Jak se optimálně učit číst?
obecně jsou tři přístupy:
1) globální, na základě syntetického rozpoznávání celých slov (”whole-word instruc-
tion”, ”look-say method”) a jejich opakovanou prezentací (jako kdyby šlo o čínské znaky?)
přitom v Číně už půl století se pokoušejí začínat s gramotností nejdřív pomocí latinky! (tj. vazbou na fonetiku!!)
2) fonetický, uplatňující osvojení vztahu mezi písmeny a asociovanými k nim zvuky
bez problémů “b”, jen částečně neproblematické je němé “e” (prodlužující předchozí samohlásku):
bat; pave, save, gave; have, give
3) “globální-kombinovaný” (”whole-lan-guage method”, ”literature-based instruction”, “guided reading”); význam neznámých výrazů je stanoven dohadem, z kontextu
tento přístup je považován za jakoby přirozenější, psychologicky žádoucí, “ra-dostný”
poznámky k fonetickému přístupu:
vyjde se z jednodušších vzorů (pro angličtinu je jich zhruba 120)
jen pro “dlouhé á” je 8 vzorů:
make, rain, say, they, baby, eight, vein, great
jde o to, s jakou preferencí věnovat pozornost jednotlivým fonémům
m: monkey, t: time, s: sausages…
-ture: nature, -tion: nation, -ure: neasure…
možná by bylo účelné propojit 2) podpůrně s 3)