Přejít na:

Při přípravě elektronických dokumentů je velmi žádoucí udržovat historii předchozích verzí, které vám v případě nutnosti umožní vrátit se ke starší verzi dokumentu, obnovit již smazané nebo upravené části textu apod. V případě spolupráce více autorů na jednom dokumentu je správa verzí a řízení úprav ve sdíleném dokumentu naprostá nezbytnost.

V závislosti na prostředcích použitých pro přípravu daného dokumentu se může lišit i způsob správy jeho verzí.

Pozor: V rámci tohoto cvičení bude vhodné pracovat ve dvojicích. Už na začátku cvičení se proto prosím dohodněte s některým ze svých sousedů, se kterým budete později spolupracovat na ukázkových dokumentech. Pokud na vás dvojice nevyjde, můžete spolupracovat se cvičícím.

Přejít: navigace | na začátek stránky | na konec stránky

Systémy pro správu verzí [povinné]

Při tvorbě dokumentů v TeXu nebo (X)HTML můžeme používat obdobné prostředky pro správu verzí jako při programování. Takovými prostředky jsou např. systém Subversionsystém Git; odkazy vedou na samostatné stránky věnované těmto systémům.

Pozor: Není reálné stihnout úkoly spojené se systémem Subversionsystémem Git v rámci jednoho cvičení. Domluvte se proto se sousedem, který ze systémů během cvičení použijete. Pro úplné začátečníky je doporučeno použít systém Subversion.

Přejít: navigace | na začátek stránky | na konec stránky

Týmová spolupráce a správa verzí v Google Docs

Pro rychlé pořízení jednodušších dokumentů sdílených mezi několika nebo mnoha autory může být velmi vhodné a pohodlné použití cloudové služby typu Google Docs. Obdobná služba je velmi výhodná v okamžiku, kdy autoři potřebují současně pracovat na úpravách prakticky stejných částí dokumentu.

Přejít: navigace | na začátek stránky | na konec stránky

Praktické úkoly k procvičení [nepovinné]

  1. Společně se svým sousedem se dohodněte, kdo ve službě Google Docs založí sdílený dokument.
    Tip: Studenti a zaměstnanci MU mohou využít účtu v Google Apps pro MU, který je propojen s identitou osoby na MU. Účet si můžete aktivovat v IS MU.
  2. Google Docs klikněte na tlačítko  v pravém dolním rohu.
  3. V novém dokumentu klikněte v pravém horním rohu na tlačítko Sdílet. Dokument sdílejte přímo na e-mailovou adresu, kterou má váš soused asociovanou se svým Google účtem. Alternativně můžete vygenerovat odkaz, jehož znalost umožní dokument upravovat i bez přihlášení pod Google účtem (vhodné pro spolupráci s osobami, které Google účet nemají): klikněte v pravém horním rohu okna pro nastavení sdílení na odkaz Získat odkaz ke sdílení a vyberte volbu Všichni s odkazem mohou upravovat. Vygenerovaný odkaz předejte (např. e-mailem) svému sousedovi a klikněte na tlačítko Hotovo.
    Tip: Místo sdílení samostatného dokumentu je ve službě Google Docs možné vytvořit a sdílet složku. Libovolný soubor umístěný do takové složky pak bude automaticky dostupný všem uživatelům složky. Tento postup je zvláště vhodný pro týmy spolupracovníků, kteří potřebují pravidelně přidávat sdílené soubory.
  4. Společně se svým sousedem si otevřete sdílený dokument.
    Tip: Všichni editoři přihlášení pod Google účtem spolu mohou v průběhu práce na dokumentu komunikovat prostřednictvím chatu v plovoucím okně v pravém dolním rohu editačního okna.
  5. Jako první verzi textu pro korekturu zkopírujte do dokumentu text ze souboru se závěrečnou částí pohádky.
  6. Společně a současně pracujte každý ve svém prohlížeči na opravě chyb v textu a aplikujte formátovací styly na nadpisy apod.
    Tip: I textový procesor v Google Docs obsahuje funkci pro sledování změn, kterou je vhodné použít v okamžiku, kdy jeden z autorů navrhuje úpravy, které budou někdy později přehlédnuty a schváleny/zamítnuty spoluautory: v pravého horním rohu přepněte na nástrojové liště přepínač Úpravy → Návrhy Změny v dokumentu budou následně graficky vyznačeny a bude k nim připojen komentář s tlačíky pro přijmutí/odmítnutí změn.
  7. Změny v Google Docs dokumentech jsou automaticky verzovány. Prohlédněte si historii změn v dokumentu: Soubor → Zobrazit historii verzí (Ctrl+Alt+Shift+G) Implicitně jsou změny slučovány a prezentovány ve větších celcích (všechny úpravy provedené v průběhu několika minut jedním autorem apod.). Pokud potřebujete vidět průběh úprav podrobněji, klikněte na tlačítko Zobrazit podrobnější revize v pravém dolním rohu okna.
  8. Z důvodu zálohování či v případě potřeby publikování mimo Google Docs je možné vytvořený dokument stáhnout v některém z běžných formátů elektronických dokumentů (PDF, OpenDocument, MS OpenXML, plain text, HTML apod.): Soubor → Stáhnout jako

Tip: Není vhodné příliš spoléhat na uložení dat v cloudu. Všechny své soubory z Google Drive (kam jsou ukládány i dokumenty vytvořené v Google Docs) si můžete hromadně stáhnout výběrem všech souborů a kliknutím na volbu Stáhnout … dostupnou pod pravým tlačítkem myši.

Veškerá data ze svého Google účtu si můžete stáhnout přes Google Takeout.

Přejít: navigace | na začátek stránky | na konec stránky