Tmou I

(Zápisky [mně] neznámého FIMANa podle osnovy zveřejněné Orgy, jednak jednotlivá stanoviště, jednak odpovědi na obecné otázky.)

Město

Sešli jsme se OK - časová rezerva cca 5 min. Málokdo z našeho týmu četl (znal) pravidla - Pavel a Tomáš. Měli jsme mobil, ale neznali jsme nouzové číslo :-). Ostatní týmy se nenápadně srocovaly okolo HN, takže jsme s nimi nenápadně poklábosili.

1. Hlavní nádraží

16:23 Začátek hry (hlášení) jsme zachytili OK, náš vyslanec byl Tomáš. Po chvíli uvažování jsme se rozhodli pro:

2. Knihkupectví na Malinovského náměstí.

V pedagogické literatuře to neměli, ale titul znali, což nás potěšilo. U konkurence na vedlejším rohu jsme uspěli. (Fotka 103 a heslo: bude jsme si kupodivu pamatovali.) Takže jsme se vrátili k:

3. Památník v Denisových sadech

Přečetli jsme si adresu a šli k LF do univerzitní počítačové haly.

4. www stránka

MS IE nebyl schopen zobrazit autentifikační formulář (proč?) a pouze oznamoval, že nemáme přístupová práva. Naštěstí Lynx už fungoval. Opsali jsme si důležité informace a načas se s LF rozloučili.

5. Inzerát na Minoritské

Tady pro nás hra málem skončila. Inzerát jsme našli bez problémů - hrozen soutěžících se nedal přehlédnout, ale zvládli jsme přes něj přečíst jen adresu. Nejdřív jsme šli volat na informace abysme zjistili tel. číslo toho "prodávajícího", ale to se ukázalo jako blbost. Tak jsme si inzerát opsali a okamžitě "odhalili" šifru, akorát že jsme ji četli jako NAJDI ZDE RADU V SLOUPK A R E N O V A Další hodinu jsme marně hledali smysl tohoto sdělení, hledali jsme chybějící U ve slově SLOUPKu, pročetli jsme snad všechny ostatní inzeráty (i na jiných vývěskách v okolí), málem jsme vyrazili na Křenovou 54 (K(A)RENOVA, psč 54... ) až jsme konečně přečetli NAJDI ZDERADUV SLOUP K(A)RENOVA. Odchod cca 19:00.

6. Zderadův sloup Křenová

Bez problémů, princip šifry jsme sice úplně neodhalili, ale vydáváme se rovnou k jezuitskému kostelu.

7. Kostel na Jezuitské

Bez problémů, jdem do baru.

8. Bar v divadelní fakultě

Kupujeme 4 kusovky a váháme co dál. Po chvíli jednu kusovku rozbalujeme (aniž bysme si všimli že je to právě ta jiná) a nalézáme šifru. Je nám vše jasné, zvažujeme variantu internet (zamítnuto) a jedeme na Mendlák.

9. Zastávky trolejbusu 145

Zkusíme to napřed podle zde uvedených časů, ale vyjde nesmysl, což jsme trochu čekali, neboť jízdní časy jsou v noci kratší. Nasedáme na 145 a volíme drzou strategii: na každé zastávce jeden z nás předními dveřmi vystoupí, přečte jízdní řád a opět nastupuje. Řidič je flegmoš, navíc klábosí s ve dveřích stojící babičkou, kterou musíme vždy šetrně odsunout. Takže jsme po chvíli na Tomkově náměstí a máme siluetu Petrova.

