Právní
principy je třeba chápat jako pravidla, která tvoří základ určitého
právního institutu, zákona, právního odvětví nebo právního řádu. Jsou
to pravidla, která jsou staletou vymožeností právní kultury a jsou právu
imanentní v právním státě, ať jsou nebo nejsou výslovně vyjádřena
v platných právních normách.
Mnohé
z těchto principů byly formulovány již klasickými římskými právníky
a jejich pokračovateli. Jiné jsou produktem právního vývoje od počátků
konstitucionalismu, od prosazení zásady rovnosti občanů před zákonem a veřejnou
mocí a od formování právního státu.
Typickým
znakem právních principů tedy je, že jsou to pravidla, která jsou víceméně
společná právu různých zemí, případně období, pokud jde o právní
řády v dosahu téhož typu právní kultury. Jejich relativně univerzální
dosah je poznatelný metodami srovnávací právní vědy (právní
komparatistiky).
Právní
principy se nevážou zcela absolutně na právě platné právní normy, neboť
jinak by ztrácely funkci se změnami těchto právních norem. Patří k jakýmsi
záchytným bodům, usnadňujícím právníkům studium práva druhých
zemí a vzájemné dorozumění.
Právní
principy jsou základem právního řádu, právního státu. Pomíjení právních
principů nebo dokonce jejich neznalost může přispívat k přepjatému
právnickému formalismu, který se projevuje vědecky nesprávným lpěním na
pouhé liteře předpisu, vytržené ze souvislostí, z podstaty a smyslu
práva. Nedbání osvědčených právních principů by mohlo být projevem
mocenské svévole.
Právní
principy nám pomáhají k postupné přeměně hodnot na vyšší stupeň,
nikoli k jejich pouhé rekonstrukci. Ovšem bez našeho chtění, bez
projevu dobré vůle nám myšlenkově zformované právní principy nepomohou.
Pouze
tam, kde podstata a smysl práva, jímž jsou právní principy vyjádřeny, je
současně shodná s přirozenou podstatou a smyslem přirozeného světa a
života v něm, tam můžeme říct, že právní principy mohou být také
symbolickým a alespoň částečným racionálně pojmovým vyjádřením práva
přirozeného.
Typy
právních principů
Těmito
principy mohou být především pozitivní principy práva, tedy normy výslovně
formulované v textu pozitivního práva, a to buď zákonná ustanovení,
nebo normy konstruované na základě prvků obsažených v zákonných
ustanoveních, které hrají rozhodující roli v právním institutu, v normativním
aktu, v odvětví systému práva nebo v celém systému (např. § 2
odst. 2 ObčZ: V občanskoprávních vztazích mají účastníci rovné
postavení.).
Dále
jimi mohou být také implicitní (přímo nevyjádřené) principy práva,
tedy pravidla vyjádřená jako premisy nebo důsledky zákonných ustanovení
nebo norem, to znamená jako reduktivní nebo deduktivní úsudky z nich
(např. pacta sunt servanda).
Konečně
jsou pravidly také extrasystémové principy práva, které nejsou součástí
systému práva, jsou však s ním spjaty vzhledem k vymezení systému práva,
o který se jedná. Právní systém se může dovolávat těchto principů jakožto
pramenů pravidel rozhodování při aplikaci práva nebo jako směrnic
interpretace práva. Nalézají se také ve společenských pravidlech (morálky,
mravů, politiky, přirozeného práva) přijatých právní praxí či právní
naukou.
Existují
ovšem také principy, které nejsou pravidly. Jsou to především názvy
charakterizující podstatné znaky nějakého právního institutu či právní
úpravy (smluvní svoboda, dobrá víra). Lze zde zahrnout také principy
konstrukce práva, tedy důvody nebo účely sledované zákonodárcem při
tvorbě práva, které jsou však také předpokládány při usuzování k systemizaci
práva a v dogmatické nebo operativní interpretaci pro aplikaci práva.
S právními
normami spojuje právní principy především podobná logická struktura. Právní
normy i principy se dají vyjádřit v kondicionální podobě ?? podobě
implikace (jestliže ??ak).
Jako
hlavní rozdíl mezi principy a normami bývá kladena především vyšší
obecnost jejich možného vyjádření. Další rozdíl je pak povaha kondicionální
struktury. Právní norma má podobu takovou, že její antecedent (předpoklad)
i konsekvent (následek) jsou vyjádřeny uzavřeným způsobem. Pokud jsou tedy
dány podmínky stanovené hypotézou, nutně se musí uplatnit dispozice právní
normy. Jinak je tomu u právního principu. Jeho antecedent má totiž na rozdíl
od právní normy otevřenou povahu, zatímco konsekvent je uzavřený.
