Cílem příkladu je demonstrovat jednotlivé diagramy modelovacího jazyka UML na společném zadání jednoduchého informačního systému. Výsledek je možné prohlížet jak po jednotlivých obrázcích (níže), tak stáhnout jako project-report.pdf.
Modely jsou vytvářeny v CASE systému Visual Paradigm for UML, ke kterému je dostupná řada tutoriálů a ukázek jeho použití.
Informační systém Studium bude sloužit pro podporu správy kurzů včetně elektronického přihlašování a odhlašování. Správa studijích kurzů umožní lektorům přidávání nových kurzů, mazání kurzů a úpravu stávajících parametrů, kterými jsou název, popis, prerekvizity, kapacita, nastavení rozvrhu a rozlišení, zda jde o prezenční nebo distanční kurz. Studenti dostanou možnost využít systém k elektronickému zápisu do kurzů a odhlašování z kurzů. Zápis do kurzu bude umožněn jen v případě, že dosud není naplněna kapacita kurzu. Pokud dojde k vyčerpání kapacity kurzu, systém pošle upozornění na email lektora zodpovědněho za kurz. Jednou z doplňkových funkcí systému bude podpora pro vkládání pracovních výkazů o odpracovaných hodinách pro externí lektory, kteří na rozdíl od interních lektorů nepobírají měsíční mzdu a jsou placeni na základě odpracovaných hodin.
Modely případů užití slouží k zachycení a komunikaci požadavků na systém. Většinou se vytváří ve více podobách, podle zvolené abstrakce.
Příklad 1 - abstraktní pohled na případy užití
Příklad 2 - rozpracovaný pohled na případy užití
Případy užití jsou dokumentovány nejčastěji pomocí strukturované textové specifikace. K vytvoření příkladů uvedených níže byla použita následující šablona Visual Paradigmu.
Příklad 1 - PU ZapsaniDoKurzu, obsahující bod rozšíření a includovaný případ užití
Příklad 2 - PU ZaslaniUpozorneni, implementující bod rozšíření
Příklad 3 - PU VyhledaniKurzu, includovaný do jiného PU a specializovaný dvěma PU
Příklad 4 - PU VyhlPrezencnihoKurzu, specializovaný oproti rodičovskému
Příklad 5 - VyhlDistancnihoKurzu, specializovaný oproti rodičovskému
V případě složitějších případů užití, jako je např. PU SpravaKurzu, je vhodné dokumentaci provést pomocí diagramu aktivit, který zachycuje tok sousledností aktivit vykonávaných v rámci případu užití. Diagram aktivit je však samozřejmě obecný, a lze jej použít i na popis toků nesouvisejících s případy užití.
Příklad 1 - plavecké dráhy, rozhodování mezi alternativami
Příklad 2 - paralelní běh nezávislých aktivit
Stavový diagram se používá nejčastěji na popis životního cyklu vybraného objektu, komponenty, či přímo celého systému. Zde je ilustrován na životním cyklu kurzu, který může být prázdný, z části naplněný, plný, uzavřený nebo ukončený.
Příklad 1 - životní cyklus kurzu
Diagram tříd se používá na popis statické struktury systému, zejména na několika úrovních abstrakce. Začíná se analytickým modelem tříd, který je postupně zpřesňován, obohacován o implementační detaily, a tak transformován na návrhový model tříd. Identifikaci tříd často předchází slovní analýza.
Příklad 1 - slovní analýza
Příklad 2 - prvotní analytický model tříd
Příklad 3 - rozpracovaný analytický model tříd
Příklad 4 - návrhový model tříd
Interakční diagramy (zejména diagramy spolupráce a sekvenční diagramy) slouží k zachycení dynamiky mezi objekty systému (nejčastěji nad modelem tříd). Často každý z nich realizuje jeden z případů užití systému.
Příklad 1 - diagram spolupráce k odstranění lektora
Příklad 2 - sekvenční diagram k odstranění lektora
Příklad 3 - sekvenční diagram k přihlášení studenta na kurz
Příklad 4 - rozšíření příkladu 3
Příklad 5 - rozšíření příkladu 4
Poté, co je model tříd obohacen i o implementační detaily, je často strukturován do balíků.
Příklad 1 - balíky systému Studium
Model nasazení definuje fyzickou alokaci částí systému (jeho komponent) na fyzické zdroje (výpočetní uzly/servery).