10. Petrov

Jdeme rovnou ke kříži a s luštěním další šifry se přesouváme do tepla --- opět na LF. Už cestou nás napadá (podle struktury slova), že samohlásky a souhlásky budou asi posunuty zvlášť, ale rozhodně nevíme, co chtěl autor říci tím A != B. Na LF nás půlka posouvá všechno stejně a půlka samohlásky a souhlásky zvlášť. Během luštění nám jakási dívčina závidí účast na TMOU, prý se nestihla přihlásit včas. Chyba v transpozici nás mírně zdrží, ale přesto máme po asi 20 min. vyluštěno. Konáme toaletu a jdeme k:

11. Lampa na Gorazdově ulici

Zde jsme podle obsahu složky určitě jedni z prvních, později se dovídáme, že asi tak třetí. Je cca 21:40, váháme co se zbývající hodinou. Nakonec se rozhodneme navštívit rodinu Foltýnkových. Zde nás čeká vřelé přijetí a čaj. Doplňujeme zásoby potravin, vody a oblečení. Taky jsme chtěli začít luštit šifru 11, ale k tomu se přes štrůdl nedostáváme.

22:30 se přesouváme k nádraží. Vlak do Bílovic je neobvykle plný, přesto se nám (Tomovi) daří rozluštit 2. řádek šifry.

Terén

1. Maják v Bílovicích

Rozdělujeme se na 2 skupiny - Tomáš s Romanem pokračují v luštění na nádraží, Manec a Pavel se drápou k majáku. S druhou částí šifry se vracíme a přesouváme se do hospody u nádraží. Luštíme 1. řádek, zprvu postupujeme metodou stromu, Tomáš s Romanem od začátku, Manec a Pavel od konce. Přestože známe rozdělení písmen (máme 11. z města), nedaří se nám. Stromy jsou při této délce šifry nezvládnutelné. Víme že jde o NP-úplný problém, takže se není čemu divit. Po čase přecházíme na jinou metodu: napíšeme si ke všem pozicím všechna možná písmena nezávisle na sobě. Vznikne tabulka, ve které je orientace podstatně snazší, takže po cca 20 minutách máme řešení. Krátce po 1:00 odcházíme z hospody, před kterou promrzá dobře deset jiných týmů. Přesto že jsme dobří :-), na cestě k hrušce se potkáváme s dalšími asi pěti týmy.

2. Dutá hrušeň na okraji Bílovic

Bez problémů, luštíme cca 5 min. Cestou k 3. probíhá diskuze nad školným, vzdělávacím systémem a vůbec.

3. Resslův památník

Bez problémů, luštíme cca 10 min (máme nápovědu z města). Vyrážíme nejkratší cestou k ochozské silnici, kus po ní a kousek lesem ke:

4. Kóta 464

Jsme celkem překvapeni, že jsme zde podle zápisníku první. Ale ostatně kdo, když ne my? Hledání rozdílů jde snad lépe bez nápovědy než s ní, zastávku spojujeme s poklidnou svačinkou. Piknikujeme rovnou uprostřed silnice.

5. Autobusová zastávka na silnici Brno --- Ochoz

V družné diskuzi (téma: politika a volby a vůbec) zastávku nejprve bez povšimnutí míjíme, po cca 500 metrech to zjišťujeme a dáváme si poklus zpět. To je jediný okamžik hry, kdy běžíme (trestáme se za nepozornost). Šifra - bez problémů, asi 10 minut. Míjí nás nějaké zbloudilé družstvo, ale jde z lesa a po silnici vyráží opačným směrem, takže si myslíme, že jsme stále první. Vyrážíme do Mariánského údolí, kde začíná naše horákovská anabáze.

Nejdřív jsme vyrazili na špatný výběžek (spletli jsme si nádrže). Po cca 1km chůze od vody zjiš?ujeme omyl a vydáváme se (lesem, nechceme ztrácet výšku) směrem ke správnému výběžku. Po chvíli bloudění se dostáváme na místo, kde má být podle naší mapy hrad. Už teď máme zhruba 40 minut ztrátu oproti tomu, kdybysme sem šli přímo, ale co nás teprve definitivně dostává, je naše mapa. Hrad zde samozřejmě není, ale asi hodinu po něm intenzívně pátráme. Až když to zde vzdáme a jdeme k vodě, nacházíme Horákovský hrad, asi 1 km od místa, kde jsme jej podle naší starší mapy tak dlouho marně hledali.