Konfliktem
norem se rozumí rozpor dispozic dvou právních norem, tj. situace, kdy za splnění
subsumpčních podmínek dvou právních norem chování jejich adresátů zároveň
je a není přikázáno, je tedy regulováno dispozicemi těchto norem sporně.
Kolize principů však není otázkou rozporu v dispozicích, nýbrž
posuzováním v rozporu stojících a k rozdílným závěrům směřujících
subsumpčních podmínek, obsažených v hypotéze aplikované právní
normy.
Řešení
rozporu mezi normami spočívá v derogaci, případně ve stanovení
výjimky. Jinak řečeno v použití pravidel lex posterior derogat legi
priori, lex specialis derogat legi generali, případně dalších. Naproti tomu
odstranění sporu principů spočívá v jejich poměřování, a
to použitím principu proporcionality.
Právní normy tedy mohou být zrušeny. Právní principy zrušeny být nemohou a nemohou být ani vyvráceny jakoukoli interpretací. I když právní norma vyloučí aplikaci právního principu v tom nebo onom okruhu případů, právní princip podržuje svůj význam při tvorbě práva nebo při jeho dotváření v procesech aplikace práva. Zvláště se to týká řešení tzv. obtížných případů.
Vycházejíce
z Dworkinovy teorie právních principů je třeba význam právních
principů v současnosti vztáhnout především ke zdokonalení
interpretace a aplikace práva. Soudce je podle Ronalda Dworkina jako spisovatel
snažící se pokračovat v příběhu započatém předchozími
spisovateli a má usilovat o kreativní interpretaci práva.
Soudy
mají v obecných principech oporu při řešení tzv. ?btížných
případů??hard cases), kdy by aplikace daných pravidel přivodila
nespravedlivé rozhodnutí. V ?btížných případech??rávníci používají
standardů, které neslouží jako pravidla, ale fungují jinak. Vhodným případem
jsou principy, politiky a další druhy standardů. Pozitivismus je model systému
a systém pravidel a jeho ústřední představa jednoho jediného testu, co právo
je, nás nutí pomíjet důležité role, které hrají ty standardy, jež
pravidly nejsou.
Politikou
je takový standard, který
vytyčuje cíl, jehož se má dosáhnout, zpravidla zlepšení určité
ekonomické, politické nebo sociální kvality společnosti (některé cíle
jsou ovšem negativní, jelikož znamenají, že určitou kvalitu je třeba chránit
před změnou k horšímu). Principem je standard, který se má dodržovat
nikoli proto, že to pomůže dosáhnout nebo zajistit nějakou ekonomickou,
politickou nebo sociální situaci, která se považuje za žádoucí, ale
proto, že je požaduje spravedlnost, slušnost nebo nějaká jiná dimenze morálky.
Tudíž: standard, že počet autohavárií se má snížit, je politika, a
standard, že nikdo nesmí mít prospěch ze svého vlastního protiprávního
jednání, je princip.
V roce
1889 musel newyorský soud ve slavném případu Riggs v. Palmer rozhodnout, zda
dědic, uvedený v závěti svého dědečka, může na základě této závěti
dědit, třebaže kvůli tomu, aby dědil svého dědečka zabil. Soud řekl:
?e nepochybně pravda, že na základě zákonů upravujících dědění,
vykládáme-li je doslovně a nelze-li jejich účinek a působení nijak a za
žádných okolností ovlivnit nebo modifikovat, přechází majetek na
vraha.??oud však šel dál a poznamenal: ?ůsobení a vliv všech zákonů
lze ovlivňovat obecnými, zásadními maximami obecného práva. Nikomu se nesmí
dovolit mít prospěch z vlastního podvodu, využívat vlastního protiprávního
jednání, opírat žalobu o vlastní nepravost nebo nabývat majetku vlastním
zločinem.??rah tedy své dědictví nezískal.
Rozdíl
mezi právními principy a právními pravidly spočívá v logice věci.
