny:

Descartesa navštívil "Duch Pravdy" a otevřel mu poklady všech věd...

Desc se rozhodl, že vykoná pouť do Lorety

nato 11. 11. 1620 začíná se naléhavě zabývat "mathesis universalis" (že by ty klíče k ní byly algebraické?)

poměrně rané a nedokončené Regulae (zima 1628-29) uvádějí, že:

naivním se jeví diskutovat "de naturae arcanis", o vlivu nebes na zemi, o předvídání budoucnosti--bez ohledu na to, zda je toho lidská mysl schopna (Regulae, VIII; AT X, p. 398)

20. 11. 1629: "Sitôt que je vois seulement le mot arcanum en quelque proposition, je commence à en avoir mauvaise opinion." (AT I, p. 78)

dodává: ti, kdo předstírají "tajemství", vždy najdou takové, kteří jim ochotně naslouchají

šarlatáni se spojí s naivky

(což takhle "svobodný úsudek"?)

Discours (I. část; AT VI, p. 9):

"Et enfin, pour les mauvaises doctrines, je pensais déjà connaître assez ce qu'elles valaient, pour nêtre plus sujet à être trompé ni par les promesses d'un alchimiste, ni par les prédictions d'un astrologue, ni par les impostures d'un magicien, ni par les artifices ou les vanteries d'aucun de ceux qui font profession de savoir plus qu'ils ne savent."

ač křesťan a současně velký osnovatel světa vzájemně oddělených substancí (včetně tzv. "karteziánského dualismu"), distancuje se od těch, kdo se konkrétně vyjadřují o stavu duše po její smrti (je v tomto ohledu přinejmenším rezervovaný; ač před smrtí se loučil se životem podle katolického rituálu)—viz koresp. 3. 11. 1645/AT IV, p. 333

přitom nezapomínejme, že Desc hledal místo v těle lidském, kde by mohla sídlit duše (glandula pinealis; s předpokládaným propojením na reflexní mechaniku těla)

[šišinku nelze pojímat jako nějakou "čakru"]

 

Desc nebyl ani animista, ani vitalista

 

nepřipojoval ke spirituální "duši" nějakou další duši "vegetativní" ("senzitiv-ní"; či pleonasmaticky: "animální")

životní pohyby spojoval s projevy mechaniky

(vždyť mimo-lidský život byl jen mechanický)

Desc uvažuje deduktivně (jen tak lze dle Desc-a dospět k pravdě)

esoterika si hoví v analogiích/přirov-náních (Paracelsus: žíly mikrokosmu jsou jako řeky makrokosmu); a velebí rozmanitého typu "kvality" (jako zdroje jiných, ještě překvapivějších kvalit, jež z nich "emanují")

s Desc-em začíná v 17. stol. ve fii, co před tím začalo s Galileem ve fyzice—pokus o adekvátní vnímání a výklad světa na základě jeho KVANTIT (s východiskem v číselném vyjádření základních vztahů, tj. mj. diskontinuitně)

 

měli bychom asi vědět, že analytická práce s ideami se stala Desc-ovi klíčovým bodem (po něm pak zvl. Johnu Lockeovi)

v "renesanci": představa, že realita má univerzální základ; že by mělo stačit objevení univerzálního klíče k odhalení všech tajemství světa

RD zahajuje novověkou fázi gnoseologie

"zázrak" objevu analytické geometrie (a čeho je dokladem)

 

a) zkoumaná realita vykazuje skryté vlastnosti své principiální jednoty

b) unifikující utváření této reality nelze navodit uměle (na základě zkušenosti dodané dík smyslům), nýbrž tento postupně odhalovaný stav tu musel být "a priori"

 

 

c) je očividný rozdíl mezi navenek patrnou neuspořádaností (vnímanou smysly) a skrytým řádem (uvědomovaným rozumem)

d) pokud takový—nikoli okamžitě zjevný—řád (intelektuálně překvapující a jen intelektem ozřejmovaný) tu již "a priori" byl, je žádoucí se ptát po jeho tvůrci

e) tvůrcem entit, jejichž specifika je odhalielná pouze intelektu, musí být souměřitelná entita, tedy intelekt

viz východiska ke tvrzením a)—e) v raném Desc-ově Le Monde, ale i ve zralých Principia philosophiae

viz i MD [1998], str. 85

 

RD koncipoval konceptuální (a metafyzické) pojetí hmoty, vůči níž pak stojí "změny v jejích částech" (pozorovatelné smysly), jež se týkají přírody

 

podle RD duch koncipuje hmotu (jako substanční zdroj účinků)—přičemž jen racionalita lidského ducha je způsobilá dospět ke koncepci "hmoty"

lze na to navázat Předmluvou k fr. vyd. Principií (jež není v lat. pův. verzi): metaforou o stromu, za jehož kořeny je považována Desc-em METAFYZIKA, za trup/kmen FYZIKA,

a za hlavní větve LÉKAŘSTVÍ, ME-CHANIKA, MORÁLKA (AT IX, p. 14; viz i MD [1998], str. 87)

metafyzika se posléze stává Desc-ovi oporou jeho koncepce nesmrtelnosti

(ve školské praxi se hovoří jen o "karteziánském dualismu")

 

(ani to okřídlené "cogito, ergo sum" není už v Meditacích tak sebedůvěřivé!)

 

 

 

 PÁR POZNÁMEK NA ZÁVĚR

 

pokud jde o Desc-a, připomíná se několik vazeb na český kontext:

—že bojoval na Bílé hoře na straně "císařských"

—že snad v Praze viděl nějaké přístroje po Keplerovi

(který měl celkem 4 roky starost, aby dostal matku z vězení ve Württenbergu, kde čelila obžalobě z čarodějnictví [v říjnu 1621 ji dostal ze žaláře])

—že se setkal později také s Komenským (r. 1642)

JAK vychází ze smyslů a dospívá k božímu zjevení

RD posléze i "já" opírá o spiritualitu Boha, jehož derivátem je individuální odvozená spiritualita člověka

viz MD, Dvě cesty--jeden cíl, in: Studia comeniana et historica, XXVI/1996, č. 55-56, str. 297-309

—že čile korespondoval s princeznou Alžbětou (Falckou, dcerou českého zimního krále), čehož plodem byl jeden z pozdních Desc-ových spisů o vášních (Les passions de l'âme)

ukázky viz ve Filosofický časopis, 44/1996, č. 5, str. 717-30

 

 

 

(17/10/2000)