6. Horákovský hrad

Teď už je zde spousta družstev, některé už na odchodu. Aspoň že šifra nám netrvá déle jak 10 minut, někteří se s ní trápí podstatně déle. Přesto už je jasné, že poslední stanoviště nestíháme. Chvátáme zpět do Líšně, a odjíždíme na Stránskou skálu, abychom tam byli v časovém limitu, což se nám v podstatě daří (jsme tam asi v 7:20).

7. Kostelíček ve Staré Líšni

Tak tady jsme právě nebyli, jediné námi nenavštívené stanoviště.

8. Cesta do cíle na Stránskou Skálu

Kupodivu zjišťujeme, že přes naši obrovskou ztrátu zde ještě není nikdo, kdo by prošel celou trasu, první takoví přicházejí až cca za 20 minut. Poklábosíme s ostatními účastníky, dozvídáme se "vzorové řešení" od organizátorů a jedeme se vyspat!


1. cokoliv

Ahoj a diky za super hru.

2. co se vam na hre libilo

Vsechno az na nasi mapu.

3. co se vam na hre nelibilo

Nase mapa.

4. co bylo az moc jednoduche

Vsechno az na hledani horakovskeho hradu s nasi mapou a sifru XYZ. Zderaduv sloup pocitame jako nasi blbost. Zejmena tedy byly dost snadne logicke sifry, ale to nevadilo, aspon jsme pri lusteni nepromrzli. Tym FIMan pochazel z FI a PrF-matematika, pro filosofy a spol. to mohlo byt tezsi.

Roman: Co se tyce sifry XYZ, mne se jeji tezkost nezdala az zase tak spatna (ale rozhodne by se jeji testaz pred hrou mela provest). Byli jsme vlastne v civilizaci, takze ja jsem si myslel, ze sednout si do hospody ci cekarny a lustit, jste zamysleli jako vzorove reseni. Navic to byla asi jedina sifra, pri ktere byla opravdu potreba inteligence (zvolit nejaky spravny postup). Ale tech, co to celou dobu resili venku lituji, byla opravdu zima (kolem nuly).

Slysel jsem, ze nektere tymy se na lusteni vykaslaly a vydali se po stopach tech, co to vylustili, coz bylo v tomto pripade obzvlaste snadne. (My sami jsme cestou potkali cca 10 tymu, ktere sli proti nam a sami jsme sli v kolone dalsich tymu, takze ze silnice k hrusni se stala solidni pesi zona).

5. co bylo az moc slozite

Viz predchozi. Za predpokladu NP != P obzvlaste sifra XYZ. ;-)

6. nazor na variantu hry mesto-teren (v pripade negativniho, co zmenit)

Super. (Mj. se minimalizuje nebezpeci nocniho pohybu po nekterych mene bezpecnych castech mesta.)

7. jak jste postupovali pri lusteni jednotlivych sifer (radi bychom se dozvedeli jak jste postupovali na jednotlivych stanovistich nebot je to pro nas moc poucne, pokud se vam to vsak nechce popisovat vsechno, staci kdyz napisete reseni, u ktereho mate pocit, ze se vam obzvlast povedlo/nepovedlo).

Seznam vsech stanovist je jinde. Zderaduv sloup viz., dale mame za to ze jsme si docela fikane poradili s XYZ.

8. jak by jste zmenili pravidla hry

Celkem nijak.

9. co vas pri hre nejvic pobavilo

Cela hra. Teda az na lusteni Zderadova sloupu a hledani Toho Hradu, to uz nas to chvilemi prestavalo bavit.

10. co byla vase nejvetsi blbost

Zderaduv sloup a Ten Hrad.

11. co by nejvic pobavilo nas ostatni

No prece my! My z FI! A mozna taky Ten Hrad.

Roman: Velka skoda toho spatne v mape zaznaceneho hradu, ale kdybychom si precetli popisek, bylo tam napsano neco jako: "Hrad se nachazi na ostrohu obtekanem Rickou", coz je v primem rozporu s mapou, a coz by nas na nej dovedlo drive. Myslim, ze pri pristi hre by melo byt obzvlaste zvyrazneno, ze je potreba ta a ta mapa toho ci onoho vydani, ze je dost pravdepodobne, ze na jine mape bude neco hodne jinak.