Jak se optimálně učit číst?

obecně jsou tři přístupy:

1) globální, na základě syntetického rozpoznávání celých slov (”whole-word instruc-
tion”, ”look-say method”) a jejich opakovanou prezentací (jako kdyby šlo o čínské znaky?)

přitom v Číně už půl století se pokoušejí začínat s gramotností nejdřív pomocí latinky! (tj. vazbou na fonetiku!!)

2) fonetický, uplatňující osvojení vztahu mezi písmeny a asociovanými k nim zvuky

bez problémů “b”, jen částečně neproblematické je němé “e” (prodlužující předchozí samohlásku):

bat; pave, save, gave; have, give

3) “globální-kombinovaný” (”whole-lan-guage method”, ”literature-based instruction”, “guided reading”); význam neznámých výrazů je stanoven dohadem, z kontextu

tento přístup je považován za jakoby přirozenější, psychologicky žádoucí, “ra-dostný”

poznámky k fonetickému přístupu:

vyjde se z jednodušších vzorů (pro angličtinu je jich zhruba 120)

jen pro “dlouhé á” je 8 vzorů:

make, rain, say, they, baby, eight, vein, great

jde o to, s jakou preferencí věnovat pozornost jednotlivým fonémům

m: monkey, t: time, s: sausages…

-ture: nature, -tion: nation, -ure: neasure…

 

 

možná by bylo účelné propojit 2) podpůrně s 3)