Oba soubory standardů se vztahují ke konkrétním rozhodnutím o právní
povinnosti za určitých konkrétních okolností, liší se však co do
charakteru direktivy, kterou dávají. Pravidla je třeba aplikovat metodou všechno
nebo nic. Jsou-li dány skutečnosti, o nichž pravidlo hovoří, pak pravidlo
buď platí, a v takovém případě je třeba akceptovat odpověď, kterou
dává, nebo neplatí a pak pro rozhodnutí nic nepřináší.
Pro
právní principy je charakteristické, že se vyvažují.
Pokud dva principy vedou k odlišným závěrům, soudce musí posoudit
relativní význam každého z nich a rozhodnout, který princip je v konkrétním
případě významnější.
Ačkoliv
právní principy plní řadu funkcí, obecně lze říci, že účelem
nejdůležitějším je jejich role v procesu legislativním (při
vytváření zákonů a jiných právních předpisů) a v procesu aplikace
práva (zejména v situacích, kdy aplikační orgán dotváří tzv.
mezery v zákoně či právu, při řešení nejednoznačné interpretace
určitého pojmu, tj. při obsahovém naplňování neurčitých právních pojmů
a při dotváření práva soudy a jinými orgány).
Právní
principy tedy významným způsobem přispívají k vyplňování mezer
v právu a v zákoně, ale mají také velmi významnou funkci i při
obsahovém vyplňování abstraktních pojmů užitých v právních předpisech,
které vlastně nepředstavují nekompletnost zákona v pravém slova
smyslu toho slova, ale zvláštní mezeru zákona, která je zákonem předvídána
a kterou je možné nebo by alespoň teoreticky mělo být možné metodologicky
vyřešit na bázi daného zákona.
Při
interpretaci právního předpisu je někdy soud povinen se odchýlit i
od na první pohled jednoznačného textu, a na místo doslovného výkladu
zvolit výklad konformní s účelem a smyslem zákona a se zřetelem na
relevantní právní principy, a to například v situacích, kdy text zákona
zjevně vede k absurdním a zřejmě iracionálním situacím.
Ne
pouze zákon pokládá výjimky ze zásad, ale za určitých okolností může i
právní princip vyloučit doslovný výklad textu zákona a takovýmto způsobem
realizovat skutečný význam právní normy, které je zákon nositelem.
Ústavní soud ČR v této souvislosti uvedl, že ?oud není absolutně vázán doslovným zněním zákonného ustanovení, nýbrž se od něj smí a musí odchýlit v případě, kdy to vyžaduje ze závažných důvodů účel zákona, historie jeho vzniku, systematická souvislost nebo některý z principů, jež mají svůj základ v ústavně konformním právním řádu jako významovém celku. Je nutno se přitom vyvarovat libovůle; rozhodnutí soudu se musí zakládat na racionální argumentaci.??:p>
Účel
a smysl zákona nelze přitom hledat jen ve slovech a větách právního předpisu,
neboť v právním předpisu jsou a musí být vždy obsaženy i principy
uznávané demokratickými právními státy.
Rozhoduje-li
soudce problémovou kauzu, kterou nelze uspokojivě rozhodnout pouze na základě
subsumpce určitého zákonného ustanovení, často ve svých úvahách právní
princip užije, obvykle ale v odůvodnění jmenovitě žádné takovéto
principy nebo jiné standardy neuvádí.
Příčinou
někdy může být obava ukázat aplikaci jiného právního standardu než je
právní norma, když za jediný plnohodnotný právní úsudek je tradičně
považována pouze aplikace konkrétních zákonných ustanovení a pouhá úvaha
čehokoliv jiného zavání českým právníkům zatahováním jusnaturalismu
do právního řádu.
S narůstající
diferencovaností a komplexitou práva na jedné straně a skutečností,
že právní předpis nemůže zakotvit vyčerpávající a úplnou úpravu
jedinečného sociálního života obecným jazykem právních norem na straně
druhé, je nutno klást větší důraz na právní standardy odlišné od právních
norem.
I
v situaci, kdy neexistuje na konkrétní otázku jediná správná odpověď,
nemůže soudce k otázce nalézání práva přistupovat arbitrárně. Účastníci
řízení mají právo, aby i v situaci, kdy je skutečně nejasná odpověď
na otázku quid iuris a kdy objektivně existuje více teoreticky možných
obsahů práva, soudce k problému přistupoval tak, že v jeho
subjektivním pohledu na právní řád správné řešení existuje pouze jedno
a je k němu třeba dospět cestou právně konformního výkladu stávajícího
právního řádu za použití všech právních standardů počítaje v to
i právní principy.
