Ilustrační příklad v jazyce UML


 

Cíl příkladu:

Cílem příkladu je demonstrovat jednotlivé diagramy modelovacího jazyka UML na společném zadání jednoduchého informačního systému. Výsledek je možné prohlížet jak po jednotlivých obrázcích (níže), tak stáhnout jako project-report.pdf.

Modelovací prostředí:

Modely jsou vytvářeny v CASE systému Visual Paradigm for UML, ke kterému je dostupná řada tutoriálů a ukázek jeho použití.

Základní specifikace systému:

Informační systém Studium bude sloužit pro podporu správy kurzů včetně elektronického přihlašování a odhlašování. Správa studijích kurzů umožní lektorům přidávání nových kurzů, mazání kurzů a úpravu stávajících parametrů, kterými jsou název, popis, prerekvizity, kapacita, nastavení rozvrhu a rozlišení, zda jde o prezenční nebo distanční kurz. Studenti dostanou možnost využít systém k elektronickému zápisu do kurzů a odhlašování z kurzů. Zápis do kurzu bude umožněn jen v případě, že dosud není naplněna kapacita kurzu. Pokud dojde k vyčerpání kapacity kurzu, systém pošle upozornění na email lektora zodpovědněho za kurz. Jednou z doplňkových funkcí systému bude podpora pro vkládání pracovních výkazů o odpracovaných hodinách pro externí lektory, kteří na rozdíl od interních lektorů nepobírají měsíční mzdu a jsou placeni na základě odpracovaných hodin.

Diagram případů užití:

Modely případů užití slouží k zachycení a komunikaci požadavků na systém. Většinou se vytváří ve více podobách, podle zvolené abstrakce.

Příklad 1 - abstraktní pohled na případy užití
Příklad 2 - rozpracovaný pohled na případy užití

Textová specifikace případů užití:

Případy užití jsou dokumentovány nejčastěji pomocí strukturované textové specifikace. K vytvoření příkladů uvedených níže byla použita následující šablona Visual Paradigmu.

Příklad 1 - PU ZapsaniDoKurzu, obsahující bod rozšíření a includovaný případ užití
Příklad 2 - PU ZaslaniUpozorneni, implementující bod rozšíření
Příklad 3 - PU VyhledaniKurzu, includovaný do jiného PU a specializovaný dvěma PU
Příklad 4 - PU VyhlPrezencnihoKurzu, specializovaný oproti rodičovskému
Příklad 5 - VyhlDistancnihoKurzu, specializovaný oproti rodičovskému

Diagram aktivit:

V případě složitějších případů užití, jako je např. PU SpravaKurzu, je vhodné dokumentaci provést pomocí diagramu aktivit, který zachycuje tok sousledností aktivit vykonávaných v rámci případu užití. Diagram aktivit je však samozřejmě obecný, a lze jej použít i na popis toků nesouvisejících s případy užití.

Příklad 1 - plavecké dráhy, rozhodování mezi alternativami
Příklad 2 - paralelní běh nezávislých aktivit

Stavový diagram:

Stavový diagram se používá nejčastěji na popis životního cyklu vybraného objektu, komponenty, či přímo celého systému. Zde je ilustrován na životním cyklu kurzu, který může být prázdný, z části naplněný, plný, uzavřený nebo ukončený.

Příklad 1 - životní cyklus kurzu

Diagram tříd:

Diagram tříd se používá na popis statické struktury systému, zejména na několika úrovních abstrakce. Začíná se analytickým modelem tříd, který je postupně zpřesňován, obohacován o implementační detaily, a tak transformován na návrhový model tříd. Identifikaci tříd často předchází slovní analýza.

Příklad 1 - slovní analýza
Příklad 2 - prvotní analytický model tříd
Příklad 3 - rozpracovaný analytický model tříd
Příklad 4 - návrhový model tříd

Interakční diagramy:

Interakční diagramy (zejména diagramy spolupráce a sekvenční diagramy) slouží k zachycení dynamiky mezi objekty systému (nejčastěji nad modelem tříd). Často každý z nich realizuje jeden z případů užití systému.

Příklad 1 - diagram spolupráce k odstranění lektora
Příklad 2 - sekvenční diagram k odstranění lektora
Příklad 3 - sekvenční diagram k přihlášení studenta na kurz
Příklad 4 - rozšíření příkladu 3
Příklad 5 - rozšíření příkladu 4

Diagram balíků:

Poté, co je model tříd obohacen i o implementační detaily, je často strukturován do balíků.

Příklad 1 - balíky systému Studium

Diagram nasazení:

Model nasazení definuje fyzickou alokaci částí systému (jeho komponent) na fyzické zdroje (výpočetní uzly/servery).

Příklad 1

Zpět na úvodní stránku

© Bara Buhnova, 2005-2010   Valid XHTML 1.0!