Pokusy
zformulovat právní principy a vytvořit jejich katalog mohou dosáhnout pouze
částečného úspěchu. Právní principy se díky své základní vlastnosti
??eurčitosti ??uď vzpírají výslovné formulaci, nebo v nich i po
výslovné formulaci zůstává mnoho nevysloveného a mnohoznačného.
Právní
principy rozumnosti a přiměřenosti představují příklady právních
principů nejvyššího řádu obecnosti, které akceptují právní řády a právníci
různých zemí, ovšem chápou je velmi rozdílně. Umožňuje jim to právě
vysoká míra obecnosti obou principů.
Většina
pokusů zformulovat právní principy představuje významné příspěvky k jasnosti,
přehlednosti a srozumitelnosti platného práva i procesů jeho tvorby a
aplikace. Explicitní zakotvení právních principů v platném právu,
zvláště v mezinárodním právu a ústavách, přispívá ke sbližování právních
úprav a jejich uplatňování. Právní principy patří k základům
jednotlivých právních kultur.
Je
snad možné vyslovit hypotézu, že existuje pyramida právních principů
vytvořená podle míry jejich obecnosti. Nejobecnější právní principy tvoří
vrchol pyramidy. Na nižších poschodích se nacházejí právní principy úměrně
nižšímu stupni své obecnosti. Stavba pyramidy je však mnohem méně pevná
než konstrukce kelsenovské pyramidy právní síly. Kritérium obecnosti je
mnohem méně určité než kritérium právní síly normativních právních
aktů a navíc je i víceznačné.
Vzhledem
ke způsobu uplatňování právních principů, který spočívá také v jejich
vzájemném porovnávání a vyvažování, by měla mít pyramida obecnosti právních
principů poznávací i praktický význam pro tvorbu a aplikaci práva. Tvorba
práva není jen přeměnou zájmů, odborných znalostí a ideologie v pozitivní
právo. Vždy se v ní uplatní také představy o tom, jaké by právo mělo
být, které mají v nezanedbatelné míře podobu právních principů.
Výklad
práva se pak neobejde bez něčeho, co stojí mimo text právních norem a mezi
tím něčím má opět své nezastupitelné místo právní vědomí včetně
právních principů, které tvoří jeho relativně jasně strukturovanou část.
Důvodem
ve prospěch potřeby překonání tradiční koncepce pramenů práva v kontinentálním
systému práva je zejména dynamika společenských změn, na kterou není s to
reagovat legislativa ani obrovskou hypertrofií právních předpisů. V této
situaci, vycházeje z principu zákazu denegatio iustitiae nezbude než
uznat, za určitých omezených podmínek, i možnost justice dovodit, a to zejména
na základě obecných právních principů, právní řešení posuzované věci.
Akceptace
i dalších pramenů práva, kromě práva psaného (zejména obecných právních
principů), vyvolává otázku jejich poznatelnosti. Jinými slovy, evokuje otázku,
zda je jejich formulování věcí libovůle nebo zda lze stanovit při jejich
formulování do určité míry objektivizovatelné postupy. Demokratický systém
čelí možné libovůli při formulování ?epsaného práva??vojím způsobem.
Nesdílí v našem prostředí tak hluboce zakořeněnou skepsi k možnosti
činit odpovědná individuální rozhodnutí a předkládat je na základě přesvědčivé
argumentace veřejnosti k posouzení. První garancí vůči libovůli je
tudíž kulturní a mravní kontext odpovědnosti. Tím druhým je soustava
demokratických institucí utvářejících dělbu moci. Jinými slovy, tou první
je garance autonomní, druhou garance heteronomní normotvorby.
Existuje typ právních principů, které se liší od ostatních právních principů tím, že je lze označit za nezrušitelné v mezích práva určitého typu, tj. má-li právo zůstat právem ve smyslu daného typu právní kultury. Nejedná se ovšem o neomezitelnost ve smyslu připojení podmínek nebo vynětí těch či oněch vztahů z jejich působnosti speciálními právními normami.
Úvaha
o nezrušitelnosti kteréhokoli právního pravidla není myslitelná v rámci
ryze pozitivistické, normativistické právní filozofie. I bez příklonu k jusnaturalismu
však lze problém reflektovat, pokud bereme v úvahu principy, které
nejen že patří k základním právním normám, ale jsou imanentní právnímu
a společenskému vědomí přinejmenším jako communis opinio doctorum (společné
stanovisko právních vědců).
Jde
o principy,
bez
nichž by právo nebylo funkční, popřípadě by nebylo právem ve smyslu
daného typu právní kultury,
jejichž
zrušením by zákonodárce překročil meze regulovatelnosti vztahů a chování
pomocí práva
jejichž
sotva představitelné anulování by do té míry narušilo efektivnost
normativního právního systému, že by hrozilo až rozkladem celé
soustavy nebo oblasti právem regulovaných společenských vztahů.
K principům
tohoto typu patří například zásada ?b>Nemo ultra posse obligatur?? k nemožnému není nikdo zavázán. Představa o možnosti ukládání
povinností, jejichž plnění je nemožné, ale které by byly právně závazné
a sakcionované, je nepochybně do té míry absurdní, že můžeme považovat
možnost zrušení uvedeného principu za nemyslitelnou. Jeho zrušením by zákonodárce
překročil ?řirozené meze práva??Tento princip je ovšem v soudobém
právu omezován institutem tzv. absolutní odpovědnosti (§ 421a ObčZ: Každý
odpovídá i za škodu způsobenou okolnostmi, které mají původ v povaze přístroje
nebo jiné věci, jichž bylo při plnění závazku použito. Této odpovědnosti
se nemůže zprostit.)
Podobné
povahy je princip ?b>Lex
retro non agit?? zákon nepůsobí zpětně. Netýká se ovšem tzv.
nepravé retroaktivity a podléhá výjimkám v proměnách právních ideálů
při změnách politických systémů (zákon o protiprávnosti komunistického
režimu).
Patří
sem také princip ?b>Ignorantia legis non excusat?? neznalost zákona
neomlouvá. Je založen na nevysloveném předpokladu, že každý může a má
znát platné právo, který je ovšem fikcí, zvláště v zemi, kde se stále
nepřehlednější právní předpisy tak často mění. Jde však o princip,
bez něhož právo nemůže fungovat (trestní právo-nutnost dokazovat
pachateli, že znal trestní normu), takže lze zvažovat nanejvýše zmírňování
jeho důsledků.
Nepředstavitelné
by bylo zrušení principu ?b>Pacta sunt servanda?? smlouvy se mají
dodržovat, které by v podstatě znamenalo zrušení soukromého práva. Působnost
této zásady však může být omezena (podmínka písemnosti smlouvy u
nemovitostí), ale anulovat ji nelze.
Vedle
uvedených principů, které jsou starobylé provenience, existují principy
zformulované v moderní éře vývoje práv v naší kulturní
oblasti. Jsou to především principy právního státu, které jsou v české
ústavě stejně jako Listině práv a svobod explicitně vyjádřeny v čl.
2: Státní moc slouží všem občanům
a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.
Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být
nucen činit, co zákon neukládá.
Tyto
principy platí neomezeně. Jejich zrušení by manifestovalo přechod od státu
právního k totalitnímu. Patří k podstatným náležitostem
demokratického právního státu, jejichž změna je podle čl. 9 Ústavy ČR
nepřípustná.
Závěrem
lze tedy stručně vymezit význam aplikace právních principů zejména v tom,
že plní funkci
derogační
a verifikační ??ím, že vylučují nebo potvrzují uplatnění určité
normy
interpretační
??ím, že podporují určitý způsob, směr a výsledek výkladu norem
nebo naopak vyloučí určitý způsob výkladu
doplňující
??ím, že napomáhají vyplňovat mezery v právu.
Mezi
nejznámější právní principy patří:
Audiatur
et altera pars ??e třeba vždy slyšet i druhou stranu.
In
dubio pro reo ?? pochybnostech ve prospěch obžalovaného.
Ignorantia
legis non excusat ??eznalost zákona neomlouvá.
Lex
posterior derogat priori ??ákon pozdější ruší zákon dřívější.
Lex
retro non agit ??ákon nepůsobí zpětně.
Lex
specialis derogat generali ??peciální úprava ruší právní úpravu
obecnou.
Lex
superior derogat inferiori ??ákon vyšší právní síly ruší zákon
nižší právní síly.
Ne
bis in idem ??e dvakrát o tomtéž.
Nemo
ultra posse obligatur ?? nemožnému není nikdo zavázán.
Nullum
crimen, nulla poena sine lege ??ení zločinu, není trestu bez zákona.
Pacta
sunt servanda ??mlouvy se mají dodržovat.